Een testteam van BMW heeft in Noord-Zweden een intensief testprogramma van de nieuwe generatie BMW X3 afgerond. Het doel was om de rijkarakteristiek en de elektronica zo af te stemmen dat de nieuwe X3 voldoet aan de hoge eisen die BMW stelt aan rijplezier en veiligheid.
Rijdynamiek en betrouwbaarheid zijn slechts twee van de belangrijke kenmerken van iedere BMW. Om er zeker van te zijn dat een BMW onder werkelijk alle omstandigheden optimaal functioneert en dat de bestuurder altijd onbeperkt toegang heeft tot het zo veelbesproken rijplezier dat BMW’s kenmerkt, investeert het merk veel tijd, kennis en geld in het ontwikkelen en testen van nieuwe auto’s. Lang voordat een nieuw model op de markt verschijnt, heeft het uitgebreide tests onder de meest extreme omstandigheden moeten doorstaan. Hieronder valt het testen onder klimatologisch extreme omstandigheden, zoals bijvoorbeeld in de woestijn of in extreem koude gebieden.
Finetuning voor optimale veiligheid en een maximaal rijplezier.
In dat laatste geval bieden bevroren meren en vrijwel verlaten, besneeuwde wegen de ideale mogelijkheden om alle systemen, geactiveerd via de rijbelevingsschakelaar, te finetunen. Op deze manier verkrijgen de ingenieurs de beste dynamische rij-eigenschappen en maximale veiligheid. Door de extreme weersomstandigheden kunnen engineers het dynamische gedrag beter beoordelen en de elektronica, waaronder Dynamic Stability Control (DSC) of Dynamic Traction Control (DTC), daarop afstemmen. Dankzij dit precisiewerk profiteert de koper later van zowel een nauwkeurig afgestemd onderstel als gefinetunede elektronica waaruit het voor BMW typische sportieve rijkarakter voortkomt.
De poolregio biedt ideale omstandigheden voor het testen van de BMW X3.
In het landschap rond Arjeplog werden preproductiemodellen van de nieuwe generatie BMW X3 tot het uiterste gedreven om te bewijzen dat ze kou, sneeuw en ijs konden weerstaan. Arjeplog, slechts 56 kilometer ten zuiden van de poolcirkel in de historische provincie Lapland, biedt hiervoor de ideale omstandigheden. Door temperaturen van 20 graden onder nul bevriezen de vele meren in de regio, terwijl er ook veel sneeuw valt. De ijzige oppervlakken vormen een perfecte ondergrond waarop de BMW technici zaken als de besturing, het onderstel en de rijkarakteristiek nauwkeurig kunnen testen en een grote variëteit aan instellingen kunnen uitproberen. De intelligente xDrive vierwielaandrijving biedt tijdens het intensieve testwerk volop voordelen door de grootst mogelijke hoeveelheid grip te bieden en, dankzij de volledig variabele verdeling van trekkracht, het rijgedrag te optimaliseren. Dat resulteert in verbeterde rijdynamiek en het hoogst mogelijke niveau van actieve veiligheid.
In schril contrast met de winterse omstandigheden staat het moment waarop er meer informatie over de BMW X3 vrijkomt, namelijk deze zomer.