Seat

SEAT Ateca X-Perience: klaar voor elk offroad-avontuur

Op de autotentoonstelling van Parijs presenteert SEAT de Ateca X-Perience als ontwikkelingsoefening. Deze SUV heeft in tegenstelling tot veel concurrenten serieuze offroadcapaciteiten en daarmee een zeer avontuurlijk karakter.

Meer nadruk op offroad
De Ateca X-Perience is ontworpen met de nadruk op offroad-capaciteiten. Waar bij de reguliere Ateca-modellen de focus op asfalt ligt, is de X-Perience voor het terrein ontworpen. Hij heeft standaard vierwielaandrijving en gaat door waar traditionele SUV’s (moeten) stoppen. De Ateca X-Perience beschikt standaard over de SEAT Drive profile knop op de middenconsole waarmee de bestuurder de rijmodus kan kiezen. Uniek voor dit model is dat hij naast ‘Normal’, ‘Sport’, ‘Eco’ en ‘Individual’ ook 4Drive traction control standen voor het Haldex vierwielaandrijfsysteem biedt. Zo is er een speciale sneeuw- en offroad-modus. Beide werken samen met het Hill Descent Control.

4×4-design
Het uiterlijk van de Ateca X-Perience ligt in lijn met zijn avontuurlijke karakter. Direct in het oog springend zijn de vergrote bodemvrijheid, 18 inch lichtmetalen velgen met speciale offroad banden, zwarte afwerking van de wielkasten, side-steps en olijfgroene matte lak. Andere typische Ateca X-Perience details zijn de achterspoiler en de spatlappen die aan de achterbumper zijn bevestigd. Zowel vóór als achter heeft de auto een opvallende bodemplaatbeschermer.

In het interieur komen kleuren van het koetswerk terug en LED-verlichting zorgt hier voor een bijzondere ambiance als het donker wordt. Er wordt gebruikgemaakt van echte ‘aardkleuren’ als ‘coffee’ en ‘green’, maar dan wel in combinatie met bijvoorbeeld oranje stiksels op het stuur, de stoelen en pookknop. De sportstoelen zijn met alcantara bekleed en het eigen karakter van de auto wordt verder benadrukt door de robuuste offroad versnellingsbakpook, rubberen vloermatten en diverse XP-logo’s.

4Drive en een krachtige motor
De Ateca X-Perience maakt gebruik van het 4Drive vierwielaandrijfsysteem met Haldex-koppeling die de aandrijfkracht tussen de twee aangedreven assen zo efficiënt mogelijk verdeelt. Dit vertaalt zich in optimale tractie, ook onder zware omstandigheden. Daar komt bij dat de geavanceerde XDS-traction control de aandrijfkracht altijd naar het wiel met de meeste grip stuurt. Die aandrijfkracht is afkomstig van een 2.0 TDI met een vermogen van 140 kW/190 pk en een koppel van 400 Nm. Deze motor wordt standaard geleverd in combinatie met een zeventraps DSG-transmissie. Deze krachtige aandrijflijn biedt zowel on- als offroad veel rijplezier.

Veiligheid en gemak: assistentie op niveau
Voor de veiligheid én voor het gemak maakt de nieuwe Ateca X-Perience gebruik van een brede range geavanceerde assistentiesystemen. Zo zijn bij de Traffic jam assist zowel de Lane Assist als de Adaptive cruise control (ACC) geïntegreerd. Andere voorbeelden zijn Front Assist (het noodstopsysteem dat voertuigen en voetgangers ‘herkent’), verkeersborden herkenning, Blind spot detection (dodehoek-herkenning), Rear cross traffic assist en daarnaast een Topview camera (360-graden camera), Park assist voor automatisch inparkeren (parallel aan of haaks op de rijbaan), Emergency assist en de grootlichtassistent.

Dankzij de nieuwste generatie infotainmentsystemen zoals Easy Connect, de SEAT Full link technology (met Apple Car Play- en Android Auto-functies) en het 8 inch Media System is de Ateca X-Perience altijd online. Met de Draadloze telefoonlader zijn smartphones ook draadloos op te laden.

Geef een reactie