Ford

Rijden in stortregen veiliger, Ford-koplampen passen zich automatisch aan nu aantal wolkbreuken stijgt

Zelfs bij ervaren bestuurders kan een stortregen een comfortabel ritje veranderen in een stressvolle gebeurtenis, aangezien de voorliggende weg minder goed zichtbaar wordt. Extreme weersomstandigheden worden steeds gebruikelijker in Europa, en auto’s van Ford beschikken nu over Weather-Dependent Lighting-technologie die automatisch de zichtbaarheid verbetert wanneer de hemel zich opent.

Het systeem zorgt voor een bredere en kortere lichtbundel die voetgangers en fietsers langs de kant van de weg beter verlicht en de schittering voor tegenliggers vermindert. De technologie is onderdeel van het Adaptive Front Lighting-systeem van Ford en wordt geactiveerd door de activiteit van de ruitenwissers, het omgevingslicht en de rijsnelheid.

“Veel bestuurders hebben wel eens een ‘wolkbreuk’ meegemaakt, een plotselinge stortregen die het moeilijk kan maken om zelfs de markeringen op de weg te zien”, zegt Thorsten Warwel, Manager Lighting bij Ford Europa. “Ford biedt al een tijdje automatisch inschakelende koplampen en ruitenwissers. Nu helpt de Weather-Dependent Lighting-technologie bestuurders om nog zwaardere weersomstandigheden aan te kunnen.”

Een onderzoek in het Verenigd Koninkrijk heeft aangetoond dat het relatieve percentage ongevallen tot 82 procent kan stijgen wanneer het regent. 1 Uit onderzoek is ook gebleken dat wanneer het waterniveau boven de wegmarkeringen stijgt, als gevolg van de schittering van de koplampen zelfs reflecterende markeringen niet meer zichtbaar zijn voor de bestuurder. 2

Naast in Nederland hebben dit jaar ook in Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland, Roemenië en het Verenigd Koninkrijk overstromingen plaatsgevonden. Volgens een rapport van de Europese Commissie is de intensiteit van regenbuien gestegen, zelfs in bepaalde gebieden waar de gemiddelde hoeveelheid neerslag is gedaald. 3 Het Europees Milieuagentschap voorspelt dat het aantal zware regenbuien in deze eeuw in het grootste deel van Europa met tussen de 5 en 25 procent zal stijgen in de zomer en tussen de 15 en 35 procent in de winter. 4

Het Adaptive Front Lighting-systeem past de hoek van de koplampstraal en de intensiteit aan de rijomgeving aan, bijvoorbeeld door middel van een langere, rechtere lichtbundel voor een betere zichtbaarheid verder vooruit bij hoge snelheden of door het licht verder in een bocht te laten schijnen op bochtige plattelandswegen. Om het systeem te testen werd een speciale simulatieruimte ingericht en werden er overal ter wereld ’s nachts proefritten gemaakt.

Het Adaptive Front Lighting-systeem van Ford is beschikbaar voor modellen die zijn uitgerust met Xenon-hogedrukontladingskoplampen, waaronder de C-MAX en Grand C-Max, de Focus en de Kuga, en voor modellen die zijn uitgerust met dynamische LED-koplampen van Ford, waaronder de Edge, de Galaxy, de Mondeo en de S-MAX.

De nieuwe verlichtingstechnologie van Ford omvat Glare-Free Highbeam waarmee bestuurders de weg voor zich ’s nachts beter kunnen zien zonder andere bestuurders te verblinden. Het systeem maakt dimmen van koplampen overbodig doordat lichtstralen die andere bestuurders kunnen verblinden worden geblokkeerd, en is beschikbaar voor de S-MAX, Galaxy en Edge.

Geef een reactie