Range Rover
Land Rover

2,0 liter ingenium-diesel en nieuw infotainment voor Range Rover Sport

De Range Rover Sport is voor modeljaar 2017 leverbaar met de 2,0-liter viercilinder Ingenium-dieselmotor. Die zorgt voor een lager brandstofverbruik zonder dat de prestaties onderdoen voor die van de 3,0-liter TDV6 die hij aflost. Verder biedt de Range Rover Sport keus uit nieuwe infotainmentsystemen en carrosseriekleuren. De Range Rover Sport modeljaar 2017 is per direct te bestellen. De consumentenprijzen beginnen nu al bij € 83.364,- voor de 2,0 liter SD4 en € 95.164,- voor de 3,0 liter SDV6.

De nieuwe SD4 Ingenium-dieselmotor is lichter dan de 3,0-liter TDV6, maar vrijwel even krachtig. Deze versie van de Range Rover Sport voelt daardoor wendbaarder en reageert feller op het gaspedaal dan de motorvariant die hij aflost. De SD4 Ingenium-motor levert 176 kW (240 pk) vermogen en 500 Nm koppel. Het dieselverbruik in de gecombineerde EU-verbruikscyclus bedraagt 6,2 l/100 km met een bijbehorende CO2-emissie van 164 g/km. Dat is 10 procent zuiniger en schoner dan de ‘oude’ dieselvariant.

De montage van een tweede turbo zorgt ervoor dat het indrukwekkende vermogen en koppel voldoen aan de verwachtingen van de berijders. Dit is de eerste motor van Jaguar Land Rover die is voorzien van sequentiële turbotechniek. De Range Rover Sport met SD4-motor is te herkennen aan de uitlaat met een dubbel eindstuk. De overige versies zijn voorzien van de gebruikelijke enkele uitlaat aan weerszijden.

De topmotorisering is nog altijd de 5,0-liter Supercharged V8 in de Range Rover Sport SVR. Met een vermogen van 405 kW (550 pk) accelereert de krachtigste Range Rover ooit in slechts 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Het complete motorengamma ziet er als volgt uit.

motor cilinders vermogen koppel
2,0-liter SD4 4 176 kW (240 pk) 500 Nm
3,0-liter SDV6 6 225 kW (306 pk) 700 Nm
4,4-liter SDV8 8 249 kW (339 pk) 740 Nm
5,0-liter Supercharged V8 8 375 kW (510 pk) 625 Nm
5,0-liter Supercharged V8 (SVR) 8 405 kW (550 pk) 680 Nm

Nieuwe in-car infotainmentsystemen
Een van de belangrijkste voorzieningen in de geüpdatete Range Rover Sport is het geavanceerde InControl Touch Pro-systeem. De meest ‘connected’ Range Rover Sport ooit is voorzien van een grotere, centraal geplaatste dual-view touchscreen. Het 8-inch scherm heeft plaatsgemaakt voor een 10-inch touchscreen voor meer gebruiksgemak en beter overzicht. De bediening lijkt nu sterk op die van een tablet, met ‘pinch-and-zoom’, zodat de gebruiker met twee vingers kan in- en uitzoomen op het beeld. Dankzij de grotere touchscreen kunnen meer functies daarop worden bediend en zijn minder knoppen op het dashboard nodig, zonder dat de functionaliteit in het geding komt.

Er zijn meer connectiviteitsopties en apps beschikbaar dan ooit tevoren. Onder meer speciale apps voor muziek, contacten en agenda’s. De centrale display geeft de apps van de smartphone weer zodra die is aangesloten op de auto. Het nieuwe Pro Services-systeem biedt de gebruiker de mogelijkheid om apps en Live Apps als weers- en verkeersinfo en flight trackers te downloaden en direct te installeren in het InControl Touch Pro-systeem in de auto – in plaats van via de smartphone.

InControl Remote Premium biedt de eigenaar van de Range Rover Sport de mogelijkheid om op afstand diverse functies van de auto via de speciale smartphone-app te bedienen. Zo kan hij onder meer het verbruik en de brandstofvoorraad controleren, de sloten ver- en ontgrendelen en zelfs de instellingen van de airco wijzigen.

