Ware blikvangers van Abarth tijdens de autosalon van Genève zijn enkele speciale uitvoeringen, te weten de nieuwe Abarth 124 spider Scorpione en de Abarth 595 Pista. Daarnaast is de Abarth 695 XSR Yamaha Limited Edition te zien, die illustratief is voor de samenwerking met Yamaha Motor Europe.
Abarth trekt alle registers open op de autosalon van Genève. De complete line-up staat in de spotlights, zodat goed is te zien hoe zeer het merk met het schorpioen-logo de begrippen performance, vakmanschap en technische innovatie inhoud geeft. Ware blikvangers zijn enkele speciale uitvoeringen, te weten de nieuwe Abarth 124 spider Scorpione en de Abarth 595 Pista. Daarnaast is een Abarth 695 XSR Yamaha Limited Edition te zien, die illustratief is voor de samenwerking met Yamaha Motor Europe. Het partnerschap, dat nu zijn derde jaar ingaat, leverde ook de Yamaha XSR900 Abarth op, de eerste motorfiets met de kenmerken van twee van de meest dynamische merken ter wereld.
Ook de inrichting van de stand van Abarth straalt in hoge mate de merkwaarden uit, zoals premium performance, vakmanschap en constante technische upgrading. Een filosofie die succesvol blijkt, getuige de wereldwijd groeiende belangstelling voor ‘The Scorpionship’, de enige officiële community die nu meer dan 70.000 leden telt, en voor het Abarth Classiche project, het allesomvattende universum rond het merk met de schorpioen.
Abarth 595 Pista
De Abarth 595 Pista is een nieuwe speciale versie, die zijn debuut beleeft in Genève. Hij is er als driedeurs hatchback (595) en als cabrio (595C), in vijf verschillende kleuren met contrasterende details: ‘Campovolo Grey’, ‘Gara White’, ‘Abarth Red’, ‘Record Grey’ en ‘Scorpione Black’. De Pista heeft een krachtige 1.4 T-jet met 160 pk, wat omgerekend neerkomt op 117 pk per liter cilinderinhoud. Het maximale koppel bedraagt 230 Nm bij 3.000 toeren. De topsnelheid bedraagt 216 km/h en de acceleratie van 0 naar 100 km/h lukt in 7,3 seconden. Deze getallen maken direct duidelijk dat de prestaties dik voor elkaar zijn voor een ieder met wat sportieve adrenaline in de aderen. Het racewaardige karakter komt technisch uit de verf met zaken als de geperforeerde en geventileerde remschijven (284×22 mm voor en 240×11 mm achter), Koni-schokdempers achter met FSD-technologie en een high-performance Abarth Record Monza uitlaatsysteem met Dual Mode en vier uitlaatpijpen. Ook standaard zijn de matzwarte 17″ “Formula” lichtmetalen velgen met 205/45 banden en de mistlampen vóór. De 1.4 T-jet krachtbron is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Optioneel is een gerobotiseerde sequentiële automatische transmissie mogelijk met schakelflippers.
De Abarth 595 Pista is te personaliseren dankzij de mogelijkheid zelf de kleur van de inserts op de bumper te kiezen, alsmede de kleur van buitenspiegelkappen en van de remklauwen (zwart, rood of geel). Verder hebben de portiergrepen en de specifieke ‘595 Pista’ badgehouder een attractieve titanium afwerking.
De cabrio-versie (595C) heeft standaard een elektrisch te openen dak en parkeersensoren achter. Opties zijn verder nog een verbogen antenne in de zijruit, Xenon-koplampen, getinte ruiten achter en een ‘Sky Dome’ elektrisch bedienbaar glazen zonnedak voor de driedeurs hatchback.
