Audi

Sportief multitalent: de nieuwe Audi Q5

Op de autoshow van Parijs introduceerde Audi de tweede generatie van de Audi Q5. Het model combineert sportiviteit met een multifunctioneel karakter en een flexibel interieur. Op het gebied van connectiviteit, efficiency en assistentiesystemen is de Audi Q5 de nieuwe standaard in zijn segment. De levering start begin 2017.

De Audi Q5 was jarenlang wereldwijd de bestverkochte premium SUV in zijn klasse. De tweede generatie van het succesnummer is in alle opzichten gegroeid. Hij is 4,66 m lang, 1,89 m, breed en 1,66 m hoog. Zijn wielbasis bedraagt 2,82 m. Door een slimme materialenmix is het gewicht echter tot 90 kg lager.

Krachtig uiterlijk
De nieuwe Audi Q5 komt zelfverzekerd voor de dag met de kenmerkende Singleframe grille, vlakke koplampen met standaard Xenon-verlichting of optioneel LED- of Matrix LED-technologie en een stevige schouderlijn. Opvallende stijlelementen zijn de robuuste wielkasten die hinten naar de quattro-aandrijving, de aflopende daklijn en de achterklep die om de C-stijl heen is ontworpen – een kenmerkend design-element van de Q-reeks. Aan de achterzijde valt ook de diffuser met geïntegreerde uitlaten op.

Alle ruimte
De nieuwe Audi Q5 biedt volop ruimte voor vijf inzittenden. Vergeleken met de voorganger is het volume van de bagageruimte gegroeid. Afhankelijk van de positie van de driedelige achterbank is nu 550 tot 610 liter beschikbaar (+10 liter) en met neergeklapte achterbank zelfs 1.550 liter. De flexibiliteit wordt benadrukt door de optionele verstelmogelijkheden van de achterbank, de variabele laadvloer (standaard), de optionele sensorbediening van de achterklep en de mogelijkheid om de carrosserie via de luchtvering te verlagen. Audi virtual cockpit, het grote (12,3-inch) digitale instrumentenpaneel met optioneel een head-up display, debuteert nu ook in de Q5.

Hightech assistentie
De assistentiesystemen van de nieuwe Audi Q5 wijzen de weg naar autonoom rijden. Ze zijn gebundeld in drie pakketten: Tour, City en Parking. Nieuw voor de Q5 zijn dwarsverkeerassistent en afslagassistent. Parkeerassistent, verkeerstekenherkenning en bergafdaalhulp zijn leverbaar.

Vijf motoren en quattro ultra
Voor de Audi Q5 zijn vijf motoren beschikbaar. Ze zijn krachtiger en zuiniger dan hun voorgangers. De 2.0 TDI is er met vermogens van 110 kW/150 pk, 120 kW/163 pk en 140 kW/190 pk. De 3.0 TDI is goed voor 210 kW/286 pk en een koppel van 620 Nm. De 2.0 TFSI levert nu 185 kW/252 pk en verbruikt gemiddeld 6,8 l/100 km (CO2: 154 g/km). Met uitzondering van de versie met 110 kW/150 pk en de 3.0 TDI 210 kW/286 pk hebben alle Q5-modellen standaard de nieuwe quattro ultra vierwielaandrijving waarbij de achterwielaandrijving alleen wordt ingeschakeld als het nodig is. De 2.0 TDI- en 2.0 TFSI-modellen zijn er met een handgeschakelde zesversnellingsbak of de zeventraps S tronic-automaat met dubbele koppeling; de 3.0 TDI wordt standaard geleverd met achttraps tiptronic. Alle automatische transmissies hebben een brandstofbesparende vrijloopfunctie. Torque vectoring voor een nog verfijnder weggedrag is standaard op alle modellen.

Tegenstellingen opgeheven: het onderstel
Het geavanceerde onderstel met nieuwe vijflink-wielophanging en elektromechanische stuurinrichting (dynamic steering is optioneel) biedt zowel sportiviteit als optimaal comfort. Er is keuze uit een onderstel met demperregeling waarbij de bestuurder via Audi drive select de keuze maakt voor de rijmodus. Adaptieve luchtvering met demperregeling en instelbare carrosseriehoogte is optioneel.

De Audi Q5 wordt begin 2017 bij de Nederlandse dealers verwacht. De exacte specificaties en prijzen worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt.

Geef een reactie