In Europa hebben alle fabrieken van Ford de status ‘Zero Waste to Landfill’ bereikt. Ten opzichte van 2011 is de hoeveelheid weggegooid afval uit de jaarproductie van 1,2 miljoen auto’s met 6.000 ton afgenomen. Dit komt overeen met de hoeveelheid afval die jaarlijks wordt geproduceerd door een plaats met 12.500 inwoners.
Een van de innovatieve maatregelen om de hoeveelheid weggegooid afval tot nul te reduceren is het samenpersen van onder andere olierestanten uit de motorfabriek in het Britse Dagenham zodat de olie opnieuw in het productieproces kan worden gebruikt. In de fabriek in Valencia heeft Ford pionierswerk verricht bij de productie van alternatieve brandstof uit niet-herbruikbaar afval.
“We hebben een reeks maatregelen genomen die onze afhankelijkheid van de afvalstort niet heeft verkleind, maar volledig heeft weggenomen. Binnen de mondiale duurzaamheidsambities die het bedrijf nastreeft, vormt dit een goede basis voor het verder terugdringen van bijvoorbeeld water- en elektriciteitsverbruik”, zegt Andreas Reiss, manager, Environmental Quality Office Europe van Ford Europa.
De fabrieken in Europa die nu de status ‘Zero Waste-to-Landfill’ hebben gekregen zijn Valencia en Craiova. Eerder werd dit resultaat al bereikt door de fabrieken in Bordeaux (Frankrijk), Bridgend en Dagenham (VK) en Keulen en Saarlouis (Duitsland).
Ford heeft onlangs zijn 2016 Sustainability Report gepubliceerd, waarin nog meer internationale prestaties op het gebied van duurzame fabricage, duurzaamheid in de leveranciers keten, kwaliteit en veiligheid worden vermeld. Het bedrijf hecht veel waarde aan een verantwoorde bedrijfsvoering waarin klanten, werknemers, gemeenschappen en de planeet met respect worden behandeld.
In 2015 heeft Ford Europa binnen het Ford Production System een nieuw Energy Management Operating System geïmplementeerd. Dit systeem stelt teams in staat om de vraag te managen en energie- en verwarmingssystemen op afstand te bedienen, met een efficiënter energiegebruik als resultaat. Dit is onderdeel van een energiestrategie die ertoe heeft geleid dat het energieverbruik met 25 procent is verminderd ten opzichte van 2011, wat overeenkomt met een jaarlijkse besparing van 800 gigawatt uur. Ongeveer dezelfde hoeveelheid energie die een stad ter grootte van Nijmegen jaarlijks verbruikt. In de periode 2013-2015 heeft Ford wereldwijd ook het waterverbruik per geproduceerde auto verminderd, van 4,04 m3 tot 3,81 m3, en de kooldioxide-uitstoot per geproduceerde auto teruggedrongen, van 0,78 ton tot 0,72 ton.