Meer dan 100 jaar nadat de eerste auto’s van de baanbrekende assemblagelijn van Henry Ford rolden, wint Ford Motor Company nieuw terrein wat betreft de manier waarop medewerkers en robots samenwerken om auto’s te produceren. Lees volledig bericht
Nieuwe collaboratieve robots, beter bekend als co-bots, worden in de eerste plaats gebruikt om medewerkers te helpen schokdempers in Fiesta’s te monteren, een taak waarvoor ongelooflijk veel nauwkeurigheid, kracht en behendigheid vereist is. Medewerkers werken met de robots samen om onderdelen keer op keer perfect te monteren. https://youtu.be/I8nMKH3y_1I
De proef in de assemblagefabriek van Ford in Keulen maakt deel uit van het onderzoek van het bedrijf naar Industrie 4.0, een term die is bedacht om een vierde industriële revolutie te beschrijven, waarbij automatisering, gegevensuitwisseling en productietechnologieën centraal staan. Ford vroeg meer dan 1.000 productiemedewerkers om feedback bij het inventariseren van taken waarvoor de nieuwe robots het meest geschikt zouden zijn.
“Robots maken taken eenvoudiger, veiliger en sneller, en ze vullen onze medewerkers aan met vaardigheden die de deur openen naar een wereld vol onbegrensde mogelijkheden op het gebied van de productie en het ontwerpen van nieuwe Ford-modellen”, aldus Karl Anton, Director Vehicle Operations bij Ford Europa.
De robots zijn één meter hoog en ze werken nauw samen met productiemedewerkers op twee werkstations. Medewerkers hoeven geen zware schokdemper en montagegereedschap meer te hanteren, maar kunnen in plaats daarvan de robot gebruiken om de schokdemper op te tillen en deze automatisch in de wielkast te plaatsen voordat ze op een knop drukken om de montage te voltooien.
“Boven het hoofd werken met zwaar luchtdrukgereedschap is een zware klus die veel kracht, uithoudingsvermogen en nauwkeurigheid vergt. De robot is een goede hulp”, aldus Ngali Bongongo, een productiemedewerker bij de Ford-fabriek in Keulen.
De co-bots zijn uitgerust met hightechsensoren en als er een arm of zelfs maar een vinger in de weg zit, worden ze meteen stopgezet om de veiligheid van medewerkers te garanderen. Dezelfde technologie wordt ook toegepast in de farmaceutische industrie en de elektronicabranche. Het robotprogramma is binnen twee jaar ontwikkeld, in nauwe samenwerking met de Duitse robotfabrikant KUKA Roboter GmbH.
Ford bekijkt nu meer mogelijkheden om collaboratieve robots in te zetten. De robots kunnen worden geprogrammeerd om allerlei klusjes te doen, van koffie zetten tot handen schudden.
“We zijn er trots op dat we de mogelijkheden kunnen laten zien van onze nieuwe generatie gevoelige robots, die samenwerken met Ford-medewerkers door ergonomisch lastige en technisch uitdagende taken uit te voeren”, aldus Klaus Link, Key Account Manager Ford, KUKA Roboter GmbH. “Door onze nauwe samenwerking met Ford en op basis van de feedback van medewerkers, kijken we uit naar verdere uitdagingen”.