Zenuwslopend, potentieel risicovol en een belangrijke bijdrager aan rekeningen voor reparaties van deuken en krassen bij lage snelheden – parkeren is een ergernis voor bestuurders in Europa.
Cross Traffic Alert, dat in ontwikkeling is bij Ford, wordt ontworpen om stress bij parkeren te verminderen. Het systeem detecteert personen en objecten achter de auto, waarschuwt de bestuurder en remt vervolgens automatisch als de bestuurder niet reageert. Dankzij een groothoek camera achterop de auto, die beelden weergeeft op het navigatiedisplay in de auto, kan vanuit een alternatieve hoek achter de auto worden gekeken. Met verbeterde Active Park Assist kan de auto met één druk op een knop fileparkeren of haaks inparkeren.
“We zijn allemaal gewend geraakt aan de uitdagingen van autorijden, maar het blijft een van de meest veeleisende taken die de meesten van ons dagelijks uitvoeren”, aldus Torsten Wey, Manager, Chassis & Safety Electronics bij Ford Europa. “Technologie bewijst nu al dat het mogelijk is om autorijden minder stressvol te maken, en de investeringen van Ford in onderzoek en ontwikkeling werpen nu hun vruchten af dankzij de versnelde innovatie van technologieën voor bestuurdersassistentie.”
Overige technologieën die worden ontwikkeld in het Ford European Research and Innovation Center in Aken, zijn onder andere systemen die zijn ontworpen om bestuurders te helpen om andere auto’s heen te rijden om botsingen bij hoge snelheden te voorkomen, en om bestuurders te waarschuwen wanneer ze spookrijden op de snelweg.
Deze nieuwe technologieën, die naar verwachting in de komende twee jaar beschikbaar zullen worden in Fords, zijn een onderdeel van de verdrievoudigde investering in het ontwikkelen van technologieën voor bestuurdersassistentie.
Parkeren stressvrij maken
In het Verenigd Koninkrijk is een op de vier ongevallen gerelateerd aan parkeren1 en dit kost bestuurders jaarlijks circa € 800 miljoen aan reparaties.3 In de afgelopen 20 jaar zijn auto’s circa 16 procent breder geworden, maar is de grootte van veel parkeerplekken gelijk gebleven.3
Onderzoek toont ook aan dat 47 procent van de bestuurders verder bij hun bestemming vandaan parkeert om fileparkeren te vermijden, dat 15 procent fileparkeren volledig vermijdt, en dat 75 procent van de bestuurders nerveus wordt wanneer ze moeten parkeren terwijl andere bestuurders toekijken.2
“Parkeren is een van de stressvolste ervaringen in de auto, en bestuurders die moeite hebben om geschikte parkeerplekken te vinden in stedelijke gebieden, kunnen een domino-effect creëren in de verkeersstroming en op het stressniveau”, aldus Dirk Gunia, Supervisor, Driver Assist Electronics bij Ford Europa. “Technologieën als onze verbeterde Active Park Assist helpen bestuurders om zich zekerder te voelen wanneer ze parkeren op plekken waarvan ze anders hadden gedacht dat ze te klein waren.”
Het verbeterde Active Park Assist regelt de besturing, versnelling en bewegingen voor- en achteruit om parkeren met een druk op de knop mogelijk te maken. Het systeem kan de auto automatisch laten in- en uitparkeren vanaf een fileparkeerplaats, en kan de auto achteruit laten inparkeren in een haakse parkeerplaats. Het verbeterde Active Park Assist maakt tevens gebruik van sensoren om geschikte parkeerplekken te vinden.
Cross Traffic Alert met remtechnologie maakt gebruik van radarsensoren om het gebied achter de auto in de gaten te houden. Als de bestuurder achteruit rijdt en niet op de eerste waarschuwing reageert, remt het systeem automatisch af. Het systeem is ontworpen om motorrijders en fietsers te detecteren.
De camera met breed zicht achter geeft een beeld vanaf de achterzijde van de auto weer op de display in de auto, voor een vergelijkbare functie als de Camera met breed zicht voor van Ford, die zich aan de voorzijde van de Ford Edge-, Galaxy- en S-MAX-modellen bevindt. Tijdens het achteruitrijden kunnen bestuurders als het ware om de hoek kijken en obstakels en objecten aan de achterzijde van de auto zien.
Problemen ontwijken
Ford ontwikkelt tevens een nieuwe technologie die bestuurders helpt om stilstaande of langzaam rijdende auto’s te ontwijken om botsingen te voorkomen.
Evasive Steering Assist is bedoeld voor gebruik in de stad en op snelwegen, en maakt gebruik van een radar en een camera om langzaam rijdende en stilstaande auto’s vóór de auto te detecteren. Vervolgens biedt het systeem stuurondersteuning om een auto te ontwijken als er een botsing dreigt plaats te vinden.
