De nieuwe Audi A5 en Audi Q2 hebben topscores behaald bij de Euro NCAP-test, wat onderstreept dat ze tot de veiligste auto’s in hun segment behoren. Beide Audi-modellen scoorden maximaal op het gebied van bescherming van volwassen en jonge inzittenden, evenals die van voetgangers.
De Audi Q2 is standaard voorzien van een noodremassistent, die deel uitmaakt van Audi pre sense front. Het systeem ‘ziet’ of zich andere auto’s of voetgangers vóór de auto bevinden. Wanneer er een aanrijding dreigt, wordt de bestuurder gewaarschuwd en indien nodig remt de auto zelfs zelfstandig. Noodstop remsystemen maken sinds 2016 deel uit van de Euro NCAP evaluatieprocedure.
A5 voorkomt zelf ongelukken
Het tot de standaarduitrusting behorende veiligheidssysteem Audi pre sense city zorgt ervoor dat de A5 Coupé en de A5 Sportback ongelukken kunnen voorkomen.
Tot een snelheid van 85 km/u scant het systeem de weg met behulp van een achter de voorruit geplaatste frontcamera, die een bereik van meer dan 100 meter heeft. Het systeem checkt of er geen aanrijding dreigt met andere auto’s of voetgangers. Als een aanrijding onvermijdelijk lijkt, wordt de bestuurder gewaarschuwd middels een aantal op elkaar volgende waarschuwingen. Wanneer de bestuurder dan nog niet ingrijpt, remt het systeem de auto automatisch af met maximale remkracht. Tot een snelheid van 40 km/u kunnen ongelukken geheel worden voorkomen binnen de systeemgrenzen. Bij hogere snelheden (maximaal 85 km/u) beperkt de technologie de snelheid waarmee de aanrijding plaatsvindt, en daarmee de impact ervan.
De Audi A5 kan worden voorzien van nog meer state-of-the-art assistentiesystemen, zoals collision avoidance assist en turn assist. Waar collision avoidance assist de bestuurder helpt om langs een obstakel te sturen, monitort turn assist het naderende verkeer wanneer er op lage snelheid wordt afgeslagen. In een gevaarlijke situatie remt de auto indien nodig tot stilstand af, zodat er niet kan worden afgeslagen.
Aangescherpte veiligheidseisen
De Euro NCAP-organisatie (New Car Assessment Program) doet sinds de oprichting in 1997 onderzoek naar de veiligheid van nieuwe automodellen. Om de ongelukssituaties die in de praktijk voorkomen nog beter te simuleren, worden de veiligheidseisen continu aangescherpt.