Met de nieuwe Q5 introduceert Audi een innovatieve opvolger van een belangrijk succesnummer. De nieuwe premium SUV combineert sportiviteit met een veelzijdig karakter en flexibel in te delen interieur. Op het gebied van connectiviteit, efficiency en rijassistentiesystemen zet de Audi Q5 bovendien (wederom) nieuwe maatstaven in zijn segment.
De nieuwe Audi Q5 oogt sportief, waarbij de Singleframe grille een prominente plek inneemt in de aerodynamisch gelijnde voorzijde. De grille wordt geflankeerd door koplampen met LED- of (tegen meerprijs) Matrix LED-technologie met dynamische richtingaanwijzers. De geprononceerde wielkasten verwijzen naar de quattro permanente vierwielaandrijving, terwijl de voor- en achterzijde worden gekenmerkt door horizontale lijnen die de breedte van de Audi Q5 benadrukken. Voor de achterlichtunits zijn eveneens dynamische knipperlichten leverbaar. De achterklep loopt door rond de C-stijlen – een typisch kenmerk van alle Q-modellen van Audi. Een diffuser-inzetstuk omlijst de uitlaatpijpen.
De nieuwe Audi Q5 oogt niet alleen lichtvoetig, hij is het ook: afhankelijk van de uitvoering is hij tot 90 kg lichter dan het vorige model. En dat terwijl hij in alle opzichten is gegroeid, tot een lengte van 4,66 meter, breedte van 1,89 meter, hoogte van 1,66 meter en wielbasis van 2,82 meter.
Ruim en breed: het interieur
Het interieur biedt veel ruimte aan vijf personen en is in meerdere opzichten groter dan de interieurs van de concurrentie. De nieuwe uitrustingslijnen bieden veel keuzemogelijkheden wat betreft kleuren en materialen. Een driespaaks multifunctioneel stuurwiel is standaard, tegen meerprijs kan worden gekozen voor stuurwielverwarming. Ook zijn tal van stoelvarianten leverbaar, onder meer met massagefunctie. Tegen meerprijs is onder andere ambienteverlichting verkrijgbaar (standaard bij de design selection) met 30 verschillende kleuren die het hoge afwerkingsniveau van het interieur nog beter tot zijn recht laten komen. De bagageruimte meet 550 tot 610 liter, afhankelijk van de positie van de achterbank. Dat is 10 liter meer dan het vorige model bood. Als de achterbank wordt neergeklapt, neemt de inhoud toe tot 1.550 liter.
Rijassistentie- en veiligheidssystemen
Op het gebied van rijassistentiesystemen vormt de nieuwe Audi Q5 eveneens de top in zijn segment, met een groot aantal state-of-the-art opties. Door hun intelligente samenspel vormen deze systemen een volgende stap richting autonoom rijden. Ze zijn gebundeld in de pakketten City en Parking. Later volgt tevens het pakket Tour. De predictive efficiency assistant helpt de bestuurder om brandstof te besparen met behulp van specifieke informatie over de omgeving van de auto. Adaptive cruise control (ACC) inclusief file assistent kan een deel van het stuurwerk uit handen nemen in langzaam rijdend verkeer. Audi active lane assist maakt het eenvoudiger om in de rijbaan te blijven. Distance warning waarschuwt de bestuurder als de afstand tot een voorligger te klein wordt. Dwarsverkeerassistent, uitstapwaarschuwing, uitwijkassistent en afslagassistent zijn andere features die bijdragen aan een nog hoger veiligheidsniveau. Hetzelfde geldt voor de pre sense-systemen – zoals het tot de standaarduitrusting behorende Audi pre sense city, dat waarschuwt voor voetgangers en auto’s en automatisch kan remmen binnen de systeemgrenzen. Parkeerassistent, verkeersbordherkenning via camera’s en bergafdaalhulp ronden het aanbod af.
Sterke prestaties: TDI- en TFSI-motoren
De nieuwe Audi Q5 wordt in Europa leverbaar met vijf krachtige en efficiënte motoren: vier TDI dieselmotoren en één TFSI benzinevariant. Het vermogen van de motoren is toegenomen met maximaal 20 kW/27 pk, terwijl het brandstofverbruik aanzienlijk is gereduceerd. Audi levert 2.0 TDI-motoren voor de nieuwe Q5 met vermogens van 110 kW/150 pk, 120 kW/163 pk en 140 kW/190 pk. De twee topmotoren zijn de doorontwikkelde 2.0 TFSI met 185 kW/252 pk en de eveneens aanzienlijk verbeterde 3.0 TDI met 210 kW/286 pk en een koppel van 620 Nm.