Met de Alaskan voegt Renault een nieuwe 1 tons pick-up aan zijn leveringsprogramma toe. Na de onthulling van de Renault Alaskan concept in september 2015 en de Renault Duster Oroch in Latijns- Amerika in juni 2015, toont Renault nu met de Alaskan zijn internationale ambitie op de pick-up markt. Vandaag onthulde Laurens van den Acker, Vice President Corporate Design van Renault de nieuwe pick-up in Colombia.
Het marktsegment van de 1 tons pick-ups is wereldwijd goed voor vijf miljoen verkopen. Dat is meer dan een derde van de totale lichte bedrijfswagenverkopen. Renault, marktleider sinds 18 jaar op de Europese bedrijfswagenmarkt, kan zich met de Alaskan nog steviger positioneren in Latijns-Amerika en Afrika. De nieuwe pick-up zal worden geproduceerd in drie fabrieken verdeeld over de wereld. Alaskan wordt als eerste gebouwd in Cuernavaca in Mexico. Vervolgens in Barcelona en in het Argentijnse Cordoba.
De verkoop van de Alaskan start in Latijns-Amerika op traditioneel belangrijke afzetmarkten voor pick-ups, waar Renault bovendien al lang actief is. De start van de verkoop is voorzien in Colombia. De introductieplanning in Europa wordt later bekend gemaakt.
De Renault Alaskan blinkt uit door een robuuste bouw en toch buitengewoon rijcomfort en een fris, modern design. De vijf-link achterwielophanging is daarbij hoogst bijzonder in het segment. Daarbij levert de Alaskan prima prestaties onder zware omstandigheden en biedt hij uitstekende offroadcapaciteiten dankzij een solide chassis en een sterke, efficiënte 2.3-liter dCi-dieselmotor.
De naam Alaskan is afgeleid van Alaska, dat in de taal van de Eskimo’s staat voor ‘groot land’. Tegelijk roept de naam associaties op met ongerepte, ruige natuur en de hang naar avontuur. Die sfeer past bij het onverzettelijk ogende uiterlijk. Het design maakt indruk en brengt een fris, modern gezicht binnen het segment van de pick-ups, mede dankzij de designcues met de merkidentiteit van Renault.