MAN Truck & Bus AG investeert $8,5 miljoen in de Amerikaanse onderneming FR8 Revolution Inc. (‘Fr-eight’). De startup uit Silicon Valley heeft een geavanceerd ‘bedieningsconcept’ ontwikkeld voor een verbonden transportindustrie dat in het tweede kwartaal van 2016 wordt geïntroduceerd. Het IT-platform biedt verladers, vervoerders en vrachtwagenchauffeurs een uniform en transparante technologie om lading te plannen op basis van realtime data.
Kijkend naar bestaande processen wordt al snel duidelijk dat er een grote vraag bestaat naar een dergelijk systeem. Vandaag-de-dag fungeren zo’n 12.000 vrachtmakelaars in de VS als tussenpersonen voor verladers en vervoerders via telefoon, e-mail en fax. Dit systeem is zeer gefragmenteerd en daarmee vaak erg inefficiënt. Bovendien is het moeilijk om prijzen te vergelijken en de bemiddelingskosten zijn hoog. Het systeem van FR8 is bedoeld om alle betrokken partijen in dit proces te helpen, om het bestaande potentieel maximaal te benutten en het proces een stuk efficiënter te laten verlopen.
MAN Truck & Bus gaat actief participeren in de digitale transformatie van de industrie, om ervaring op te doen en het business model in Europa uit te rollen. Het systeem wordt gezamenlijk met diverse partners in de VS gelanceerd waaronder handelaren, wagenparkbeheerders, vrachtmake-laars en verladers.
“De logistieke sector werkt niet zo efficiënt als zou kunnen. Alle betrokken partijen hebben nog steeds beperkt toegang tot realtime data. Waar worden de vrachtwagens momenteel geladen? Hebben ze nog laadmogelijkheden? Wat zijn de actuele prijzen? Wat is de actuele planning van de chauffeur? Momenteel wordt bijna 35% van het vrachtvolume in het geheel niet of niet efficiënt benut, wat noch efficiënt noch milieuvriendelijk is. In samenwerking met FR8 kunnen we nieuwe mogelijkheden creëren om dit systeem in Europa te veranderen,” verklaart Joachim Drees, Chief Executive Officer van MAN SE en MAN Truck & Bus AG.
Ook in Europa is er bij vervoerders, operators en chauffeurs een gebrek aan afdoende informatie over logistieke processen waaraan een variatie aan verschillende IT-systemen ten grondslag ligt. De door FR8 ontwikkelde technologie is ontworpen als een open platform dat voor iedereen toegankelijk is. Dit biedt de mogelijkheid om apps voor alle doelgroepen met het systeem te integreren. Verladers kunnen bijvoorbeeld de actuele vrachttarieven inzien, de positie van de vrachtwagen volgen en facturen verwerken.
Vervoerders kunnen vrachtschema’s voor alle trucks via één enkel scherm bekijken. Daarnaast beschikken ze over informatie met betrekking tot de beschikbare laadmogelijkheden via de elektronische vrachtplanning of kunnen ze de rijtijden en rustperiodes van de chauffeurs beïnvloeden.
De chauffeurs op hun beurt zijn online verbonden met de vervoerders, kunnen hun routeplanning inzien en die, indien noodzakelijk, wijzigen. Ook worden ze op de hoogte gehouden van de volgende onderhoudsbeurt.
“Digitalisering verandert de transportsector op alle fronten. Verbonden services helpen onze klanten productiever en concurrerender te worden, terwijl ze tegelijkertijd nieuwe mogelijkheden bieden. We veranderen alsmaar verder van een vrachtwagenfabrikant in een aanbieder van intelligente transportoplossingen. Onze samenwerking met FR8 brengt ons wederom een stap dichterbij dat doel. Wij willen onze ervaringen en ideeën graag overbrengen op Europa, en op onze merken,” aldus Andreas Renschler, lid van de Raad van Bestuur van Volkswagen AG en CEO van Volkswagen Truck & Bus GmbH.
Met ingang van 2017 gaat elke MAN truck die van de productielijn rolt, online. Daarom heeft Volkswagen Truck & Bus aangekondigd dat het fors gaat investeren in digitale technologieën, tot in de honderden miljoenen euro’s.
Momenteel werken er bij Volkswagen Truck & Bus al honderden medewerkers op het gebied van digitale innovatie.