Dat is Koreaans voor ‘groot succes’. De verkopen van Kia zitten wereldwijd in de lift. De eerste zes maanden van 2016 gaan zelfs de geschiedenisboeken in als het beste halfjaar ooit voor Kia. De autofabrikant verkocht in deze periode wereldwijd 1.470.822 auto’s: een toename van 2,3 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
De belangrijkste markten voor Kia zijn nog altijd West-Europa, Korea en Noord-Amerika. In die markten verkocht Kia in de eerste helft van 2016 respectievelijk 307.742 (+ 14,8 %), 276.750 (+ 14,1 %) en 364.645 auto’s (+ 5,2 %). Kia sloot ook de maand juni succesvol af. In West-Europa nam de verkoop ten opzichte van juni 2015 met 13,9 % toe tot 41.412 auto’s. China, Korea en Noord-Amerika waren goed voor achtereenvolgens 45.942 (+ 17,4 %), 52.506 (+ 16,7 %) en 70.112 auto’s (+ 15,4 %). De uiterst succesvolle Sportage is in juni 2016 met 50.076 verkochte exemplaren nog altijd het populairste Kia-model, op de voet gevolgd door de Rio met 40.647 stuks.
De verkoop van Kia in Nederland is stabiel, zo blijkt uit de cijfers van BOVAG en RAI Vereniging. In de periode 1 januari tot 30 juni 2016 kregen 10.002 nieuwe Kia’s een kenteken (10.242 vorig jaar). In een licht dalende totaal markt betekent dit dat het marktaandeel van Kia in Nederland over de eerste zes maanden ten opzichte van dezelfde periode in 2015 licht is gestegen van 5,0% naar 5,2%.
Kia heeft grote verwachtingen van Mexico. Een jaar na de verkoopstart staat Kia met 34.517 verkochte auto’s op de negende plaats in een markt waar veertig merken actief zijn. Met het resultaat in Mexico toont Kia aan dat de nieuwe modelgeneratie wereldwijd in de smaak valt, zowel door kwaliteit, innovatie als design.
Seong Bae Kim, President en CEO van Kia Motors Mexico, spreekt van een uitdagend eerste jaar met een boven verwachting goed resultaat. “We zijn heel blij en trots, ook omdat we nu al een nagenoeg landelijk dekkend dealernetwerk hebben.” Naar verwachting sluit Kia het eerste jaar in Mexico af met een verkoop van 45.000 eenheden en een marktaandeel van meer dan 3 %. In vier jaar tijd wil Kia doorgroeien naar een marktaandeel van 5 %.