De nieuwe BMW 5 Serie Touring beleeft zijn wereldpremière in maart 2017 tijdens de Autosalon van Genève. De verkoop start in juni 2017. BMW biedt dan keuze uit vier efficiënte en krachtige motoren, waarvan twee versies leverbaar zijn met BMW xDrive intelligente vierwielaandrijving. Extra motorvarianten met achter- of vierwielaandrijving volgen later.
Net als de onlangs gelanceerde BMW 5 Serie Sedan (showroomintroductie 11 februari) maakt ook de BMW 5 Serie Touring indruk door exceptionele display- en besturingssystemen, uitgebreide rijhulpsystemen en digitale connectiviteitsmogelijkheden, maar natuurlijk vooral door zijn ruimte-aanbod.
De nieuwe BMW 5 Serie Touring beleeft zijn wereldpremière in maart 2017 tijdens de Autosalon van Genève. De verkoop start in juni 2017. BMW biedt dan keuze uit vier efficiënte en krachtige motoren, waarvan twee versies leverbaar zijn met BMW xDrive intelligente vierwielaandrijving. Extra motorvarianten met achter- of vierwielaandrijving volgen later. De BMW 5 Serie Touring krijgt dezelfde rijke standaarduitrusting als de Sedan met Executive-uitvoering, LED koplampen en LED mistlampen, Navigatiesysteem Business, 2-zone airconditioning, Dimmende binnen- en buitenspiegel, BMW Display Key, Alarmsysteem klasse 3, Lederen sportstuurwiel, Dakrailing in hoogglans zwart, ConnectedDrive Services, Remote Services. Bij de introductie is de BMW 5 Serie Touring bovendien verkrijgbaar als extra aantrekkelijke Steptronic Edition.
BMW 530iA | € 65.731 |
BMW 540iA xDrive | € 78.569 |
BMW 520d | € 62.033 |
BMW 520dA | € 63.163 |
BMW 520dA
Steptronic Edition |
€ 60.875 |
BMW 530dA | € 75.107 |
BMW 530dA xDrive | € 81.244 |
Vanaf productie juli 2017 worden de BMW 520i sDrive Touring, BMW 530i xDrive Touring, BMW 520d xDrive Touring, BMW 525d sDrive Touring en BMW 540d xDrive Touring aan het productgamma toegevoegd. De prijzen voor deze motorvarianten volgen later.
“De BMW 5 Serie Touring is speciaal ontwikkeld voor de Europese markt en de afgelopen 25 jaar was deze carrosserievariant bijzonder succesvol”, aldus Ian Robertson, lid van de raad van bestuur van BMW AG, Sales en Marketing. “Ik weet zeker dat zijn veelzijdigheid de nieuwe, vijfde generatie nog populairder zal maken, mede dankzij zijn kenmerkende binnenruimte, variabele bagageruimte, fraaie vormgeving én – uiteraard – de BMW typerende dynamische rijkwaliteiten.”
Lager gewicht, grotere wendbaarheid, geoptimaliseerde efficiency.
De sportieve rijeigenschappen van de nieuwe BMW 5 Serie Touring zijn het resultaat van nieuwe ondersteltechnologie en een lager gewicht. Automatische niveauregeling achter is standaard op alle uitvoeringen. Opties zijn onder meer Dynamic Damper Control, Adaptive Drive met actieve rolstabilisatie, Integral Active Steering (nu verkrijgbaar in combinatie met xDrive) en stuggere M Sport wielophanging met een tien millimeter lagere rijhoogte. Vele componenten van carrosserie (waaronder de achterklep) en onderstel bestaan uit aluminium en in combinatie met andere hoogwaardige metaalsoorten wordt een uitzonderlijke torsiestijfheid verkregen. De lichtgewicht carrosserie, efficiënte aandrijftechniek en geoptimaliseerde aerodynamica zorgen voor een reductie van brandstofverbruik en emissies van 11 procent ten opzichte van het uitgaande model.
Atletisch design voor een veelzijdige sportmachine.
