Toyota GAZOO Racing presenteert de spectaculaire, ruim 297 kW/380 pk sterke Yaris WRC. Hiermee keert Toyota terug naar het FIA World Rally Championship (WRC) waar het in de jaren 80 en 90 enorm succesvol was. De Yaris WRC maakt op 21 januari 2017 zijn langverwachte rallydebuut tijdens de Rally van Monte Carlo. Tijdens een persconferentie is zojuist de volledige coureursline-up bekendgemaakt. De deelname aan het WRC gebruikt Toyota om zijn productieauto’s verder te verbeteren. Toyota keert dan ook terug naar de ‘hot hatch’-markt, met een high performance versie van de Yaris.
Akio Toyoda: “Toen ik in juli 2014 als toeschouwer de WRC-race in Finland bezocht, vroegen fans mij wanneer Toyota zou terugkeren naar de rallysport. Zes maanden later besloten we om dit daadwerkelijk te doen. Met trots presenteren wij de auto waarmee Toyota in 2017 deelneemt aan het WRC-kampioenschap, de Yaris WRC. Toyota is back.”, zegt de Toyota president en fervent auto(sport)liefhebber.
Teambaas Tommi Mäkinen: “Slim ontworpen rallykanon”
“De Toyota Yaris WRC is een slim ontworpen rallykanon met uitzonderlijk veel potentieel”, zegt WRC-veteraan Tommi Mäkinen. De 4-voudig wereldkampioen is door Akio Toyoda persoonlijk aangetrokken als teambaas. “De nieuwe FIA-regels geven veel meer ontwikkelingsvrijheid. Hoewel we alle mogelijkheden nog moeten ontdekken, kunnen we stellen dat de Yaris WRC uiterst betrouwbaar en verbazingwekkend rap is. Ik kan niet wachten om hem in het veld aan het werk te zien!”
Sterke coureursline-up
Toyota GAZOO Racing heeft een sterke coureursline-up voor het WRC klaarstaan. Het eerste team bestaat uit Jari-Matti Latvala (31) en navigator Miikka Anttila (44). Latvala is de runner-up in het WRC 2010, 2014 en 2015. In de tweede Yaris WRC nemen Juho Hänninen (35) met navigator Kaj Lindström (47) plaats. Toyota heeft Esapekka Lappi (25), de WRC 2-kampioen van 2016, aangesteld als testrijder. Hij krijgt bijval van de ervaren co-driver Janne Ferm (36).
Twee exemplaren aan de start
Toyota GAZOO Racing neemt met twee exemplaren van de Yaris WRC deel aan het wereldkampioenschap rally. De auto’s zijn uitgerust met een 1,6-liter viercilinder turbomotor met een trekkracht van ruim 425 Nm en vierwielaandrijving. De motor is gekoppeld aan een hydraulische sequentiële 6-bak. De rallyversie van de Yaris is ontworpen en ontwikkeld door een team van ervaren engineers, onder wie Tom Fowler, Simon Carrier en Mikko Ruoho.
Toyota wereldkampioen rallyrijden
Met de deelname aan het WRC 2017 keert Toyota terug naar het rallytoneel waar het in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw enorm succesvol was. De Celica GT-Four zorgde ervoor dat Toyota twee keer wereldkampioen rallyrijden werd. Met zijn opvolger, de niet minder legendarische Toyota Corolla WRC, pakte Toyota in 1999 de prestigieuze titel.
High performance straatversie Toyota Yaris
Toyota GAZOO Racing is de overkoepelende organisatie voor alle autosportactiviteiten van Toyota, inclusief het WRC en het World Endurance Championship (WEC). Racen dwingt tot innovatie, aldus Toyota president Akio Toyoda. “Uiteindelijk profiteren ook onze productieauto’s hiervan.” De uitspraak van de Toyota topman wordt onderstreept door de aankondiging dat de line-up van de Yaris op termijn wordt uitgebreid met een high performance straatversie.