In hoogte verstelbare Abarth-sportstoelen met stoffen bekleding (optioneel met leer) kenmerken het interieur. Verder heeft de Abarth 595 Pista een 7″ TFT kleurendisplay, een matgrijze strook op het dashboard, handbediende climate control en een met leer bekleed sportstuur met 12-uursmarkering. Automatic climate control en een automatisch dimmende binnenspiegel zijn als optie leverbaar. De uitrusting van de Abarth 595 Pista omvat verder het state-of-the-art UconnectTMinfotainmentsysteem met 7″ HD touchscreen (DAB+, zes luidsprekers, Bluetooth® met audio streaming, USB/AUX poorten en Live services voor talrijke toepassingen. Met het systeem is ook toegang tot Facebook en Twitter mogelijk, tot muziek van Deezer en tot 100.000 online radiostations via Tuneln. Reuters News biedt het laatste nieuws, terwijl TomTomLive services actuele informatie levert of verkeer, weer en radarcontroles.
De naam Pista – wat Italiaans is voor circuit – legt ook een duidelijke link naar de racewereld en naar unieke features van het Abarth Telemetry systeem. Om precies te zijn biedt het infotainmentsysteem de mogelijkheid om de layout van beroemde circuits, zoals dat van Monza, Spa-Francorchamps of de Red Bull Ring te downloaden. Tijdens tracksessies op deze circuits is op het scherm een gedetailleerde kaart te zien en kan de bestuurder actuele input krijgen om zijn rondetijden te verbeteren. Rijders van de Abarth 595 Pista kunnen hun sessies opslaan en op elk gewenst moment analyseren. Ook is het mogelijk om met het systeem routes uit te stippelen en op te slaan.
Het UconnectTMinfotainmentsysteem is uiteraard voorzien van satellietnavigatie en van een hoogwaardig Premium Beats soundsysteem met 440 Watt, zes luidsprekers en een subwoofer.
In de Abarth 595 Pista kan de rijder zijn prestaties dus registreren en delen met vrienden: het nieuwe UconnectTMsysteem is ook te bedienen vanaf het stuurwiel en is compatible met Apple CarPlay en Android AutoTM Met het UconnectTM7″ HD LIVE systeem zijn ook de apps op een Android- of Apple-smartphone te gebruiken. Apple CarPlay is de gemakkelijkste en veiligste manier voor het gebruik van een iPhone in de auto om toegang te krijgen tot kaarten en Apple Music. Maar ook voor het versturen van berichten én het gebruiken van Siri en Uconnect technology.
De Pista completeert de line-up van de nieuwe 595 Abarth. Die bestaat nu uit twee carrosserievarianten (coupé en cabrio), drie uitvoeringsniveaus (595, 595 Turismo en 595 Competizione) en een serie motoren en tuningsmogelijkheden om aan de wensen van iedere rijder te voldoen. De gedistingeerde maar ook betaalbare 595, met 145 pk vermogen, is Abarth’s instapversie. De 595 Turismo en de 595 Competizione dragen twee kenmerken uit van de identiteit van Abarth. De eerste, met zijn motor van 165 pk, is een exponent van een typische Italiaanse GT, maar dan in compact formaat en ideaal voor gebruik in de stad. De Competizione is veel radicaler met zijn 180 pk sterke motor en van de racerij afkomstige ingrediënten. Dit is de versie voor rijders met passie voor performance en een compromisloos rijgedrag. Beide versies zijn te personaliseren en te tunen met tal van kits en accessoires.
De Abarth 595 Pista komt in mei beschikbaar in Nederland in een gelimiteerde oplage van 18 exemplaren.
Abarth 695 XSR Yamaha Limited Edition en Yamaha XSR900 Abarth
Voor het derde jaar op rij is Abarth Official Sponsor en Official Car Supplier voor het Yamaha Factory Racing Team dat uitkomst in het 2017 FIM MotoGP World Championship. Een prestigieus partnerschap van een automerk dat zijn naam en faam dankt aan de racerij. Een merk dat deze sportieve waarden wil uitdragen. Dat wil laten zien dat er overeenkomsten zijn met de motor racing scene. Dat wordt nu gestalte gegeven met een speciale serie bestaande uit de opwindende Abarth 595 Yamaha Factory Racing, de 695 Biposto Yamaha Factory Racing Edition en de nieuwe Abarth 695 XSR Yamaha Limited Edition. Deze laatste is verkrijgbaar in de exclusieve ‘Pista Grey’ uitdossing. Het is een creatie met een knipoog naar de tweewielige evenknie Yamaha XSR900 Abarth, de eerste exclusieve motorfiets die ontsproten is aan de samenwerking met Abarth. Ook deze motor is uitgevoerd in ‘Pista Grey’ en deelt ook nog een aantal andere unieke features met de 695 XSR.