Scherpe contouren accentueren de voorzijde van de nieuwe BMW 5 Serie Touring. De standaard LED koplampen lopen vloeiend over in de typische BMW-grille. Van opzij heeft de auto harmonieuze proporties. De lange daklijn – die overloopt in de schuine D-stijl – levert ook een bijdrage aan het sportieve karakter van de nieuwe BMW 5 Serie Touring. Boven de achterruit monteert BMW een subtiele achterspoiler met geïntegreerd derde remlicht en luchtgeleiders aan de zijkant. Prominente horizontale lijnen en L-vormige achterlichten die ver om de hoeken van de achterspatborden reiken, benadrukken de breedte van de auto.
Nog meer ruimte en intelligentie functionaliteit.
Het interieur van de nieuwe BMW 5 Serie Touring heeft net als de Sedan het op de bestuurder gerichte dashboard met een moderne, elegante vormgeving, verfijnd afgewerkt met hoogwaardige materialen en aandacht voor detail. Op alle stoelen hebben de inzittenden meer hoofd-, schouder-, been- en knieruimte dan in de voorgaande generatie. Achterin genieten passagiers van nog meer comfort dankzij grotere zitvlakken en rugleuningen met betere ondersteuning. De nieuwe BMW 5 Serie Touring is bovendien net zo stil als de sedan, dankzij upgrades voor de voorruit, de hemelbekleding en de bagageruimte. Dankzij de grotere interieurbreedte kunnen drie kinderen veilig plaatsnemen op de achterbank en comfortabel naast elkaar zitten.
De bagageruimte van de nieuwe BMW 5 Serie Touring is gegroeid naar 570 (en met neergeklapte achterbank) tot 1.700 liter. Het laadvermogen groeide (afhankelijk van de versie) met maar liefst 120 kilogram tot 720-730 kg. Ook indrukwekkend is de uitzonderlijke functionaliteit dankzij talloze praktische voorzieningen, zoals de in de verhouding 40:20:40 elektrisch neerklapbare achterbank (kwestie van een druk op de knop in de bagageruimte), de separaat te openen achterruit en de automatisch te openen en sluiten achterklep (optioneel handsfree). De afdekking van de laadruimte is voortaan op te bergen in een speciaal vak onder de laadvloer.
Besturingssysteem: extreem intuïtief en veelzijdiger dan ooit.
BMW rust de nieuwe BMW 5 Serie Touring uit met een nieuwe generatie van het iDrive-systeem, dat de navigatie-, telefoon- en entertainmentfeatures plus autofuncties op een 8,8-inch display in hoge resolutie weergeeft. Het systeem kan worden bediend met de iDrive Controller, de Touch Controller en door spraak- en gebarenbediening (BMW Gesture Control). De menustructuur is geheel nieuw, met zes virtuele tegels die naar eigen voorkeur kunnen worden gerangschikt. De nieuwste generatie van de fullcolour BMW Head-Up Display heeft een projectie-oppervlak dat 70 procent groter is dan voorheen en geeft verkeersborden, telefoongegevens, radiostations, muzieknummers, navigatie-instructies en waarschuwingen van de assistentiesystemen weer.
Uitgebreide rij-assistentiesystemen.
De nieuwe BMW 5 Serie Touring vormt samen met de 5 Serie Sedan een volgende stap richting autonoom rijden met behulp van nieuwe rijhulpsystemen en uitgebreide functionaliteit. Nieuwe features zijn de Avoidance Assistant (uitwijkhulp), Crossing traffic warning en Priority warning, Lane Change Assistant (automatisch inhalen) en Steering en Lane Control Assistant met actieve bescherming tegen aanrijdingen van opzij. De nieuwe systemen bieden stuur- en rijstrookassistentie vanaf stapvoets tempo tot 210 km/u, zodat de bestuurder zeker kan zijn van extra comfort en assistentie in moeilijke situaties. Met Active Cruise Control met Stop&Go-functie kan de bestuurder de snelheid van de auto met een druk op de knop instellen op de maximumsnelheid die door het Speed Limit Info-systeem is gedetecteerd.
Persoonlijke mobiliteitsassistent en intelligent zoeken naar parkeerplaatsen.
