Ford

Nieuwe Ford Fiesta ST debuteert in Genève, naast expositie Ford Performance-modellen

Ford presenteerde de nieuwe Ford Fiesta ST op de Autosalon van Genève. Dit ging gepaard met een expositie van een prachtige collectie Ford Performance-modellen.

De nieuwe Fiesta ST is als eerste voorzien van een nieuwe 1.5-liter driecilinder EcoBoost-benzinemotor van 200 pk. Deze motor, die een ongeëvenaarde combinatie van een hoog vermogen en een laag brandstofverbruik levert, is ontwikkeld vanuit dezelfde gedachtengang wat betreft innovatie van Ford Performance waarmee ook de zeer hoogwaardige Ford GT-supercar is ontwikkeld. Deze is nu op de Autosalon van Genève voor het eerst in Europa te zien in de Ford GT ’66 Heritage Edition-uitvoering.

Het aanbod sportieve Fords in Europa omvat tevens de Focus ST benzine- en dieselmodellen, de befaamde Focus RS en de iconische Ford Mustang. De verkoop van sportieve Fords steeg met nog eens 14 procent ten opzichte van het jaar ervoor in januari, nadat in 2016 een stijging van 60 procent werd genoteerd. Deze trend werd vanaf 2015 voortgezet, toen de verkoop van sportieve Fords met 62 procent steeg.

“Toegankelijk prestatievermogen ligt aan de basis van datgene wat we bij Ford doen”, aldus Jim Farley, Chairman en CEO bij Ford Europa. “Onze Ford Performance-modellen worden ontwikkeld aan de hand van innovaties die de spannende rijbeleving van onze raceauto’s binnen het bereik brengen van klanten met een wegmodel, Dit varieert van de actieve aerodynamica van de Ford GT-supercar tot de rijmodi van onze nieuwe Fiesta ST.”

Ford Performance is wereldwijd actief en fungeert als laboratorium en testbasis om klanten unieke, innovatieve en hoogwaardige auto’s, onderdelen, accessoires en ervaringen te bieden. Dit omvat innovaties en technologieën op het gebied van aerodynamica, gewichtsreductie, elektronica, aandrijving, prestatievermogen en brandstofverbruik voor een bredere toepassing in alle Ford-producten.

Nieuwe Fiesta ST
De derde generatie Fiesta ST is het eerste Ford Performance-model ooit dat wordt aangedreven door een driecilindermotor. Ook is dit de eerste Fiesta ST met selecteerbare rijmodi.

De nieuwe 1.5-liter EcoBoost-benzinemotor van Ford levert een vermogen van 200 pk, een koppel van 290 Nm en een verwachte acceleratie van 0 tot 100 km/u in 6,7 seconden. Dit is het resultaat van innovaties als een nieuwe combinatie van inlaatpoortinjectie en directe brandstofinjectietechnologie, een geavanceerde turbocompressor en de innovatieve nieuwe cilinderdeactivatietechnologievoor een hoog vermogen, een goede responsiviteit en een lagere CO2-uitstoot.*

De nieuwe rijmodi beschikken over motorkoppel-, stuurrespons- en stabiliteitsregelingen die instelbaar zijn op Normaal, Sport en Circuit voor optimaal rijplezier, en passen tevens de Electronic Sound Enhancement-technologie en de actieve uitlaatgeluidregelklep aan. Zij versterken het natuurlijke sportieve geluid van de driecilindermotor en zorgen zo voor een nog prettiger rijervaring.

“Onze nieuwe Fiesta ST is trouw gebleven aan de filosofie voor het leveren van baanbrekende technologieën waarmee elk facet van het responsieve chassis en de aandrijving van Ford Performance wordt verbeterd”, aldus Joe Bakaj, Vice President, Product Development bij Ford Europa. “Dankzij selecteerbare rijmodi en een nieuwe EcoBoost-motor met een unieke combinatie van hoge prestaties en een laag brandstofverbruik, biedt het nieuwe model een ongeëvenaarde rijervaring als het gaat om veelzijdigheid, plezier en voldoening.”

De nieuwe Ford ST is vanaf begin 2018 tevens leverbaar met een ruime keuze aan interieurafwerkingen en personalisatieopties, en als driedeurs en vijfdeurs carrosserievarianten.

Weg- en race-uitvoeringen van de Ford GT
De Ford GT wordt in Genève getoond als limited edition Ford GT ’66 Heritage Edition-uitvoering. Het model is een eerbetoon aan de zege van Ford in de 24 uur van Le Mans in 1966, met een Shadow Black exterieur in een glans of mat afwerking met zilveren strepen en zichtbare koolstofvezel elementen; een motorkap en portierstickers in Frozen White #2 en massieve aluminium 20″ velgen met een Gold Satin-toplaag met zwarte moeren.

Alle Ford GT-supercars zijn voorzien van een hypermodern 10″ digitale instrumentendisplay. De aanpasbare display laat tekst en op de autosport geënte afbeeldingen zien die de concentratie van bestuurders helpen bevorderen. De display wordt automatisch geconfigureerd op basis van vijf unieke rijmodi: Normaal, Nat, Sport, Circuit en V-Max.

