Nissan is 50 jaar in Nederland. Dat betekent 50 jaar innovatie, 50 jaar vooruitgang door vernieuwing. Daarbij richt Nissan de pijlen niet alleen op prestigieuze sportwagens en eenmalige concept cars, maar juist op vernieuwingen die zijn terug te vinden in alledaagse, betaalbare gezinsauto’s. Zoals de Around View Monitor en de ProPilot.
De eerste MPV. De eerste crossover. De eerste elektrische gezinsauto. Een overzicht van 50 jaar Nissan in Nederland resulteert vanzelf in een overzicht van belangrijke trends in autoland. De eerste serie Nissans arriveren in 1966 in Nederland: het betreft de Datsun Bluebird en de iets grotere Cedric. Niets in en rond de Zuid-Hollandse bollenschuur waar het merk start, doet vermoeden dat een halve eeuw later zo’n 700.000 Nissans in Nederland zouden zijn verkocht.
Markt opschudden
Het enorme aantal spreekt natuurlijk tot de verbeelding. Daarnaast weet de fabrikant met grote regelmaat de markt op te schudden. Zoals met de Z- en ZX-modellen, met de Maxima met zijn veelvuldig bekroonde V6-motor, met de Micra die als eerste Japanse auto de titel Auto van het Jaar behaalt en met de verrassende tweezitter 100NX. Nu zetten modellen als de JUKE, de GT-R, de LEAF en de QASHQAI deze lijn onverminderd voort.
Al volgend jaar arriveert de QASHQAI met ProPilot, waarmee de auto zelfstandig over de snelweg kan rijden. Het is een eerste stap op weg naar de compleet zelfrijdende auto die Nissan in 2020 gereed heeft. De Nederlander Maarten Sierhuis geeft leiding aan de ontwikkeling van deze Nissan-technologie.
Makkelijker, veiliger en schoner
Ook elektrische aandrijving groeit komende jaren in belangrijke mate. Deze nieuwe generatie Nissans maakt autorijden makkelijker, veiliger en schoner. De Nissan van 2020 vindt zelf zijn weg vindt door het verkeer, verbindt zich met het energiesysteem van de gebruiker en stemt zich af op diens agenda. De volgende 50 jaar zijn begonnen met de introductie van Intelligent Mobility.
1966 – 1976 | Compact, zuinig en sportief
In de jaren ’70 bestaat de term B-segment nog niet, ook niet in Nederland. En toch… de Datsun 410 (Bluebird) is een compacte, praktische en zuinige allrounder. Daarmee is de auto – waarmee het merk zich aandient in Nederland – een perfect voorbeeld van het B-segment.
Oppama
De sympathiek ogende Datsun wordt aangedreven voor een 1.299 cc viercilindermotor in combinatie met een handbediende drieversnellingsbak. De fabriek in het Japanse Oppama bouwt het model als twee- en vierdeurs sedan en als stationwagen.
1,3 miljoen
Wereldwijd is de auto een groot succes: in 4 jaar tijd worden 1,3 miljoen stuks gebouwd.
Pininfarina
De productie van het model start in 1964 als Bluebird 410. Pininfarina is betrokken bij het ontwerp dat bijdraagt aan de Europese uitstraling. Nissan laat de auto maken om zich tijdens de Olympische Spelen van 1964 (Tokio) te presenteren.
Sportieve auto voor gezinnen
In het najaar van 1967 toont Nissan de opvolger – de Datsun 510 – die leverbaar is vanaf 1968. Doel is een lichte, prettig rijdende en iets sportieve auto voor gezinnen te ontwikkelen. De lijnen zijn strak, fris en helder, de klassieke sedanvorm ten spijt. De combinatie van sportief en lichtvoetig rijplezier en praktische gebruiksmogelijkheden zorgen voor grote roem. In de Verenigde Staten doet de auto het goed op het circuit, in Australië verovert de Datsun een rallytitel.