BMW Group viert zijn eeuwfeest onder het motto ‘THE NEXT 100 YEARS’. Met toekomstgerichtheid en aanpassingsvermogen weet BMW Group zich altijd te onderscheiden. Al sinds de oprichting in 1916 speelt BMW Group een belangrijke rol bij het vormgeven van ‘mobiliteit van de toekomst’. Dat deed het door zichzelf telkens opnieuw uit te vinden en te evolueren van een fabrikant van vliegtuigmotoren tot een motorfietsen- en autofabrikant.
Tegenwoordig omvat BMW Group de merken BMW, MINI, BMW Motorrad en Rolls-Royce, en een groot aantal mobiliteitsdiensten en BMW Financial Services. Door de jaren heen heeft het bedrijf zijn blik altijd naar de toekomst gericht – dat is onderdeel van het DNA van BMW Group.
Het is dus logisch dat BMW Group bij het eeuwfeest voornamelijk naar de toekomst kijkt en zijn visie op individuele mobiliteit toelicht die over twee tot drie decennia realiteit zal zijn. Het is zowel spannend als uitdagend om een voorstelling te maken van de toekomst. Hoe zullen we dan leven en onszelf verplaatsen? Hoe zien de maatschappij, de economie en de leefomstandigheden er dan uit – en hoe moet de mobiliteit zich hierop aanpassen? Welke mogelijkheden bieden nieuwe technologieën? Welke invloed hebben digitalisering en connectiviteit op de eisen die we aan een auto stellen?
Om antwoorden te vinden op deze vragen, heeft BMW Group zes hypothesen geformuleerd met betrekking tot individuele mobiliteit in de komende decennia, gebaseerd op de voornaamste megatrends en toekomstverwachtingen.
- Mobiliteit wordt veelzijdiger.
Nieuwe mobiliteitsvormen bieden mensen eindeloos veel mogelijkheden om zichzelf te verplaatsen op de manier waarop zij dat wensen. BMW Group wil een rol spelen bij het vormgeven van deze toekomstige vormen van mobiliteit.
- Connectiviteit wordt een tweede natuur.
In de toekomst is alles ‘connected’. BMW Group is ervan overtuigd dat digitalisering en digitale intelligentie mensen tot dienst moeten zijn. Dat is de enige manier om onze kwaliteit van leven blijvend te verbeteren.
- Mobiliteit wordt steeds meer maatwerk.
Mobiliteit wordt steeds flexibeler en steeds meer afgestemd op onze persoonlijke behoeften. In de toekomst zorgt op maat gesneden mobiliteit er automatisch voor dat mensen gebruikmaken van het op dat moment handigste vervoermiddel waarmee ze via de gewenste route hun eindbestemming bereiken. BMW Group biedt dan nauwkeurig op elkaar afgestemde producten en diensten die daarop inspelen.
- Technologie wordt menselijk.
Technologie wordt steeds slimmer. BMW Group is van mening dat innovaties alleen zinvol zijn voor mensen als ze simpel werken en gebruiksvriendelijk zijn. Om dat te realiseren, moet technologie van mensen kunnen leren en zich aan hen aanpassen, zodat de technologie minder technisch en juist menselijker wordt.
- Energie wordt emissievrij.
In de toekomst is energie in toenemende mate afkomstig van hernieuwbare energiebronnen. BMW Group heeft zich ten doel gesteld om milieuvriendelijke auto’s te bouwen met gebruikmaking van hernieuwbare energie en zonder emissie van schadelijke gassen.
- Verantwoordelijkheid wordt meer divers.
In de toekomst wordt het nog belangrijker dat wereldwijd opererende bedrijven als BMW Group hun verantwoordelijkheid nemen voor het milieu, maar ook voor de mensen die direct of indirect betrokken zijn bij hun activiteiten. Eén aspect – dat betrekking heeft op zowel het internationale personeelsbestand dat meer dan honderd nationaliteiten omvat, als op de mensen die via de diverse productielocaties betrokken zijn bij het merk – is de stimulering van interculturele uitwisseling en verbetering van de kwaliteit van leven. BMW Group ondersteunt al meer dan tweehonderd milieu- en sociale projecten in meer dan 42 landen. Daarbij wordt de plaatselijke bevolking betrokken om het effect te maximaliseren.
Deze zes kernthema’s vormen samen de toekomstvisie van BMW Group. Ze zijn ook de inspiratie voor de Vision-voertuigen die het merk aan het publiek laat zien ter gelegenheid van haar eeuwfeest.