Evasive Steering Assist wordt ingeschakeld als er onvoldoende ruimte is om een botsing te voorkomen door alleen te remmen en als de bestuurder besluit de auto te ontwijken. Evasive Steering Assist bouwt voort op de bestaande Forward Collision Warning-technologie, en Pre-Collision Assist dat de impact van frontale botsingen met auto’s en voetgangers beperkt en in sommige gevallen helpt om botsingen helemaal te voorkomen.
“Zodra de bestuurder in een noodgeval om een langzamere auto heen probeert te sturen, wordt Evasive Steering Assist geactiveerd om de manoeuvre makkelijker uit te laten voeren doordat er eenvoudiger snelle stuurbewegingen kunnen worden gemaakt”, aldus Peter Zegelaar, Technical Expert Brake Controls, Automated Driving bij Ford Europa.
Waarschuwing voor spookrijders
Spookrijden is de ergste nachtmerrie van elke bestuurder en Ford ontwikkelt een technologie waarmee kan worden voorkomen dat het ooit gebeurt; bestuurders worden gewaarschuwd wanneer ze in de verkeerde richting de snelweg oprijden.
Vergeleken met andere typen botsingen, vallen er bij botsingen met spookrijders vaak meer doden en gewonden. In Duitsland wordt 3 procent van alle fatale ongevallen op snelwegen veroorzaakt door personen die in de verkeerde richting rijden, wat jaarlijks tot circa 20 doden leidt.4
Wrong Way Alert maakt gebruik van een in de voorruit gemonteerde camera en van informatie die afkomstig is uit het navigatiesysteem van de auto. Het systeem geeft bestuurders hoorbare en visuele waarschuwingen wanneer ze langs twee borden voor ‘Geen toegang’ rijden op de afrit van een snelweg. Het systeem was als eerste beschikbaar voor klanten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland en bouwt voort op Traffic Sign Recognition, dat gebruikmaakt van een naar voren gerichte, in de voorruit gemonteerde camera die de omgeving scant op verkeersborden. Wrong Way Alert maakt gebruik van de camera en het navigatiesysteem om bestuurders te waarschuwen dat ze moeten stoppen of omkeren.
Traffic Jam Assist is een andere technologie die eerder is aangekondigd door Ford, en die naar verwachting binnen twee jaar voor het eerst beschikbaar wordt voor klanten. Het systeem helpt de auto in het midden van de rijstrook te houden en remt en accelereert om dezelfde snelheid aan te houden als de voorligger.
Ford tevens bezig met het ontwikkelen van een Advanced Front Lighting-systeem met camera, dat na interpretatie van verkeersborden de stralingshoek van de koplampen aanpast op kruisingen en rotondes.
Innovatief en geavanceerd in technologie voor bestuurdersassistentie
Ford is leider op het gebied van technologieën voor bestuurdersassistentie. In Europa heeft Ford al vele jaren een uitgebreid portfolio met functies waaronder:
Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection
Intelligent Speed Limiter scant verkeersborden (mits geactiveerd) en past de snelheid aan de maximale snelheid aan om boetes te voorkomen
Glare-Free Highbeam maakt gebruik van een tegen de voorruit gemonteerde camera die de koplampen of achterlichten van fietsen op een afstand van maximaal 100 meter, motorfietsen op een afstand van maximaal 400 meter en auto’s op een afstand van maximaal 800 meter kan detecteren. De speciale koplampen blokkeren vervolgens de lichtstralen die anders bestuurders en fietsers zouden kunnen verblinden
Het Adaptive Front Lighting-systeem van Ford, dat de richting waarin de koplampen schijnen en de intensiteit ervan aan de rijomgeving aanpast, beschikt over een Weather-Dependent Lighting-modus die de koplampen automatisch aanpast zodat bestuurders risico’s langs de weg zien bij extreem zware regenval
Ford-bestuurders profiteren al enige tijd van parkeertechnologieën, waaronder:
Perpendicular Parking, voor het vinden van een plek die geschikt is voor fileparkeren, waarna de auto handsfree achteruitrijdend tussen twee auto’s wordt ingeparkeerd, vergelijkbaar met de manier waarop Active Park Assist bestuurders helpt met parallel inparkeren
Park-Out Assist helpt bestuurders bij het verlaten van een fileparkeerplek, waarbij het systeem stuurt en de bestuurder het gas- en rempedaal bedient
Side Parking Aid laat waarschuwingssignalen horen en afstandsindicatoren op het scherm zien bij obstakels rond de auto
Cross Traffic Alert waarschuwt bestuurders bij het achteruitrijden vanaf een parkeerplaats voor naderende auto’s die achter de auto langs rijden
Andere technologieën voor bestuurdersassistentie zijn onder andere Adaptive Cruise Control, Blind Spot Information System, Traffic Sign Recognition, Lane Keeping Alert, Lane Keeping Aid en Driver Alert.