De Volkswagen Group maakt de weg vrij voor nieuwe mobiliteitsconcepten door een belang van 300 miljoen dollar te nemen in Gett. Met een vertegenwoordiging in ruim zestig steden wereldwijd is Gett één van de snelst groeiende aanbieders van ride hailing in een tijdperk waarin on-demand mobiliteit razendsnel terrein wint. Op basis van een gezamenlijke strategie gaan de twee partijen het aanbod aan on-demand mobiliteitsservices verder uitbreiden.
Innovatieve, digitaal geïntegreerde services die alle elementen van mobiliteit raken, maken de komende jaren een sterke groei door, met goede winstkansen. Ride hailing biedt momenteel het grootste potentieel in on-demand mobiliteit, en legt tegelijkertijd de technologische fundering voor het ontwikkelen van nieuwe business modellen voor mobiliteit voor de nabije toekomst. Het doel van de Volkswagen Group is om tegen 2025 een aanzienlijk aandeel in de inkomsten als gevolg van dergelijke nieuwe business modellen te verkrijgen. Daarom stelt de Group zich open voor nieuwe samenwerkingsverbanden en strategische investeringen.
Geïntegreerde mobiliteitsoplossingen
“Naast onze pionierende rol binnen de auto-industrie willen we tegen 2025 ook een wereldwijd toonaangevende aanbieder van mobiliteit zijn,” verklaart Matthias Müller, voorzitter van de Raad van Bestuur van Volkswagen AG. “Binnen het raamwerk van onze Strategy 2025 vormt de samenwerking met Gett de eerste stap voor de Volkswagen Group op weg naar het aanbieden van geïntegreerde mobiliteitsoplossingen voor onze klanten en hun mobiliteitsbehoeften.”
Eerste concrete stappen
Amper een maand na het aankondigen van plannen om een juridisch onafhankelijke onderneming op te richten voor de ontwikkeling van mobiliteitsservices, zet de Volkswagen Group hiermee concrete stappen om de mobiliteit van de toekomst in te richten.
Actief in zestig steden
Een belangrijke partner in dit opzicht is Gett, één van grootste aanbieders binnen de Europese markt voor ride hailing met ontwikkelingsfaciliteiten in Israël. Gett is in meer dan zestig steden wereldwijd vertegenwoordigd, waaronder Londen, Moskou en New York City. Alleen al in Londen maakt de helft van alle zelfstandige taxi’s gebruik van Gett.
Gett-app
Via de Gett-app kunnen consumenten via een druk op een knop on-demand en direct een rit boeken of vooraf vervoer voor later reserveren. Naast mobiliteit voorziet Gett ook in innovatieve levering en logistiek. De continu doorontwikkelde technologie van Gett is gestoeld op grote hoeveelheden data, geavanceerde voorspellende algoritmes en kunstmatige intelligentie.
Betalen-per-rit
Het is opvallend dat Gett’s handige en tegelijkertijd zeer efficiënte mobiliteitsoplossing zowel bij consumenten als bedrijven in de smaak valt. De oplossing wordt bijvoorbeeld al veelvuldig gebruikt door meer dan 4.000 vooraanstaande ondernemingen wereldwijd. Het business model is exclusief gebaseerd op gecertificeerde bestuurders die bevoegd zijn om personen te vervoeren en toegewijd zijn in het bieden van veilige, betrouwbare mobiliteit. “De Volkswagen Group en Gett vormen een mooie strategische alliantie. Het betalen-per-rit principe groeit snel. In die context levert Gett de technologie aan Volkswagen waarmee het verder kan groeien, van het bezit van een auto naar on-demand mobiliteit voor klanten en bedrijven,” licht Shahar Waiser, Gett’s oprichter en CEO, toe.
Uitbreiding on-demand mobiliteitsservices
Met de steun van de Volkswagen Group gaat Gett haar huidige positie in de markt verder versterken. Op basis van een strategische samenwerking is de gemeenschappelijke groeistrategie ingestoken op een gezamenlijke ontwikkeling en marktuitbreiding van on-demand mobiliteitsservices in Europa en daarbuiten.
Het afronden van deze overeenkomst is nog onderhevig aan goedkeuring door de mededingingsautoriteiten. Volgende week zullen Matthias Müller (Volkswagen) en Shahar Waiser (Gett) meer details over de strategische samenwerking bekendmaken.