Met de nieuwe TT RS Coupé en Roadster introduceert Audi de krachtigste TT ooit. Zijn nieuw ontwikkelde 2.5 TFSI vijfcilinder turbo benzinemotor levert liefst 294 kW/400 pk en staat garant voor een onmiskenbaar sportieve sound. Rijplezier gegarandeerd!
Een indrukwekkend front, forse luchtinlaten, Singleframe grille, een lage spoiler, een vaste achtervleugel – al bij de eerste oogopslag verraadt de Audi TT RS hoeveel sportiviteit er schuilgaat onder zijn gespierde uiterlijk. In de Roadster schakel je met één druk op de knop over op het plezier van open rijden. De softtop kan ook tijdens het rijden worden neergeklapt, tot een snelheid van circa 50 km/u. De nieuwe Audi TT RS is leverbaar in negen carrosseriekleuren, waaronder twee specifiek aan de RS voorbehouden kleuropties: Nardo grijs en Catalunya rood.
Vijfcilinder turbo: zevenvoudig International Engine of the Year
De nieuwe aluminium 2.5 TFSI vijfcilinder krachtbron – voor het zevende jaar op rij verkozen tot International Engine of the Year – levert 294 kW/400 pk, 60 pk meer dan zijn voorganger. Tegelijk is hij 26 kilogram lichter en efficiënter, mede dankzij een start-stopsysteem. De permanente quattro vierwielaandrijving verdeelt het enorme maximumkoppel van 480 Nm via de zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling en een elektrohydraulische lamellenkoppeling over de voor- en achterwielen. Traction control en launch control garanderen maximale grip en minimaal doorslippen van de wielen. Hierdoor sprint de Coupé in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u (Roadster 3,9 sec.). De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u (optioneel 280 km/u). Daarmee is de nieuwe Audi TT RS Coupé de snelste Audi TT ooit.
Herkenbare sound
De enorme kracht gaat vergezeld van de karakteristieke vijfcilindersound die Audi quattro puristen als muziek in de oren klinkt, via het RS-uitlaatsysteem met twee grote ovale eindpijpen.
OLED: primeur op Audi productiemodel
Fraaie eyecatchers aan de achterzijde van de Audi TT RS zijn de nieuwe, optionele Matrix OLED (organic light emitting diode) lichtunits in 3D-design, een primeur op een Audi productiemodel. LED-verlichting voor en achter is standaard, de koplampunits zijn desgewenst leverbaar met intelligente Matrix LED-technologie.
Veel vermogen, sportieve prestaties
Met een hoogte van slechts 1,34 meter staat de Audi TT RS laag boven het asfalt. Het onderstel met RS-specificaties garandeert uitstekende rijeigenschappen. Hierdoor stuurt de auto scherp en gecontroleerd door de meest uitdagende bochtencombinaties, voor maximaal rijplezier. Dankzij de progressieve besturing voelt de bestuurder zich één met zijn voertuig. De laag geplaatste sportstoelen bieden de inzittenden maximale zijdelingse steun, zelfs tijdens de meest sportieve ritten. Het prettig in de hand liggende sportstuur geeft optimale grip en maximale controle.
Het remsysteem van de Audi TT RS is ruim gedimensioneerd om de sportieve prestaties te kunnen beteugelen. De geventileerde remschijven aan de voorzijde zijn gemonteerd achter 19 inch lichtmetalen velgen (20 inch optie). Op de achteras zijn stalen monoblock-remschijven voorzien. Keramische schijven rondom zijn optioneel verkrijgbaar. Het RS sportonderstel is voorzien van elektronisch bedienbare, adaptieve schokdempers.
Uit de autosport: cockpit en technologie
Ook het interieur van de TT RS ademt sportiviteit – met aluminium of koolstofvezel accenten en RS-logo’s. Net als in de Audi R8 start de bestuurder de motor met een satellietschakelaar op het stuur, een voorziening afkomstig uit de autosport.
De bestuurder kan de rijeigenschappen instellen met behulp van het standaard Audi drive select via een tweede bedieningssatelliet. Daarbij is het rijkarakter van de TT RS naar wens in te stellen in vier standen – comfort, auto, dynamic en individual – voor de gewenste instellingen van de quattro aandrijving, besturing, S tronic-transmissie, motorkarakteristiek en de kleppen in het uitlaatsysteem.
Standaard Audi virtual cockpit
Alle instrumenten zijn optimaal rond de bestuurder gegroepeerd. De digitale Audi virtual cockpit met 12,3 inch scherm toont alle relevante informatie – van de rijsnelheid tot het motortoerental en de navigatie. Een speciaal RS-display toont informatie over bandenspanning, trekkracht en G-krachten. Zodra een bepaald toerental wordt bereikt, verkleurt de achtergrond van de toerenteller (groen-oranje-rood) om de bestuurder op het ideale opschakelmoment te attenderen. Schakelen geschiedt via de schakelpaddels aan het stuur of met de versnellingspook.
Grensverleggend infotainment
De Audi TT RS Coupé en Roadster bieden een scala aan infotainmentmogelijkheden, waaronder uiteenlopende MMI-opties, Audi connect, een Bang & Olufsen Sound System en Audi smartphone interface voor Android en iOS. Of het nu gaat om nabijgelegen parkeergelegenheid, reis- of verkeersinformatie, brandstofprijzen, de weersverwachting of online nieuws, alle denkbare informatie is on-board beschikbaar. Passagiers kunnen onderweg ook gebruik maken van Twitter, waarbij het systeem tweets desgewenst hardop voorleest. Draadloos opladen van mobiele telefoons volgens de Qi-standaard zorgt altijd voor een volle batterij. Daarnaast kan de smartphone ook worden gekoppeld aan het antennesysteem van de auto voor optimale ontvangst en de beste verbinding.
Een andere praktische voorziening zijn de handsfree microfoons die zijn geïntegreerd in de veiligheidsgordels van de Roadster, voor een goede verstaanbaarheid, ook bij hogere snelheden.
Audi Sport Performance app
Met de nieuwe Audi Sport Performance app kunnen bestuurders rondetijden vergelijken voor wat betreft snelheid, onderlinge tijdsverschillen, stuurhoeken, G-krachten, toerentallen, remkracht en de stand van het gaspedaal.