ŠKODA heeft in het eerste kwartaal van 2017 meer auto’s verkocht dan ooit tevoren. Van januari tot en met maart leverde het merk 283.500 voertuigen af, 2,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Afgelopen maart was de beste maand in de 122-jarige geschiedenis van ŠKODA. De fabrikant verkocht 108.500 auto’s, een toename van 2,1 procent ten opzichte van maart 2016.
“In het eerste kwartaal van dit jaar heeft ŠKODA zijn verkopen wederom zien stijgen en dat vormt de komende maanden een goede basis voor verdere groei”, aldus Werner Eichhorn, ŠKODA boardmember sales & marketing. “De recordaantallen zijn het resultaat van onze aantrekkelijke modellenreeks en de uitstekende prestaties van iedereen bij ŠKODA. Wij verwachten dat de recente lancering van de ŠKODA KODIAQ onze verkopen de komende tijd een sterke impuls gaat geven, want onze nieuwe grote SUV wordt door klanten buitengewoon goed ontvangen.”
In West-Europa vonden in maart 7,9 procent meer ŠKODA’s hun weg naar klanten ten opzichte van een jaar geleden. Het eerste kwartaal kwam uit op een verkoopstijging van 6,6 procent (122.600 auto’s ten opzichte van 115.000 in het eerste kwartaal van 2016). Duitsland blijft de grootste Europese markt voor ŠKODA. In het land gingen de verkopen in maart met 4,9 procent omhoog naar 40.800 voertuigen.
Wereldwijd is China de grootste markt voor ŠKODA. Alleen al in maart wist de fabrikant er 21.800 auto’s af te leveren. In het eerste kwartaal kwam ŠKODA uit op 66.800 auto’s.
Op modelgebied zijn het vooral de ŠKODA’s SUPERB, RAPID en FABIA die de sterke verkoopstijgingen aanjagen. Van ŠKODA’s vlaggenschip, de SUPERB, werden in het eerste kwartaal 38.300 exemplaren afgeleverd (+18,9 procent ten opzichte van een jaar eerder). De RAPID en FABIA kwamen in dezelfde periode uit op 51.800 (+6,8 procent) en 54.600 (+10,2 procent) stuks. Inmiddels komt ook de levering van de vernieuwde OCTAVIA en de compleet nieuwe KODIAQ op gang, en verwacht ŠKODA binnenkort de vernieuwde CITIGO.
Op de autoshow van Shanghai (19 – 28 april) presenteert ŠKODA de VISION E. Het studiemodel, een elektrische vijfdeurs SUV-coupé, blikt vooruit op de toekomst van individuele mobiliteit, heeft een actieradius van 500 kilometer en kan verregaand autonoom rijden (Level 3).
Groot consumentenvertrouwen in Nederland
Ook in Nederland laten de nieuwe modellen van ŠKODA zich nadrukkelijk gelden in de 2017-verkopen tot dusver. In de eerste maanden van het jaar verkocht ŠKODA al meer dan 2.000 nieuwe OCTAVIA’s. Daarmee onderstreept het model zijn rol als één van de belangrijkste pijlers onder de succesvolle verkopen van het merk in ons land en blijft het consumentenvertrouwen in het model onverminderd groot. Bovendien wordt de lancering van de KODIAQ nu al bestempeld als de beste nationale ŠKODA-introductie ooit. Het merk schreef het leeuwendeel van de ruim 1.000 orders voor de grote, praktische en ruime SUV nog vóór de auto eind maart in de showroom stond.