BMW Group is opnieuw uitgeroepen tot duurzaamste automerk ter wereld in de Dow Jones Sustainability Index (DJSI), gepubliceerd door RobecoSAM AG. BMW Group is bovendien de enige van de drie autofabrikanten in de lijst die al sinds 1999 ieder jaar in de DJSI genoteerd staat.
“BMW Group viert dit jaar zijn 100-jarig bestaan. Voor ons is duurzaamheid een belangrijk onderdeel van onze identiteit en strategie”, vertelt Ursula Mathar, hoofd van Sustainability en Environmental Protection bij BMW AG. “We hebben de afgelopen jaren grote vooruitgang geboekt en blijven dat doen door concrete doelen te stellen. We zijn trots om wederom uitgeroepen te worden tot sectorleider in de Dow Jones Sustainability Index. Dit bewijst dat onze activiteiten een blijvende impact hebben en dat we op de juiste koers zitten.”
Duurzaamheid zit diep geworteld in de bedrijfscultuur en -strategie van BMW Group. In 2001 heeft BMW Group zichzelf verbonden aan het United Nations Environment Programma, de UN Global Compact en de Cleaner Production Declaration. BMW Group is tevens het eerste autoconcern ter wereld dat al sinds 1973 een ‘environmental officer’ in dienst heeft. Anno 2016 definieert de Sustainability Board, bestaande uit alle leden van de raad van bestuur, de strategie met concrete doelstellingen.
BMW Group hanteert een brede aanpak en implementeert duurzaamheid in alle facetten van het bedrijf. Behalve het doel om de CO2-emissie verder te verlagen, focust de strategie ook op het behalen van continue vooruitgang op het gebied van milieubescherming, het leveranciersnetwerk, scholing van werknemers en sociale toewijding.
Tussen 1995 en 2015 realiseerde BMW Group een reductie van 40 procent op de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in Europa. In 2015 bedroeg de gemiddelde CO2-emissie in heel Europa 127 g/km ten opzichte van 147 g/km wereldwijd. Systematische uitbreiding van alternatieve aandrijflijnen in het BMW modellenprogramma, gecombineerd met innovatieve mobiliteitsdiensten, leveren een belangrijke bijdrage aan dit proces.
BMW Group heeft sinds juli 2016 in totaal zeven modellen met een volledig elektrische aandrijflijn (BMW i3) of een combinatie van een conventionele brandstofmotor en elektromotor (plug-in hybrid). Dit onderbouwt het streven van BMW Group naar duurzame mobiliteit.
BMW Group beoogt een leidinggevende positie in het gebruik van hernieuwbare energie voor productiedoeleinden en waardecreatie. Momenteel komt 58 procent van de ingekochte energie door BMW Group al uit hernieuwbare bronnen.
De productiefaciliteit in Leipzig maakt bijvoorbeeld gebruik van vier windturbines die exclusief voor de productie van de BMW i3 en BMW i8 stroom leveren. In de fabriek in Spartanburg (South-Carolina, Verenigde Staten) wordt methaangas uit een nabijgelegen bron gebruikt voor 50 procent van de benodigde energie voor productiewerkzaamheden.
Tevens was BMW Group de eerste autofabrikant in Europa die in 2015 een 40-tons elektrische vrachtwagen in gebruik nam voor het transport van materialen op de openbare weg.
Meer transparantie en een efficiënter gebruik van hulpbronnen van het leveranciersnetwerk rond 2020 zijn andere belangrijke doelen. In het kader hiervan onderzocht BMW Group in 2015 voor het eerst 1.900 leverancierslocaties met een industrie-specifiek duurzaamheidsonderzoek. Deze evaluaties worden toegepast voor alle genomineerde, potentiële en actieve leverancierslocaties.
Ook training en bijscholing van werknemers heeft onveranderd topprioriteit. BMW Group investeerde in 2015 in totaal 352 miljoen euro in educatie- en trainingsprogramma’s en nam meer dan 1.500 stagiaires aan. Zo’n 4.700 jongeren zijn momenteel ingeschreven in beroepsonderwijs- en talentontwikkelingsprogramma’s van BMW Group, waarvan ruim 3.800 in Duitsland.
BMW Group is ook al jaren betrokken bij het promoten van interculturele uitwisselingsprojecten. Het concern heeft in samenwerking met de UN Alliance of Civilisations de Intercultural Innovation Award ontwikkeld om projecten op dit gebied te belonen.
BMW Group zet zich middels het project LifeTalk ook in om vluchtelingen, niet-begeleide minderjarigen, lokale jeugd en BMW-medewerkers met elkaar in contact te brengen bij de productiefaciliteit in München. Het doel van dit initiatief is om jonge mensen een beter beeld te geven van verschillende carrièremogelijkheden.