Zorgeloos rijden in een dynamische, complete en modern vormgegeven auto die geen schadelijke stoffen uitstoot (of slechts een zeer lage CO2-emissie heeft) is vanaf nu toegankelijk voor iedereen. De gloednieuwe Hyundai IONIQ is de eerste auto ter wereld die beschikbaar is met keuze uit drie aandrijfsystemen en de oplossing biedt voor elke mobiliteitsvraag.
Vanaf september 2016 staat de Hyundai IONIQ bij de Nederlandse Hyundai-dealer als hybride (met een 1.6 benzinemotor van 77,2 kW (105 pk) en een 31,9 kW (43,5 pk) sterke elektromotor). Een maand later volgt de volledig elektrische versie IONIQ Electric met 88,2 kW (120 pk). De Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid verschijnt in 2017 op de Nederlandse markt.
De Hyundai IONIQ is bovendien zeer bereikbaar. De zeer scherpe vanafprijs voor de Hyundai IONIQ Hybrid bedraagt € 21.995,-. De vanafprijs van de Hyundai IONIQ Electric wordt binnenkort bekendgemaakt.
Nieuwe benchmark
De gloednieuwe Hyundai IONIQ vormt een belangrijke mijlpaal in de duurzame strategie van Hyundai, waarbij de focus ligt op het bedenken én produceren van nieuwe innovatieve technieken waar iedereen van kan profiteren. De Hyundai IONIQ is er voor klanten die zoeken naar een auto met een lage of zelfs géén uitstoot. Met andere woorden: met de Hyundai IONIQ doe je het altijd goed. Afhankelijk van de aandrijflijnkeuze; de Hyundai IONIQ past bij de wensen van elke automobilist, bij elk rijgedrag en bij elke keuze. Met de IONIQ levert Hyundai niet alleen een technisch hoogstandje. Doordat bij de productie ook diverse recyclebare materialen zijn gebruikt – het dak is gemaakt van bestanddelen uit suikerriet en diverse andere componenten in het interieur zijn vervaardigd van recyclebaar plastic – zet Hyundai ook een nieuwe benchmark.
Leidend merk in elektrische mobiliteit
Volgens Jochen Sengpiehl, Vice President Marketing van Hyundai Motor Europe, is Hyundai zeer ambitieus. ‘We willen een van de leidende merken worden op het gebied van elektrische mobiliteit. Een positie bij de eerste drie merken ter wereld in de hybride-, plug-in hybride- en elektrische segmenten is ons doel. Met de Hyundai IONIQ maken we elektrische mobiliteit niet alleen toegankelijk en bereikbaar, we bieden ook iedereen een passende keuze in zijn of haar mobiliteitsbehoefte. Als gevolg daarvan spreken we een geheel nieuwe doelgroep aan. Die noemen we generatie IONIQ. Net zoals zij geloven wij in technologie. Wij geven hen de keuze uit een model met drie aandrijflijnen: hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch. Als je een Hyundai IONIQ koopt, doe je het altijd goed. De Hyundai IONIQ is volgens ons dan ook de beste eco-auto met de beste standaarduitrusting, de beste garantie en de beste prijs. De Hyundai IONIQ biedt ook nog eens het meeste rijplezier in zijn klasse. Het is een ijzersterke nieuwe speler die daarnaast in het oog springt met een zeer aansprekend design en een zeer competitieve prijs.’
Pittige respons bij het accelereren
De Hyundai IONIQ Hybrid en Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid beschikken beide over de nieuwe 1,6-liter Kappa GDi-benzinemotor met ’s werelds hoogste thermische efficiency (40 procent). De krachtbron werkt volgens het principe van de Atkinson-verbrandingscyclus: door inlaatkleppen langer geopend te houden dan gebruikelijk, nemen zogenoemde pompverliezen (lees: weerstand) af. Dat is gunstig voor het verbruik en de CO2-uitstoot.
3 procent winst voor verbruik
Ook uitlaatgasrecirculatie (EGR) doet op dit front een duit in het zakje, namelijk 3 procent winst voor verbruik. Het systeem koelt de uitlaatgassen en leidt die nog eens een keer door de cilinders, waardoor onverbrande gassen alsnog verbranden. En bijkomend pluspunt: de motor presteert beter. De motor maakt gebruik van kortstondige hoge compressie en een lange onstekingsfase om de efficiëntie te vergroten.
