Lexus presenteerde op de New York International Auto Show de nieuwe Lexus LS 500 F SPORT. Deze extra dynamische uitvoering van Lexus’ nieuwe toplimousine heeft een met performance overgoten design, zowel vanbinnen als vanbuiten. Diverse technische innovaties zorgen bovendien voor meer rijdynamiek. De nieuwe Lexus LS F SPORT wordt leverbaar als LS 500 en als LS 500h met hybride aandrijflijn.
De Lexus LS is al drie decennia een synoniem aan maximaal comfort, Craftsmanship, aandacht voor detail en topkwaliteit. De nieuwe generatie is daar geen uitzondering op en tilt deze aspecten naar een nog hoger niveau, maar voegt ook meer rijdynamiek toe. In de nieuwe Lexus LS F SPORT wordt dat nog meer benadrukt, dankzij geavanceerde chassistechnologieën en een stijlvol, uitgesproken F SPORT design.
Eyecatcher: F SPORT grille
Het onderscheidende coupé-design van de Lexus LS leent zich perfect voor de F SPORT uitvoering. Een absolute eyecatcher is de F SPORT grille. De combinatie met grotere luchtroosters resulteert in een duidelijk sportiever design, maar ook in een betere motorkoeling. F SPORT badges op de zijschermen, exclusieve 20-inch wielen, een subtiele achterspoiler en zijskirts doen de rest. Exclusief voor de Lexus LS F Sport zijn de kleuren ‘White Nova’ en ‘Heat Blue’.
Sportieve details
In het interieur worden de voor Lexus kenmerkende, toegewijde Japanse gastvrijheid (Omotenashi) aangevuld met unieke sportieve details. Voorbeelden zijn de speciale F SPORT stoelen met verbeterde ondersteuning, een F SPORT stuurwiel en een instrumentarium, geïnspireerd op dat van Lexus’ supersportauto LFA. Aluminium pedalen, een met geperforeerd leder afgewerkte F SPORT schakelpook, maar ook suéde-bekleding voor de stoelen en dakhemel maken het geheel compleet. Optioneel levert Lexus roodkleurige interieurbekleding.
Nieuw platform: meer rijdynamiek
De Lexus LS F SPORT staat net als de reguliere LS op het GA-L platform (Global Architecture for Luxury Vehicles). Dit stijfste platform dat Lexus ooit ontwikkelde maakte met een kortere wielbasis zijn debuut in de topklasse coupé LC 500(h). Het vormt de ideale basis voor een nog betere ‘handling’ en nog meer comfort en stilte. Het lagere zwaartepunt en de lagere, meer centrale positie van motor en inzittenden hebben een positief effect op het comfort en de stabiliteit.
LDH: vierwielbesturing
Het geavanceerde en verder verfijnde chassiscontroletechnologie Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) zorgt voor nog meer controle en wendbaarheid. De LS 500 F SPORT is standaard uitgerust met Lexus Dynamic Handling (LDH, vierwielbesturing), luchtvering met actieve stabilisatoren en staat op 20-inch lichtmetalen wielen met banden in de maat 245/45RF20 vóór en 275/40RF20 banden achter. Grotere remmen met zes zuigers vóór en vier zuigers achter zorgen voor maximale stopkracht.
Lexus Co Drive
Lexus Safety System+ is standaard en bestaat uit de actieve veiligheidssystemen Pre-crash Safety, Rear Cross Traffic Alert and Breaking, Adaptive Cruise Control en Advanced Lane Keeping Assist. Een veiligheidsprimeur is de Pedestrian Detection met Active Steering. Als het systeem een voetganger detecteert en een aanrijding dreigt, remt de LS automatisch en stuurt hij om de voetganger heen zonder de rijbaan te verlaten. Nieuw is eveneens Lexus CoDrive. Dit is een geavanceerd rijassistentiesysteem dat de bestuurder ondersteunt bij het sturen op snelwegen.
Twee aandrijflijnen
De Lexus LS 500 F SPORT maakt gebruik van een volledig nieuwe 3,5-liter V6 met twin-turbo. Deze motor levert 310 kW/421 pk en 600 Nm koppel. Vanuit stilstand accelereert de LS 500 in 4,5 seconden naar 100 km/uur. De LS 500h F SPORT heeft het toonaangevende Multi Stage Hybrid systeem bestaande uit een 3,5-liter V6 Dual VVT-i benzinemotor met twee krachtige elektromotoren en een compacte, lichte lithium-ion accu. Het gecombineerde vermogen bedraagt 264 kW (359 pk).