Nissan heeft de spectaculaire BladeGlider Concept – die in 2013 debuteerde op de autoshow van Tokyo – doorontwikkeld tot een volledig functioneel en uiterst geavanceerd rijdend prototype. Twee exemplaren zijn onthuld in het olympisch park in Rio de Janeiro. De elektrisch aangedreven en futuristisch ogende BladeGliders blijven tijdens de Olympische Spelen in Rio. Een daarvan wordt ingezet voor demoritten met vips.
‘Deze prototypes belichamen Nissans Intelligent Mobility-filosofie en combineren rijplezier met verantwoordelijkheid voor het milieu’, aldus Carlos Ghosn, President en Chief Executive Officer van Nissan Motor Co., Ltd. ‘Nissan verwacht dat liefhebbers uitkijken naar een emissievrije toekomst en de BladeGlider is een perfect voorbeeld van de mogelijkheden. Dit is dé elektrische auto voor autoliefhebbers.’ De BladeGlider is het visitekaartje van Intelligent Mobility, Nissans filosofie om (elektrische) auto’s nog spannender te maken met nieuwe vormen van besturing en aandrijving en optimale integratie in de samenleving.
Open met de veiligheid van een coupé
Het onderstel van de BladeGlider is hoogst bijzonder door een kleine spoorbreedte voor en een grotere achter. Een opzet die een lage luchtweerstand en optimale stabiliteit oplevert. Er is geen dak, een geïntegreerde rolkooi garandeert de veiligheid zoals bij een dichte coupé. Vanaf het stuur zijn alle functies en systemen te bedienen. Een centrale display toont de snelheid, de status van de batterij, de regeneratiemodus en het geleverde koppel. Camera’s dienen als alternatief voor buitenspiegels. De bestuurder zit in het midden, iets vóór de passagiers achterin. Die hebben daardoor extra veel beenruimte. De sportieve stoelen met vierpuntsgordels zijn bekleed met een combinatie van stof en een coating van epoxyhars.
Volledig elektrisch
De elektrische aandrijflijn is ontwikkeld in samenwerking met Williams Advanced Engineering. De topsnelheid ligt boven de 190 km/uur*. De sprint van 0 naar 100 km/uur vergt minder dan 5 seconden*. Elk achterwiel wordt aangedreven door een elektromotor van 130 kW. De aandrijflijn is voorzien van torque vectoring, dat de aandrijfkrachten naar de achterwielen afzonderlijk reguleer en dynamiek en stabiliteit in bochten verhoogt. Een high performance lithium-ion-batterij van 220 kW levert de energie.