Porsche heeft een compleet nieuwe raceauto voor de LM-GTE-klasse ontwikkeld: de 911 RSR. De eenzits racewagen benut alle mogelijkheden die het GT-reglement voor de 24 Uur van Le Mans biedt. De raceauto valt op door zijn lichtgewicht bouwwijze en door de atmosferische vierliter zescilinder boxermotor die vóór de achteras is geplaatst. De motor is licht, beschikt over directe inspuiting en starre klepbediening en is zeer efficiënt. Het debuut van de 911 RSR staat gepland bij de 24-uurs race van Daytona in januari 2017.
De komt van de nieuwe, circa 1.234 kg wegende 911 RSR betekent de grootste evolutie ooit in de geschiedenis van het Porsche GT-topmodel. Het onderstel, de carrosseriestructuur, het aerodynamische concept en motor en versnellingsbak zijn compleet nieuw ontwikkeld. Het nieuwe motorconcept maakt het mogelijk een zeer grote diffuser achter in te zetten. Samen met de van de 919 Hybrid afgeleide, hangend gemonteerde achtervleugel zorgt dit voor extra downforce en aerodynamische efficiency.
Lichtgewicht boxermotor met 375 kW/510 pk
De nieuwe 911 RSR beschikt over een moderne vierliter atmosferische zescilinder boxermotor die opvallend licht is. Door deze keuze kregen de engineers veel vrijheid bij de ontwikkeling van de raceauto. Het LM-GTE-reglement is zodanig dat bolides met atmosferische motoren en turbomotoren gelijke kansen hebben. Afhankelijk van de restrictor levert de direct ingespoten atmosferische 4-liter boxermotor circa 375 kW/510 pk. De sequentiële zesversnellingsbak wordt bediend met stuurpaddles. De aandrijfkracht wordt overgebracht naar de 31 cm brede achterwielen. Naast de nieuwe 911 RSR – het topmodel binnen de reeks van Porsche GT-racers – maken ook de 911 GT3 R en de 911 GT3 Cup gebruik van de 4-liter motor. Porsche heeft met het concept van de 911 ook in het verleden grenzen verlegd, zoals met de 911 GT1. Deze auto bezorgde Porsche in 1998 de 16e overall-overwinning in Le Mans. Destijds waren de GT1-modellen de snelste auto’s in het veld.
Veiligheidverhogende assistentie
De 911 RSR is de eerste GT-racer van Porsche die is uitgevoerd met het radargestuurde ‘collision warning system’. Dit herkent zelfs in het donker de achteropkomende, snellere LMP 1-prototypes. Dit gebeurt vroeg genoeg om misverstanden en daarmee ongevallen te voorkomen. Ook het nieuwe veiligheidskooi-concept verhoogt het veiligheidsniveau. In verband met de vast gemonteerde stoel zijn de pedalen verstelbaar voor een ideale stuurpositie.
Snelle service, nieuwe look
Dankzij slimme snelsluitingen zijn veel (carbon) carrosseriedelen snel te demonteren en te vervangen. De set-up van het onderstel kan duidelijk sneller en eenvoudiger worden gewijzigd. De 911 RSR wordt uitgevoerd in de nieuwe Porsche fabriekskleuren. Van bovenaf gezien is hierin het Porsche logo te ontdekken. De basiskleuren blijven wit, rood en zwart.
Seizoen 2017: 19 races op de planning
In het seizoen 2017 staan voor de nieuwe 911 RSR vooralsnog 19 racedeelnames met in totaal meer dan 140 uur racetijd gepland. Twee fabrieksauto’s nemen deel aan het World Endurance Championship (WEC), inclusief de 24 Uur van Le Mans. Ook komen 911 RSR fabrieksauto’s aan de start in het Amerikaanse IMSA Weathertech kampioenschap. Het racedebuut staat gepland bij de IMSA-seizoenstart op 28 en 29 januari in Daytona. De 911 RSR is daar klaar voor: sinds de eerste roll-out in maart van dit jaar heeft de 911 RSR al ruim 35.000 testkilometers afgelegd op circuits in Europa en Noord-Amerika. Nooit eerder werden met een Porsche GT-racer zo veel testkilometers gereden.