Alle versies van de speciale serie hebben talrijke delen van carbon, zoals op de bumper voor en bij de Yamaha in het zadel. De Abarth 695 XSR en de Yamaha XSR900 Abarth hebben ook een ultralicht Akrapovičuitlaatsysteem, dat in de basis is ontwikkeld voor de racerij en daardoor bij zowel de auto als de motor het persoonlijke karakter, het geluid en de prestaties versterkt. De uitlaatuiteinden van de Abarth-auto zijn eveneens van carbon gemaakt om de looks en de technologische uitstraling een boost te geven. Het XSR-logo prijkt op de achterkant van de Abarth 695 XSR, terwijl een aluminium badge het productienummer van de auto vermeldt.
Carbon delen zijn optioneel leverbaar als sierstroken voor het dashboard, pedaalcovers, pookknop en dorpelpanelen. Onder de motorkap huist de 1.4 T-Jet motor van 165 pk. Specialiteiten in de uitrusting zijn onder meer Koni-dempers achter, Eibach schroefveren, 17” Supersport lichtmetalen velgen met matzwarte afwerking, satijnchromen accenten op de portiergrepen en badgehouder, rode details in de bumpers en buitenspiegels, rode remklauwen en geperforeerde remschijven. Voor deze versie is een tuningkit leverbaar om het vermogen te verhogen naar 180 pk en ook de lat hoger te leggen op het vlak van wegligging met Koni-schokdempers voor met FSD-klep (Frequency Selective Damping). Remmen gaat nog scherper dankzij een Brembo-remsysteem met zwevende remschijven voor (305x28mm geperforeerd en geventileerd) en high-performance Ferodo HP 1000/1 remblokken.
Het nieuwe UconnectTM7″ HD LIVE systeem maakt integratie van een iPhone mogelijk met Apple CarPlay. Het systeem is ook compatibel met Android smartphones via Android Auto, zodat toegang mogelijk is tot diensten als Google MapsTM en Google Play MusicTM. De bediening en het gebruik van de applicaties kan gemakkelijk en veilig via het touchscreen en de schakelaars op het stuurwiel.
De Abarth 695 XSR Yamaha Limited Edition komt in juni beschikbaar in Nederland in een gelimiteerde oplage van 10 exemplaren.
Abarth 124 spider en Abarth 124 spider Scorpione
De Abarth 124 Spider is fun, onconventioneel en voorbestemd om uit te groeien tot een icoon op het vlak van sportief rijplezier. Hij is ontwikkeld in samenwerking met Squadra Corse Abarth. Daaraan dankt hij het krachtige, dynamische voorkomen en het rijkarakter van een echte roadster. Het standaard aanwezige mechanische zelfsperrende differentieel draagt bij aan de superieure wegligging. Een technische voorziening die is voorbehouden aan de krachtigste sportwagens en die in dit geval bijdraagt aan het eigenzinnige karakter van de Abarth 124 spider. Een sterk gecentraliseerd zwaartepunt en een achter de vooras gesitueerde motor garanderen optimale controle en rijgevoel achter het stuur. Door gebruik van ultralichte materialen is het gewicht niet meer dan 1.060 kg. Dit resulteert in een gewichts-vermogensverhouding van 6,2 kg/pk, het beste in deze klasse. Daarbij garandeert de ideale gewichtsverdeling een directe en krachtige respons.