Nieuwe hybride aandrijflijn
De nieuwe 1.6-liter Kappa GDi-benzinemotor is specifiek ontworpen voor de hybride-aandrijflijn en goed voor een maximumvermogen van 77,2 kW (105 pk). In de Hyundai IONIQ Hybrid bedraagt het systeemvermogen van de benzine- en elektromotor 103,6 kW (141 pk) met 265 Nm trekkracht. De elektromotor is goed voor 31,9 kW (43,5 pk), waarbij het maximumkoppel van 170 Nm direct vanuit stilstand beschikbaar is voor een opvallend pittige respons bij het accelereren. De elektromotor haalt zijn kracht uit een 1,56 kWh lithium-ion-polymeerbatterij die is gepositioneerd onder de achterbank, waardoor er een ruime bagageruimte over blijft. De acceleratie van de Hyundai IONIQ Hybrid is krachtiger dan die van menige dieselauto. De topsnelheid bedraagt 185 km/u en de gecombineerde CO2-emissie komt uit op slechts 79 g/km. Het brandstofverbruik is 3,4 l/100 km.
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid kan 50 km elektrisch rijden
De IONIQ Plug-in Hybrid, die volgend jaar op de Nederlandse markt wordt geïntroduceerd, kan dankzij een 8,9 kWh lithium-ion-polymeerbatterij ongeveer 50 kilometer elektrisch rijden. De elektromotor levert 45 kW (61 pk). Het gecombineerde vermogen van de elektromotor en de 1.6-liter Kappa GDi-benzinemotor bedraagt 103,6 kW (141 pk). Hyundai doelt op een CO2-emissie van slechts 32 g/km.
Zestrapsautomaat met dubbele koppeling
De nieuwe lithium-ion-polymeerbatterij heeft uitstekende energie- en laadkarakteristieken. De hoog voltage batterij levert altijd optimaal vermogen en opladen gaat snel. De benzinemotor in zowel de Hyundai IONIQ Hybrid als de Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid is gekoppeld aan een zestraps DCT automatische transmissie met dubbele koppeling. De gehele aandrijflijn van de Hyundai IONIQ heeft een toonaangevend hoge efficiency van 95,7 procent. In de praktijk vertaalt dat zich in een prompte gasrespons, acceleratiekracht, het soepel wisselen van versnelling en minder geluid vanuit de transmissie.
Actieradius van 280 km voor Hyundai IONIQ Electric
De volledig elektrische versie Hyundai IONIQ Electric beschikt over een nagelnieuwe 28 kWh lithium-ion-polymeerbatterij van een nieuwe generatie die lichter, sterker en compacter is. Met deze batterij heeft de Hyundai IONIQ Electric theoretisch een actieradius van 280 kilometer, gemeten volgens de NEDC (New European Driving Cycle). De batterijen wegen 20-30 procent minder dan vergelijkbare Nikkel-Metaal Hybride-batterijen. Tevens neemt het accupakket 40 procent minder volume in beslag, wat de bagageruimte ten goede komt. De 88 kW (120 pk) sterke elektromotor levert vanaf stilstand direct de maximale trekkracht van 295 Nm. Dankzij een moderne eentrapstransmissie accelereert de Hyundai IONIQ Electric naar een topsnelheid van 165 km/u.
Moderne connectiviteitdiensten
Alle Hyundai IONIQ-modellen worden geleverd met aansprekende moderne connectiviteitdiensten zoals Android Auto en Apple CarPlay. Verder profiteert de bestuurder van TomTom LIVE Services en behoort het draadloos opladen van de smartphone ook tot de mogelijkheden. Op een 7-inch TFT-scherm toont het systeem alle belangrijke gegevens. Het navigatiesysteem is gekoppeld aan het Eco-driving assistant-systeem, waarbij het wegtype en de hoogteverschillen worden geanalyseerd om onnodig brandstofverbruik terug te dringen.
Hyundai kiest voor veiligheid
Hyundai kiest bovendien voor veiligheid. Niet voor niets voldoet de nieuwe Hyundai IONIQ aan de zwaarste eisen (vijf sterren) die Euro NCAP stelt. In de Hyundai IONIQ is dan ook aan veiligheidssystemen geen gebrek. De Hyundai IONIQ heeft onder meer Autonomous Emergency Braking, Lane Keeping Assist System, Blind Spot Detection en Rear Cross Traffic Alert. Bovendien is de Hyundai IONIQ voorzien van zeven airbags, inclusief een knieairbag voor de bestuurder. Ook is de Hyundai IONIQ uitgerust met Smart Cruise Control, die zorgt voor een constante snelheid en een veilige afstand houdt tot de voorligger, ook als deze snelheid mindert. Een systeem dat de bandenspanning meet, zorgt ervoor dat de spanning op de banden altijd optimaal is.
Lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24
De Hyundai IONIQ is een echte blikvanger, waarbij het exterieur krachtig oogt door de vloeiende coupé-achtige lijnen en de talrijke fraaie designdetails. Zijn ranke postuur zorgt voor een efficiënte geleiding van de luchtstroom langs de carrosserie. Dat levert een indrukwekkend lage luchtweerstandcoëfficiënt op van 0,24 en daarmee behoort hij tot de meest aerodynamische modellen in zijn klasse. De voorzijde van de Hyundai IONIQ heeft het kenmerkende familiegezicht van Hyundai, met de hexagonale grille met de geïntegreerde actieve lamellen. Deze lamellen in de grille worden actief gestuurd om de luchtweerstand en luchttoevoer te verbeteren. Ze zijn aan de bovenzijde fraai afgewerkt met een glanzend zwarte lijst die aansluit op de gedistingeerde koplampunits met dagrijverlichting in C-vorm.
Uitgekiend servicepakket
Hyundai biedt bij de Hyundai IONIQ een uitgekiend servicepakket, bestaande uit: een AC-laadkast van 3,7 of 6,6 kWh voor thuis of op het werk, een 6,6 kWh laadkabel én een E-roamingkaart die communiceert met de laadkast waardoor de energiekosten gemakkelijk zijn af te schrijven. Vijf jaar garantie op de laadkast en vijf jaar hostingkosten zijn in dit pakket inbegrepen. Ook de installatiekosten zijn inbegrepen.
De Hyundai IONIQ wordt, net als elke andere Hyundai-personenauto, geleverd met 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking. Hyundai geeft daarnaast de in de markt toonaangevende garantie van 8 jaar en 200.000 kilometer op de hoge voltage batterij.
Levering start in september
De levering van de Hyundai IONIQ in Nederland begin in september 2016. In de showroom verschijnen eerst de hybrideversie en de volledig elektrisch aangedreven versie. Deze laatste komt in aanmerking voor 4 procent bijtelling, waardoor de Hyundai IONIQ grote kansen heeft om te excelleren in de zakelijke markt. De Hyundai IONIQ met plug-in hybride-aandrijving volgt in 2017.
Subtiele accenten en fraaie kleuren
De Hyundai IONIQ Hybrid en Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid hebben subtiele blauwe accenten in het in- en exterieur. Het elektrische karakter van de Hyundai IONIQ Electric wordt benadrukt door exclusieve koperen accenten, geïnspireerd op de kleur van de koperen draden die wereldwijd als drager voor elektriciteit worden gebruikt. De Hyundai IONIQ is leverbaar in negen kleuren.
Technische specificaties Hyundai IONIQ
Hyundai IONIQ Hybrid – Motor, elektromotor en batterij
Motor | |
Type | KAPPA 1.6 ATKINSON GDI |
Cilinderinhoud | 1,580 cc |
Boring x slag | 72 x 97 mm |
Compressie | 13,0 |
Vermogen | 77,2 kW (105 pk) @ 5.700 t.p.m. |
Koppel | 147 Nm @ 4.000 t.p.m. |
Maximumsnelheid | 185 km/u |
Acceleratie 0 -100 km/u | 10,8 sec.* |
Gecombineerd brandstofverbruik | 3,4 l/100 km* |
CO2–uitstoot, gecombineerd | 79 g/km* |
* Afhankelijk van specificaties.
