Kia heeft in Europa de beste periode van negen maanden ooit achter de rug. Uit gegevens van de European Automobile Manufacturers’Association (ACEA) blijkt dat Kia van 1 januari tot en met 30 september in totaal 337.595 auto’s heeft verkocht (EU + EFTA-regio). Dat is een toename van 14,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (295.141 auto’s). Kia groeit hiermee sterker dan de totale Europese automarkt (+7,7%) en verovert in Europa een groter marktaandeel: 2,9% tegen 2,7% in 2015. In Nederland heeft Kia een marktaandeel van 5,14%.
“In 2016 hebben we met Kia nieuwe marktsegmenten betreden en onze marktpositie verder versterkt”, zegt Michael Cole, Chief Operating Officer van Kia Motors Europe. “Elk nieuw model draagt bij aan de verkoopgroei en het groeiende marktaandeel van Kia in Europa. Onze jaarlijkse verwachte verkoopgroei is begin dit jaar verhoogd van 9 naar 12% voor het complete jaar en Kia blijft op koers om op de middellange termijn een marktaandeel van 3% te veroveren.”
De verkoop van de Kia Sportage loopt in Europa voorspoediger dan ooit, met tot op heden 110.358 exemplaren (+35,7%). Daarmee overtreft de nieuwe Sportage nu al het totale Europese verkoopaantal van 105.317 exemplaren in 2015.
Kia’s nieuwste aanwinst – de Niro hybride crossover – blijkt ook bijzonder populair. Sinds de start van de levering afgelopen zomer tot en met medio oktober zijn al bijna 5.000 exemplaren afgeleverd aan klanten in Europa, waarvan ruim 600 in Nederland. In Europa hebben nog 15.000 klanten een Niro in bestelling staan. Deze auto’s levert Kia nog voor de jaarwisseling af. De Niro combineert het gebruiksgemak en de ruimtelijke aantrekkingskracht van een crossover met een efficiënte maar bovenal krachtige hybride aandrijflijn (88 g/km CO2).
De Kia Optima-familie werd afgelopen zomer uitgebreid met de Optima Sportswagon, de Optima PHEV (Plug-in Hybrid) en de high-performance Optima GT. En met succes, want de verkoop van de Optima-familie steeg met 180,5% in de eerste negen maanden van dit jaar ten opzichte van dezelfde periode in 2015. In 2016 zijn tot nu toe al 6.193 exemplaren verkocht. In september – de eerste verkoopmaand van de lifestyle stationwagon – koos maar liefst 63,9% van de kopers voor een Optima Sportswagon. De uitbreiding van de Optima-familie versterkt Kia’s aanwezigheid in het D-segment, waar vooral zakelijk rijders winkelen. In Nederland maakt de 15% bijtelling de Optima PHEV dit jaar nog eens extra interessant.