Op de stand in Genève staan twee exemplaren van de Abarth 124 spider. De eerste in de kleur ‘Turini 1975 White’ met een matzwarte motorkap net zoals de klassieke Abarth 124 Rally. Deze kleur voorkwam dat de rijder werd verblind door de reflectie van de zon. Andere mogelijke lakkleuren zijn pastel ‘Costa Brava 1972 Red’ en metallic ‘San Marino 1972 Black’, ‘Isola d’Elba 1974 Blue’ en ‘Portogallo 1974 Grey’. Al deze namen zijn een hommage aan prestigieuze rally-overwinningen van Abarth. Het interieur wordt gekenmerkt met leder beklede stoelen in de kleuren rood of zwart en door een met Alcantara bedekt dashboard en centrale transmissietunnel.
De andere Abarth 124 spider op de show in Genève is de nieuwe versie Scorpione. Rijden in deze uitvoering is ronduit genieten. Om te beginnen valt hij op door de kleur ‘San Marino 1972 Black’ met ‘Forgiato Grey’ details. Een versie in de kleur ‘Turini 1975 White’ is ook leverbaar. De Scorpione heeft alle features van de 124 Spider. Geheel eigen voor deze versie zijn zwarte microfiber stroken en een leersoort op de stoelen die opvallend veel grip biedt. Onder de motorkap zit de beproefde en krachtige 1,4 liter viercilinder turbomotor met MultiAir technologie van 170 pk, zo’n 124 pk per liter motorinhoud, en 250 Nm aan koppel. Cijfers die goed zijn voor een topsnelheid van 232 km/h en een sprint van 0 naar 100 km/h in 6,8 seconden. De motor is gekoppeld aan handgeschakelde zesbak. Bovendien is het uitlaatgeluid onmiskenbaar dat van een Abarth dankzij het Record Monza uitlaat met Dual Mode systeem. Het kan de route van de uitlaatgassen aanpassen, afhankelijk van de druk. Het gevolg is een meer lineaire koppelkromme, meer vermogen en een krachtige, diepe uitlaatgrom. Optioneel is de Spider leverbaar met de Esseesse sportieve sequentiële automatische transmissie. De wielophanging van de Abarth 124 spider maakt gebruik van dubbele triangels vóór en een uit vijf draagarmen bestaande multilink constructie achter. De set up is gericht op verhoogde bochtenstabiliteit en vermindert duiken bij hard remmen. Een sportief gekalibreerde stuurbekrachtiging vergroot de feedback via het stuurwiel.
De nieuwe Abarth 124 spider biedt een serie actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen, zoals EBD en ESC voor meer controle en stabiliteit bij hard remmen, ook op gladder wegdek. Om de pure rijsensatie te beleven, zoals bijvoorbeeld op het circuit, zijn deze voorzieningen inclusief ABS echter uitschakelbaar.
Bij de 124 spider en de 124 spider Scorpione zit het DNA van Abarth sterk verweven, ook in het interieur. De perfecte, ergonomische stoelen zijn bekleed met leer en Alcantara en bij de Scorpione met microfiber en leer. De zetels houden het lichaam goed op de plaats. De bestuurder zit laag en zo ver mogelijk naar achteren. Alles past bij de sportieve set-up van de auto: de positie van de pedalen, het zo verticaal mogelijk geplaatste stuurwiel en de korte pook. Het instrumentarium biedt een centrale, grote toerenteller met een rode achtergrond en er is een startknop aan boord als onderdeel van het keyless startsysteem.
Comfort is gegarandeerd door de stoelverwarming, standaard bij lederen bekleding, en de geluiddempende eigenschappen van voorruit, achterruit en een uit twee lagen bestaande soft top. Deze laat zich makkelijk met een hand in enkele seconden openen en sluiten. Geopend neemt de kap geen ruimte in de bagageruimte. Beide geshowde modellen hebben het Sound Plus Pack, met radio, 7″ touchscreen en een geavanceerd Bose audiosysteem met subwoofer en acht luidsprekers. Twee daarvan zitten in de hoofdsteunen. Verder hebben de auto’s een Visibility Plus Pack met full LED-koplampen met automatische hoogteverstelling, LED-dagrijverlichting, regensensor, automatisch inschakelende koplampen, koplampwissers en parkeersensoren achter.