Audi

Al twee decennia een succesnummer: de Audi A3

Audi viert de 20e verjaardag van de A3. De auto debuteerde op de autotentoonstelling van Frankfurt in 1996. Dat was niet zo maar een introductie: Audi stond hiermee aan de wieg van het segment voor premium compacte auto’s.

De A3 die Audi in 1996 presenteerde, was gebaseerd op het platform van de Volkswagen Golf IV. Die auto verscheen overigens in 1997. De Audi A3 viel en valt nog altijd op doordat hij beschikt over innovaties en hoogwaardige voorzieningen uit hogere klassen.

Start als driedeurs
In eerste instantie was de Audi A3 er als driedeurs hatchback met keus uit drie uitvoeringsvarianten en vier benzine- en dieselmotoren. Het programma werd echter gestaag uitgebreid. In september 1998 werd de A3 leverbaar met vierwielaandrijving (quattro) en in maart 1999 volgde de vijfdeurs A3. In 1999 verscheen ook de sportieve S3 met 154 kW/210 pk sterke 1.8-liter viercilinder turbomotor met vijf kleppen per cilinder.

Familieuitbreiding
De eerste twee generaties A3 hadden een tweedelige grille. Toen Audi in 2005 een facelift presenteerde, deed de kenmerkende Singleframe grille zijn intrede. De tweede generatie kenmerkte zich ook door familieuitbreiding: in 2008 verscheen de eerste A3 Cabriolet. De huidige (derde) generatie A3 is er sinds 2012, die een jaar later voor het eerst ook werd uitgebreid met een vierdeurs Limousine.

De Audi RS 3 is het sportieve topmodel van de reeks. De eerste versie uit 2011 beschikte over een 250 kW/340 pk sterke vijfcilindermotor. De vijfcilinder van de RS 3 Sportback uit 2015 was al goed voor 270 kW/367 pk. Eerder dit jaar presenteerde Audi op de Autosalon van Parijs de RS 3 Limousine, de eerste compacte sedan met RS-badge. Dit model heeft de sterkste vijfcilinder motor van dit moment onder de kap: de 2.5 TFSI met 294 kW/400 pk.

Innovatie op alle fronten
De huidige A3 is voor het eerst ook leverbaar met de Audi virtual cockpit, het 12,3 inch grote digitale instrumentenpaneel met verschillende weergavemogelijkheden. Ook als het gaat om aandrijftechnologie laat de A3 zich van zijn meest innovatieve kant zien. De A3 e-tron was bijvoorbeeld de eerste plug-in hybride van Audi. In deze auto werkt een 1.4 TFSI samen met een elektromotor. Het systeemvermogen van 150 kW/204 pk staat garant voor sportieve prestaties. De A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI (81 kW/110 pk) is geschikt voor benzine en aardgas.

Op het gebied van transmissies heeft de A3 eveneens een primeur op zijn naam: de A3 was Audi’s eerste volumemodel waarin de snel schakelende S tronic-transmissie met dubbele koppeling werd toegepast. Vandaag-de-dag is deze automaat in vrijwel elke Audi beschikbaar.

Van halogeen tot Matrix LED
De eerste Audi A3 werd geleverd met halogeen verlichting. Tegenwoordig is xenon-verlichting de standaard voor de A3. Optioneel is zelfs Matrix LED-verlichting leverbaar.

Meer dan vier miljoen A3’s
Sinds 1996 zijn al meer dan 4 miljoen A3-modellen geproduceerd. Met de huidige ruime keuze aan carrosserievarianten, motoren, transmissies en aandrijflijnen zijn meer dan 50 A3-versies beschikbaar. De A3, A3 Sportback. A3 Sportback e-tron en A3 Sportback g-tron rollen van de band in Ingolstadt (D), de A3 Limousine en Cabriolet in het Hongaarse Györ. De Audi A3 Sportback en Limousine voor de Chinese markt worden lokaal geproduceerd in Foshan.

‘Voorsprong door techniek’ leidraad voor succes A3 in Nederland
In Nederland stonden twee decennia Audi A3 synoniem aan bijna 80.000 verkochte A3’s. Opvallend is dat de A3-verkopen met name de afgelopen jaren piekten, waarbij 2015 met 8.540 verkochte exemplaren een absoluut topjaar was voor Audi. Innovatieve aandrijfconcepten als g-tron (aardgas) en e-tron (hybride) maakten de Audi A3 de afgelopen jaren vooral bij zakelijke rijders tot een populair premium alternatief vanwege de aantrekkelijk lage fiscale bijtelling. Waarmee Audi’s merkfilosofie ‘Voorsprong door techniek’ zich opnieuw nadrukkelijk laat gelden.

Geef een reactie