De nieuwe BMW 5 Serie Touring is ook voorzien van Remote Services, dat een naadloze brug vormt tussen de auto en de smartphone van de bestuurder. De BMW Connected App ondersteunt de bestuurder met het plannen van zijn afspraken en routes, zowel thuis, onderweg als op kantoor. De technologie kan onder meer een reisbestemming van de smartphone naar het systeem in de auto sturen. Dankzij Real Time Traffic Information wordt de ideale vertrektijd berekend. Ook nieuw is Remote 3D View. Dit systeem combineert het rijhulpsysteem Surround View met de connectiviteitsvoorzieningen van Remote Services en de BMW Connected App. Daarmee kan de bestuurder driedimensionale beelden van de omgeving van zijn geparkeerde auto op de smartphone bekijken. Apple Carplay is mogelijk dankzij draadloze smartphone-integratie. Het opladen van een smartphone is eenvoudiger dan ooit dankzij een inductielader. De nieuwe BMW 5 Serie Touring is nu ook – als aanvulling op de Parking Assistant – leverbaar met Remote Control Parking. Daarmee kan de gebruiker de nieuwe BMW 5 Serie Touring op afstand parkeren met de autosleutel, zelfs in de krapste parkeervakken.
Modelvarianten verkrijgbaar bij introductie in juni 2017.
BMW levert direct bij de marktlancering een serie van krachtige, efficiënte en bijzonder zuinige motoren met BMW TwinPower Turbo techniek.
BMW 530i Touring: viercilinder-in-lijn benzinemotor. 8-traps Steptronic automaat
Cilinderinhoud: 1.998 cm3
Vermogen: 185 kW (252 pk) bij 5.200-6.500 t.p.m.
Maximumkoppel: 350 Nm bij 1.450-4.800 t.p.m.
Acceleratie (0-100 km/u): 6,5 s
Topsnelheid: 250 km/u
Brandstofverbruik, gemiddeld*: 5,8-6,3 l/100 km
CO2-emissie, gemiddeld*: 133-143 g/km
BMW 540i xDrive Touring: zescilinder-in-lijn benzinemotor. 8-traps Steptronic automaat
Cilinderinhoud: 2.998 cm3
Vermogen: 250 kW (340 pk) bij 5.500-6.500 t.p.m.
Maximumkoppel: 450 Nm bij 1.380-5.200 t.p.m.
Acceleratie (0–100 km/u): 5,1 s
Topsnelheid: 250 km/u
Brandstofverbruik, gemiddeld*: 7,3-7,7 l/100 km
CO2-emissie, gemiddeld*: 167-177 g/km.
BMW 520d Touring: viercilinder-in-lijn dieselmotor. Handgeschakelde zesversnellingsbak/ optioneel 8-traps Steptronic automaat
Cilinderinhoud: 1.995 cm3
Vermogen: 140 kW (190 pk) bij 4.000 t.p.m.
Maximumkoppel: 400 Nm bij 1.750-2.500 t.p.m.
Acceleratie (0-100 km/u): 8,0/7,8 s
Topsnelheid: 230/225 km/u
Brandstofverbruik, gemiddeld*: 4,5-4,9/4,3-4,7 l/100 km
CO2-emissie, gemiddeld*: 119-129/114-124 g/km
BMW 530d Touring/BMW 530d xDrive Touring: zescilinder-in-lijn dieselmotor. 8-traps Steptronic automaat
Cilinderinhoud: 2.993 cm3
Vermogen: 195 kW (265 pk) bij 4.000 t.p.m.
Maximumkoppel: 620 Nm bij 2.000-2.500 t.p.m.
Acceleratie (0-100 km/u): 5,8/5,6 s
Topsnelheid: 250 km/u
Brandstofverbruik, gemiddeld*: 4,7-5,1/5,3-5,7 l/100 km.
CO2-emissie, gemiddeld*: 124-134/139-149 g/km.
* cijfers volgens de EU-testcyclus. Afhankelijk van de bestelde bandenmaat. Cijfers voor BMW xDrive achter de /.