Het Amerikaanse uitrustingsniveau van de 3.5-liter V6 EcoBoost-motor van de Ford GT heeft een SAE-rating van 647 pk en een koppel van 550 lb-ft. De Ford GT bereikt een topsnelheid van 347 km/u en is daarmee het snelste Ford-productiemodel ooit. Het Ford GT-wegmodel, met koolstofvezelarchitectuur en actieve aerodynamica, weerspiegelt het prestatievermogen van de winnaar van de 24 uur van Le Mans 2016, de Chip Ganassi Racing Ford GT-raceauto die ook in Genève wordt tentoongesteld.

Ford beleefde vorig jaar een historische terugkeer op Le Mans waar het merk de overwinning in de LM GTE Pro-klasse in de wacht sleepte. Dit gebeurde exact 50 jaar na de historische overwinning in 1966 waarbij er beslag werd gelegd op de eerste drie plekken. Eerder dit jaar kondigde Ford aan dat er vier Ford GT’s zullen deelnemen aan de 24 uur van Le Mans 2017 op 17 en 18 juni.

Ford en The LEGO® Group bieden gezamenlijk de 2016 Ford GT- en de 1966 Ford GT40-raceauto’s aan. Beide modellen zijn namelijk opgenomen in de exclusieve LEGO® Speed Champions-serie, die modellen van iconische sportieve auto’s en raceauto’s omvat.

Fords erfgoed in de autosport
Al meer dan een eeuw zijn prestatievermogen en racen diep verweven in het DNA van Ford.Henry Ford won 116 jaar geleden met zijn raceauto met nummer ‘999’ de Sweepstakes Race, waarin hij Alexander Winton, in die tijd de beste coureur van Amerika, te snel af was.

Ford toont in Genève meer dan vijf decennia aan eigen autosportgeschiedenis met auto’s uit de Ford Heritage Collection, waaronder:

  • Een replica van de Ford GT40 Mk2-raceauto uit 1966, aangedreven door een 7.0-liter V8-motor, die de winst behaalde op de 24 uur van Le Mans met Bruce McLaren en Chris Amon achter het stuur
  • Een replica van de Ford Escort Mk1 die in 1970 de London to Mexico World Cup Rally heeft gewonnen, herbouwd met een 1.8-liter Ford Cosworth BDA-motor met een vermogen van circa 200 pk. In 1995 behaalde deze auto de winst tijdens een re-run van de iconische rally in 1970 met de oorspronkelijke winnaars Hannu Mikkola en zijn bijrijder Gunnar Palm
  • Een gehomologeerde wegversie van de Ford Escort RS Cosworth uit 1992 van de Ford Escort World Rally Championship Group A-rallyauto, die is voorzien van een 2.0-liter benzinemotor met turbocompressor en een vermogen van 230 pk met vierwielaandrijving

Historie met een Nederlands tintje
Ford viert dit jaar ook dat het 50 jaar geleden is dat de Ford Cosworth DFV (Double Four Valve) V8-racemotor werd geïntroduceerd. Deze iconische racemotor debuteerde bijna 50 jaar geleden op 4 juni 1967 op het circuit van Zandvoort tijdens de ‘Dutch Grand Prix’. De Lotus 49 raceauto bestuurd door Jim Clark en uitgerust met de toen hagelnieuwe Ford DFV motor, won zijn eerste race op het circuit van Zandvoort en schreef daamee geschiedenis! In totaal werden er 155 wedstrijden gewonnen, hebben 12 coureurs over een periode van 15 jaar een Formule 1-kampioenschap op hun naam weten te schrijven en is twee keer winst geboekt tijdens de 24 uur van Le Mans, waaronder met de Mirage GR8-raceauto uit 1975, die nu te zien is in Genève.

De 3.0-litermotor, die volledig uit aluminium is vervaardigd, is licht, compact en krachtig, en is ontworpen voor toepassing in het chassis van een raceauto. De motor beschikt over vier kleppen per cilinder en twee nokkenassen per cilinderrij.

De geest van innovatie waarmee de Ford Cosworth DFV-motor tot stand is gekomen, wordt 50 jaar later weerspiegeld in de EcoBoost-motoren van Ford, van de nieuwste 1.5-liter EcoBoost-driecilindermotor tot de 3.5-liter V6 EcoBoost-motor met dubbele turbocompressor, die de Ford GT-raceauto de winst opleverde tijdens de 24 uur van Le Mans in 2016.

“Autosport is altijd een van de drijvende krachten achter innovatie geweest bij Ford”, zegt Dave Pericak, Global Director van Ford Performance. “Tegenwoordig is ons wereldwijde Ford Performance-team verantwoordelijk voor het ontwikkelen van auto’s zoals de Ford GT-raceauto en de nieuwste Fiesta ST. “Door samen te werken als één uniform team kunnen we onze kernvisie voor een plezierige rijervaring beter realiseren, en geavanceerde, prestatieverbeterende functies beschikbaar stellen aan elke klant.”

Geef een reactie