Audi AG heeft zijn wereldwijde verkopen weten te verhogen naar 1.871.350 auto’s in 2016, 3,8 procent meer dan in het voorgaande recordjaar 2015. Door de continue vernieuwing van de modelreeks zijn de verkopen gestegen in alle kernregio’s, waaronder in Europa (+ 7,6 procent) en Noord-Amerika (+ 5,3 procent). In de vijf grootste individuele markten heeft het merk met de vier ringen meer auto’s verkocht dan ooit tevoren. Wereldwijd steeg de vraag voor het zevende jaar op rij sinds 2009. Waar in 2009 nog 949.729 autokopers voor een Audi kozen, verdubbelde dat aantal in de afgelopen jaren bijna.
Een sleutelrol in de groei speelde de nieuwe Audi A4, die ook op de overzeese markten werd geïntroduceerd. De wereldwijde verkopen van dit model stegen ten opzichte van het jaar ervoor met 7,6 procent naar 337.550 exemplaren. In Europa, waar het model het hele jaar 2016 leverbaar was, nam de A4 de nummer 1-plek in zijn segment in, een stijging van 25,7 procent ten opzichte van 2015 naar 164.600 exemplaren. De update van Audi’s midsize-modellen wordt dit jaar in de internationale markten voortgezet met de nieuwe A5 Coupé, volgend op zijn Europese marktintroductie eind 2016. Daarnaast komt in 2017 de nieuwe A5 Sportback wereldwijd op de markt.
De tweede generatie van de full-size SUV Q7 kwam in 2016 op de markt, waarbij de verkopen met 43,6 procent stegen naar 102.200 exemplaren, waarmee de grens van 100.000 eenheden voor het eerst werd doorbroken. De nieuwe Q2 breidde de populaire SUV-familie uit met een compact model, de Europese première eind 2016 zorgde voor een grote vraag bij de Audi-dealers. In 2017 zullen meer markten volgen. Met de komst van de nieuwe Q5 zal de generatiewisseling bij Audi’s best verkochte SUV vorm gaan krijgen. Audi Sport heeft in 2016 ook bijgedragen aan de groei. De verkopen van het vernieuwde topmodel R8 accelereerden met 31,8 procent naar 2.890 exemplaren. Voor het eerst werden er meer dan 20.000 eenheden verkocht van de R- en RS-familie, dankzij een groei van 18 procent naar circa 20.200 auto’s.
Europa blijft grootste markt
Audi verkocht de meeste auto’s in Europa. Ondanks diverse politieke en economische onzekerheden in de regio stegen de verkopen met 7,6 procent naar ongeveer 860.600 auto’s. Vergeleken met de 762.949 Audi’s die in 2014 werden afgeleverd, wist het merk de jaarlijkse verkopen in zijn thuiscontinent binnen twee jaar met bijna 100.000 exemplaren te verhogen. Recentelijk vestigde Audi verkooprecords in zijn vier grootste Europese markten: in Duitsland (+ 8,6 procent), Groot-Brittannië(+ 6,4 procent), Frankrijk (+ 8,5 procent) en Italië (+ 15,5 procent) kozen meer mensen in 2016 voor een Audi dan ooit tevoren. De grootste groei (16,4 procent) werd gerealiseerd in Spanje.
Met voorsprong leider premiummarkt China
In de VS zag Audi net als in voorgaande jaren de verkoopcijfers toenemen, hoewel de groei in de totale automarkt duidelijk aan het afnemen is. Audi was de enige premium-autofabrikant die in deze belangrijke automarkt substantieel wist te groeien in 2016, namelijk met 4 procent. De Q7 speelde daarbij een belangrijke rol, net als de overige Q-modellen. De totale Audi SUV-verkopen stegen met 18,9 procent in de VS. Ook in Canada was het merk mede dankzij de SUV’s populair, het land behoorde voor het eerst tot de tien belangrijkste markten. De lastige omstandigheden in de Zuid-Amerikaanse markten waren een grote uitdaging, de verkopen in Brazilië daalden, na een sterke groei in het voorgaande jaar, met 29,9 procent naar 12.011 exemplaren. In China wist Audi het al bijzonder hoge verkoopniveau met 3,6 procent te verhogen naar 591.554 exemplaren. Met dit nieuwe verkooprecord blijft de autofabrikant met voorsprong de leider in de Chinese premiummarkt.