De nieuwe Ford KA+ is een compacte auto met een bijzonder ruim interieur, een laag brandstofverbruik en een prettige rijdynamiek voor een betaalbare prijs. Naast de bestverkopende Fiesta* is de KA+ een aantrekkelijk nieuw alternatief binnen het assortiment compacte auto’s voor klanten die op zoek zijn naar een compacte auto met veel binnenruimte voor een betaalbare prijs. De KA+ is in Nederland leverbaar vanaf € 12.995,-
De vraag van consumenten naar betaalbare compacte auto’s neemt toe, waarbij de prijs, het brandstofverbruik en comfort tot de belangrijkste factoren voor de besluitvorming behoren.
Royale ruimte voor vijf personen
De nieuwe Ford KA+ is een vijfdeurs hatchback die is gebaseerd op het mondiale platform voor compacte auto’s van Ford. Hij biedt royale ruimte aan vijf personen en heeft een totale lengte van minder dan 4 meter.
De KA+ is iets korter dan de Fiesta, maar is wel 29 millimeter hoger. Het interieur biedt geoptimaliseerde stoelen, en heeft in deze klasse de meeste hoofdruimte voor (1002 mm), beenruimte achter (896 mm) en heupruimte achter (1338 mm). Het ruime interieur biedt genoeg ruimte voor een twee meter lange passagier om achter een twee meter lange bestuurder te zitten.
De KA+ heeft een bagageruimte van 272 liter – genoeg ruimte voor twee grote koffers – plus een in delen neerklapbare achterbank en 21 opbergplekken voor kleine items.
Dit zijn onder andere portiervakken in de voorportieren waarin flessen van 1 liter, 0,6 liter en een kleine paraplu kunnen worden opgeborgen. Aan de zijkant van het dashboard is een verborgen opbergruimte aanwezig die alleen toegankelijk is wanneer het portier aan bestuurderszijde is geopend, zodat waardevolle spullen uit het zicht kunnen worden gelegd. De bestuurder en passagiers kunnen hun drankjes eenvoudig neerzetten dankzij twee bekerhouders voor zowel de voorste als de achterste rij.
Responsieve en zuinige aandrijving
De nieuwe KA+ beschikt over een efficiënte nieuwe 1.2-liter Duratec-benzinemotor om klanten maximale ‘value for money’ te bieden. De 1.2-litermotor is verkrijgbaar met een 70 en 85 pk en heeft dubbele, onafhankelijke, variabele kleptiming om de prestaties, het brandstofverbruik en de uitstoot te verbeteren.
Banden met een lage rolweerstand en verbeterde aerodynamische details, leveren eveneens een bijdrage aan een lager brandstofverbruik. De 85 pk uitvoering, waarvan wij in Nederland verwachten dat hij 80% van de verkoopmix voor zijn rekening zal nemen, heeft een CO2-uitstoot van slechts 110 g/km.
Wendbaar, veel rijplezier en comfortabel
Om aan de verwachtingen van Europese klanten te voldoen is de nieuwe KA+ ontwikkeld met een wendbare, plezierige rijdynamiek.
Om dit te bewerkstelligen beschikt de KA+ over een voor Europa unieke set-up met speciaal ontwikkelde veren en dempers, torsiebalk achter en een nieuw ontworpen subframe vóór.
De unieke afstelling van het elektrische stuurbekrachtigingssysteem van de KA+ in Europa biedt een snellere stuuroverbrenging en snelheidsgevoelige assistentie. Dit resulteert in een lichter stuurgedrag bij lagere snelheden, en meer feedback bij hogere snelheden. Het is daardoor comfortabel sturen in stadscentra en ontspannen rijden op snelwegen.
De rijdynamiek voor klanten in Europa is verder verbeterd dankzij een stabilisatorstang aan de voorkant die 47 procent stijver is dan voor klanten in Azië en Zuid-Amerika. De rijhoogte is met 10 mm verlaagd voor een verbeterd carrosseriegedrag.