Elektromotor | |
Type | Permanent Magnet Synchronous Motor (PMSM) |
Maximumvermogen | 31,9 kW (43,5 pk) |
Maximumkoppel | 170 Nm |
Batterij | |
Type | Lithium-ion-polymeer |
Capaciteit | 1,56 kWh |
Vermogensafgifte | 42 kW |
Voltage | 240 V |
Hyundai IONIQ Electric – Elektromotor en batterij
Elektromotor | |
Type | Permanent Magnet Synchronous Motor (PMSM) |
Maximumvermogen | 88 kW (120 pk) |
Maximumkoppel | 295 Nm |
Maximumsnelheid | 165 km/u |
Acceleratie 0-100 km/u | 9,9 sec. |
CO2–uitstoot, gecombineerd | 0 g/km |
Batterij | |
Type | Lithium-ion-polymeer |
Capaciteit | 28 kWh |
Efficiëntie | 11,5 kWh/100 km |
Actieradius | 280 km (volgens NEDC) |
Oplader in auto | |
Max. capaciteit | 6,6 kW |
Laadtijd / standaard AC | Ongeveer 4 uur en 25 minuten |
Laadtijd / DC | Ongeveer 30 minuten / 50 kW Ongeveer 23 minuten / 100 kW |
Hyundai IONIQ Hybrid en Electric – Transmissie
Hyundai IONIQ Hybrid
Automaat | 6-traps DCT |
Hyundai IONIQ Electric
Automaat | 1-traps automaat, Single Speed Reduction Gear |
Hyundai IONIQ Hybrid – Overbrengingsverhoudingen automaat
KAPPA 1.6 ATKINSON GDI / 6 DCT | |
1 | 3,867 |
2 | 2,217 |
3 | 1,371 |
4 | 0,930 |
5 | 0,956 |
6 | 0,767 |
Achteruit | 5,351 |
Eindoverbrenging | 4,188 / 3,045 (1e – 4e / 5e – achteruit) |
Hyundai IONIQ Electric – Schakelratio’s
1-traps automaat / 28 kWh batterij | |
Eindoverbrenging | 7,412 |
Hyundai IONIQ Hybrid en Electric – Ophanging en demping
Voor | McPherson met gasdempers |
Achter | Multi-link Type (Hybrid) en torsie (Electric) met gasdempers |
Hyundai IONIQ Hybrid en Electric – Sturen
Type | Rack & Pinion Tandheugel |
Gearing | 2.66 |
Draaicirkel | 10,6 m |
Stuuruitslag | 13,9 : 1 |
Hyundai IONIQ Hybrid en Electric – Remmen
Voor (diameter) | 280 mm |
Achter (diameter) | Hybrid: 262 mm Electric: 284 mm |
Rijassistenten | ABS, EPB (alleen EV), ESC en AEB |
Hyundai IONIQ Hybrid en Electric – Velgen en banden
Hyundai IONIQ Hybrid
Wieltype | Banden |
6.0J x 15-inch lichtmetalen velgen | 195 / 65 R15 |
7.0J x 17-inch lichtmetalen velgen | 225 / 45 R17 |
Hyundai IONIQ Electric
Wieltype | Banden |
6.5J x 16-inch lichtmetalen velgen | 205 / 55 R16 |
Hyundai IONIQ Hybrid en Electric – Exterieur (mm)
Lengte | 4470 |
Breedte | 1820 |
Hoogte | 1450 |
Wielbasis | 2700 |
Bodemvrijheid | 140 |
Overhang voor | 880 |
Overhang achter | 890 |
Spoorbreedte (voor) | Hybrid: 1563 / 1549 (15’’/17’’) Electric: 1555 (16’’) |
Spoorbreedte (achter) | Hybrid: 1577 / 1563 (15’’/17’’) Electric: 1564 (16’’) |
Hyundai IONIQ Hybrid en Electric – Interieur (mm)
Voorstoelen | Achterbank | |
Hoofdruimte Zonder open dak |
994 / 1024 (970 / 1004) | 950 |
Beenruimte | 1073 / 1136 | 906 / 800 |
Schouderruimte | 1425 | 1396 |
Heupruimte | 1366 | 1344 |
Hyundai IONIQ Hybrid en Electric – Inhoud (l, VDA)
Brandstoftank | Hybrid: 45 |
Bagageruimte | Hybrid: min. 550 / max. 1505 (VDA 213 /214) Electric: min. 455 /max. 1410 (VDA 213 / 214) |
Hyundai IONIQ Hybrid en Electric – Gewichten (kg)
Hyundai IONIQ Hybrid
Kentekengewicht | 1.445 (zonder bestuurder voor MRB 1.345) |
Maximum last gewicht | 500 |
Toelaatbaar gewicht | 1.870 |
Hyundai IONIQ Electric
Kentekengewicht | 1.420 (zonder bestuurder) |
Maximum last gewicht | 460 |
Toelaatbaar gewicht | 1.880 |