De nieuw ontwikkelde rallyauto Hyundai i20 WRC 2017 is bijna klaar. Op de Autosalon van Parijs toont Hyundai Motorsport een preview van de bolide waarmee in het nieuwe seizoen gereden zal worden in het FIA World Rally Championship. Anders dan de huidige vijfdeurs Hyundai i20 WRC wordt de 2017-rallyauto een driedeursversie. Hij krijgt een nog efficiëntere motor, gecombineerd met een geoptimaliseerde gewichtsverdeling van de auto en verbeterde aerodynamica.
Maar er zijn meer aanpassingen waardoor het WRC-seizoen van 2017 nog spectaculairder belooft te worden. De huidige WRC-modellen zijn uitgerust met een 1,6-liter turbomotor met 220,5 kW (300 pk). Dat vermogen neemt volgend seizoen toe naar 279,4 (380 pk). Door die extra power mogen rallyteams hun auto’s een 55 mm bredere bodykit met grotere achterspoiler aanmeten om op een efficiëntere manier alle power op het wegdek te krijgen. Het toegestane wagengewicht wordt met 25 kilogram gereduceerd. Ook die maatregel heeft invloed op de snelheid van de WRC-wagens.
In de aanloop naar het nieuwe seizoen, te beginnen met de beroemde Rally van Monte Carlo in januari 2017, ondergaat de nieuwe Hyundai i20 WRC de laatste tests. Een van de testcoureurs is de Nederlander Kevin Abbring, die ook deel uitmaakt van het fabrieksteam van Hyundai Motorsport. Hij nam dit jaar deel aan onder meer de Rally van Finland, waar hij als negende eindigde.
In de strijd om het FIA World Rally Championship staat Hyundai-rallyrijder Hayden Paddon derde, op de vierde plaats gevolgd door ploeggenoot Thierry Neuville. Hyundai-rijder Dani Sordo bezet de zesde plaats. In de strijd om de constructeurstitel bezet Hyundai Motorsport een keurige tweede plaats.
De definitieve versie van de gloednieuwe rallyauto Hyundai i20 WRC voor het seizoen 2017 wordt in december onthuld.