Ook het volledig geïntegreerde satellietnavigatiesysteem is verbeterd. De Commute-modus is een intuïtieve functie die regelmatig gereden routes opslaat. Als bijvoorbeeld de route van huis naar werk in het systeem is opgeslagen, kan het systeem bij eventuele opstoppingen direct een alternatieve route aanbieden. Met de deur-tot-deurnavigatie kan de bestuurder via de Land Rover-app een bestemming invoeren. Als de auto geparkeerd is, geeft het systeem via de smartphone de aanwijzingen voor de laatste etappe te voet naar het exacte adres.

Techniek voor autonoom rijden
De Range Rover Sport is voor modeljaar 2017 ook voorzien van een aantal technieken voor autonoom rijden. Hij is de eerste in zijn segment met Advanced Tow Assist, dat het manoeuvreren met een zware aanhanger makkelijker maakt. De bestuurder stelt met behulp van de Terrain Response 2-draaiknop de richting in waarin hij met de trailer wil achteruitrijden en de auto voert alle nodige stuurcorrecties uit. Ook waarschuwt het systeem als de combinatie dreigt te scharen.

De Blind Spot Assist signaleert met behulp van sensors medeweggebruikers in de dode hoek van de auto en voert zo nodig autonoom stuurcorrecties uit om een aanrijding te voorkomen. De optionele Intelligent Speed Limiter gebruikt de informatie van de verkeersbordherkenning en zorgt dat de auto niet harder kan dan de geldende snelheidslimiet.

Low Traction launch
De ongekende terreincapaciteiten van Range Rover worden verder versterkt met de nieuwe Low Traction Launch. Met deze functie is de Range Rover Sport modeljaar 2017 in staat om in moeilijk terrein met weinig tractie vanuit stilstand gemakkelijk weg te rijden.

Verder is de verbeterde Range Rover Sport voorzien van het All-Terrain Info Centre, dat via de touchscreen toegankelijk is. Het toont tijdens de rit nuttige informatie, zoals de richting waarin de voorwielen staan en de status van het Wade Sensing-systeem. Dat omvat nu ook Drive Assist, wat op basis van de beelden van de surroundcamera’s van de auto in het terrein de bestuurder helpt bij manoeuvres op lage snelheid.

Levensreddende techniek
Met ingang van modeljaar 2017 is voor de Range Rover Sport een eenvoudiger pakket geavanceerde rijhulpsystemen leverbaar. Alle versie hebben standaard Rear Park Distance Control, Cruise Control, Speed Limiter, Lane Departure Warning en – nieuw voor 2017 – Autonomous Emergency Braking (AEB). De Driver Condition Monitor is ook nieuw. Dit systeem analyseert het gedrag van de bestuurder en waarschuwt als de bestuurder tekenen van vermoeidheid vertoont.

Het Drive Pack omvat alle standaard veiligheidsvoorzieningen inclusief Blind Spot Monitor, Traffic Sign Recognition, Reverse Traffic Detection en Intelligent Speed Limiter. Het Drive Pack Pro omvat Blind Spot Assist, Lane Keep Assist, Adaptive Cruise Control met Queue Assist en Intelligent Emergency Braking.

Exterieur verfraaid
Tot slot zijn de designpakketten voor 2017 aangepast. De Dynamic-versie van de Range Rover Sport is voorzien van exterieurdetails in Gloss Black, waaronder de vernieuwde grille, de openingen in de motorkap, de spiegelkappen en de opschriften op de motorkap en achterklep. Een rode Sport-badge en rode remklauwen geven de Dynamic-versie extra onderscheid. Het nieuwe Bright Pack is een optie voor de Autobiography Dynamic-uitvoering. De roosters in Atlas Silver voor de grille en de openingen in de motorkap geven de auto een levendig aanzien.

Voor de Range Rover Sport is tevens een ruimere keuze aan carrosseriekleuren. Er zijn nu negentien kleuren beschikbaar, variërend van parelmoerwit tot gedistingeerd grijs en van hoogglanzende tot zijdematte lakkleuren.

Geef een reactie