Seat

Veilig gevoel: maximale veiligheidsscore voor SEAT Ateca

De SEAT Ateca heeft de hoogste veiligheidsscore behaald in het Euro NCAP testprogramma. De allereerste SUV van SEAT onderstreepte zijn hoge veiligheidsniveau met de maximale score van 5 sterren. De Ateca noteerde in alle categorieën van de Euro NCAP botsproeven uitstekende cijfers, en bovenal voor de veiligheid van inzittende volwassen en kinderen, voetgangers en voor de rijassistentiesystemen.

Deze erkenning volgt kort voordat de Ateca in september bij de Nederlandse dealers staat. De Ateca is het eerste model in een productoffensief dat SEAT voor de komende 18 maanden in petto heeft, met in totaal vier nieuwe modellen, waaronder een SUV crossover in 2017. Bovendien behaalde SEAT de topscore in een jaar waarin Euro NCAP het aantal tests dat een auto moet doorlopen, heeft vergroot en tegelijkertijd de beoordelingscriteria verder heeft aangescherpt. Zo werden voor het beoordelen van de bescherming van passagiers bijvoorbeeld nieuwe formaten en typen crash test dummies gebruikt, en werd het aantal en het niveau van de testmethoden verzwaard.

Ontwikkeld in Barcelona
Het succes van de Ateca in de Euro NCAP-tests is te danken aan de geavanceerde, zeer effectieve standaard veiligheidssystemen. De nieuwe SUV, die volledig in Barcelona is ontworpen en ontwikkeld, beschikt bijvoorbeeld over het Front Assist noodstopsysteem voor in de stad en op de snelweg, inclusief voetgangerherkenning, wat door Euro NCAP sinds 2016 ook getest wordt. Daarnaast beoordeelt dit veiligheidsprogramma ook de rijbaanassistent, die verkrijgbaar is op de SEAT Ateca-serie.

De Ateca – na de Ibiza en Leon de derde pijler onder het merk SEAT – krijgt standaard zeven airbags, waaronder een knieairbag, veiligheidsgordels met voorspanners en spankrachtbegrenzers op de voor- en achterstoelen. Verder levert SEAT tal van andere geavanceerde veiligheidsvoorzieningen op de Ateca, waaronder Isofix en Top Tether verankeringspunten op de buitenste zitplaatsen achterin, groot-lichtassistent, een dode-hoekassistent, een kruisverkeerassistent achter, een 360° camera met zicht naar achteren, een vermoeidheidsassistent, een snelheidsbegrenzer en een visuele waarschuwing voor het dragen van de veiligheidsgordels door de passagiers achterin.

Geef een reactie