MAN Truck & Bus heeft een elektrisch aangedreven eTrekker studiemodel voorgesteld. De 18-tons eTrekker maakt gebruik van het modulaire eMobilty-platform van MAN en is gericht op distributieverkeer in stedelijke gebieden.
MAN werkt al langer aan eMobility. In 2012 presenteerde het merk de Metropolis studie, een 26-tons elektrisch aangedreven vuilnisauto met range extender. Praktijktesten hebben uitgewezen dat met de Metropolis brandstofbesparingen van wel 80% kunnen worden behaald vergeleken met conventionele dieselaangedreven voertuigen.
Krachtig en efficiënt
De eTrekker die MAN op de IAA 2016 presenteerde, borduurt voort op het Metropolis-concept. Het gaat om een elektrisch aangedreven trekker die gericht is op nachtleveringen aan bijvoorbeeld supermarkten. Het studiemodel is gebaseerd op de TGS 4×2 BLS met een toegestaan totaalgewicht van 18 ton. De truck wordt aangedreven door een 250 kW sterke elektromotor met een koppel van 2.700 Nm. De elektromotor wordt gevoed door drie lithium-ion batterijen met elk een capaciteit van 35,3 kWh. Deze batterijen bevinden zich onder de cabine.
Een bijkomend voordeel is dat de achteras volledig gebruikt kan worden voor het laadvermogen. De bestuurder krijgt via een centraal scherm informatie over de laadstatus van de batterij, de hoeveelheid teruggewonnen energie en de laadmodus. Airco, stuurbekrachtiging en luchtcompressor functioneren elektrisch. Een managementsysteem zorgt daarbij voor maximale efficiency. Ook het omzetten van remenergie in elektriciteit (recuperatie) draagt bij aan een zo laag mogelijk energieverbruik.
Dagelijkse actieradius tot 150 km
Afhankelijk van het gebruik maken de batterijen een actieradius van 50-150 km mogelijk. De batterijen kunnen na de distributiewerkzaamheden worden geladen, maar zijn ook geschikt voor snelladen tijdens bijvoorbeeld tussenstops en pauzes. Dit vergroot de flexibiliteit van de truck. Bovendien is het studiemodel geschikt voor de montage van vier extra batterijen (ook met een capaciteit van 35,3 kW) om de actieradius verder te vergroten.
Praktijktesten
Het eTrekker studiemodel stelt MAN ook in staat om extra testwerkzaamheden uit te voeren onder alledaagse en realistische omstandigheden. MAN werkt op diverse fronten aan eMobility. In 2018 verwacht het merk een voorserie-versie van een elektrisch aangedreven bus voor te stellen – de serieproductie start nog voor 2020. In 2021 worden elektrisch aangedreven trucks in het gamma verwacht.