De KA+ heeft een intensief ontwikkelingsprogramma doorlopen voor meer comfort en verfijning om aan de wensen van de Europese consument te voldoen. Er zijn verschillende maatregelen getroffen om windruis, weggeluiden en het geluidsniveau van de aandrijving te reduceren. Deze ‘fine-tuning’ voor Europa is uitgevoerd door het Ford-testcentrum in het Belgische Lommel. Ook is er veel testwerk verricht op verschillende wegen door heel Europa. Hierdoor biedt de KA+ klanten een aangename en comfortabele rijervaring, met het laagste geluidsniveau in zijn klasse: 73 decibel tijdens ritten op ruwe oppervlakken met een snelheid van 80 km/u.
Voor een betere bescherming bij botsingen is bijna 50 procent van de carrosserie van de KA+ vervaardigd uit zeer sterk staal, waaronder de bodemplaat, de carrosserierails voor en achter, de dakstijlen, de bumperbalk voor en de balken in de portieren van de bijrijders. Tot de overige standaard veiligheidsvoorzieningen behoren zes airbags en een Tyre Pressure Monitoring System dat bestuurders door middel van een lampje waarschuwt wanneer de spanning van een band te laag is.
Uitgebreide standaarduitrusting, leverbaar in twee uitvoeringen
Klanten kunnen een keuze maken uit twee uitvoeringen van de KA+: de standaard uitvoering met 70 pk en een uitvoering met 85 pk die tevens standaard is uitgerust met:
• Handmatig instelbare airconditioning
• Het spraakgestuurde connectiviteits- en entertainmentsysteem SYNC met AppLink van Ford, waarmee verschillende smartphone-apps kunnen worden geactiveerd door middel van spraaksturing
• Ford MyKey, waarmee autobezitters een maximumsnelheid en limieten voor het geluidsvolume kunnen instellen en ervoor kunnen zorgen dat de veiligheidsvoorzieningen niet worden uitgeschakeld. MyKey is een ideale technologie voor ouders die hun auto uitlenen aan jonge en onervaren bestuurders
De KA+ is voorzien van een uitgebreide standaarduitrusting, waaronder elektrisch bedienbare buitenspiegels en portierramen vóór, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, Electronic Stability Control met Hill Start Assist, Speed Limiter en Ford Easy Fuel.
Bij de 85 pk uitvoering kunnen klanten kiezen uit een reeks aantrekkelijke opties, waaronder elektronische klimaatbeheersing, een lederen stuurwiel met cruise control, verwarmde voorstoelen, parkeersensoren achter, elektrisch bedienbare ramen achter, privacy glas en 15″ lichtmetalen velgen.
De nieuwe KA+ staat medio oktober bij de Nederlandse Ford dealers in de showroom en is per direct te bestellen.
* JATO Dynamics results are based on information provided by JATO Consult, the company’s bespoke consulting service. Figures are based on 30 European countries.
** Het vermelde brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn gemeten volgens de technische vereisten en specificaties zoals recentelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 715/2007 en 692/2008 van het Europees Parlement en de Raad. Brandstofverbruik en CO2-uitstoot worden vastgesteld voor een autovariant en niet voor een enkele auto. Dankzij de gehanteerde standaard-testprocedure kunnen verschillende autotypen en verschillende fabrikanten worden vergeleken. Bij het bepalen van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van een auto spelen naast zuinigheid ook het rijgedrag en andere niet-technische factoren een rol. CO2 is het broeikasgas dat wordt gezien als de voornaamste oorzaak van de opwarming van de aarde. De resultaten in mpg komen ook overeen met deze Europese rijcyclus en worden vermeld in Britse gallons. De resultaten kunnen afwijken van brandstofverbruikcijfers in andere delen van de wereld doordat in deze markten andere rijcycli en voorschriften van toepassing zijn.