Volvo presenteert twee nieuwe studiemodellen die de officiële lancering van zijn wereldwijde strategie voor compacte modellen markeren. Het Zweedse merk slaat een nieuwe, gedurfde designrichting in.
De studiemodellen voor de 40-serie laten zien hoe Volvo wil groeien in de grote, lucratieve wereldmarkt voor compacte premiummodellen. Volvo werkt aan een gedurfd design voor zowel ex- als interieur in combinatie met connectiviteit, elektrische aandrijvingsopties en techniek voor autonoom rijden waarmee het toonaangevend is in de auto-industrie.
De studiemodellen zijn de eerste die gebouwd zijn op Volvo’s nieuwe Compact Modular Architecture (CMA), die het merk speciaal voor compacte auto’s heeft ontwikkeld en die de designers en ingenieurs de ruimte biedt om gedurfde nieuwe wegen op hun vakgebied te bewandelen.
‘Ieder model in ons gamma heeft zijn eigen karakter, net als de leden van uw en mijn familie’, zegt Thomas Ingenlath, Senior Vice President Design van de Volvo Car Group. ‘CMA maakt het ons mogelijk om iets speciaals, iets jeugdigs toe te voegen aan deze conceptauto’s. Met hun uitstraling, hun opstandige en uitdagende karakter onderscheiden ze zich nadrukkelijk. Dit is de uitstraling van de toekomstige compacte Volvo’s.’
Volvo’s strategie voor de compacte modellen speelt een essentiële rol in de wereldwijde operationele en financiële transformatie van de autofabrikant. Het nieuwe gamma compacte modellen omvat ook een volledig elektrisch aangedreven en een Twin Engine plug-inhybridevariant – geheel in lijn met Volvo’s missie om het volledige modellengamma te elektrificeren. Volvo verwacht tegen 2025 wereldwijd in totaal een miljoen auto’s met enige vorm van elektrische aandrijving te hebben verkocht.
‘Met onze modulaire benadering van zowel de voertuigarchitectuur als de ontwikkeling van aandrijflijnen zijn we veel concurrenten in het premiumsegment gepasseerd’, aldus Peter Mertens, Senior Vice President Reseaurch & Development. ‘De versie met onze nieuwe batterij-elektrische aandrijflijn is het begin van een nieuw hoofdstuk in de Volvo-historie.’
– Behalve hun gedurfde design en hun elektrische aandrijfopties bieden de nieuwe modellen ook een complete reeks innovatieve connectiviteitsdiensten en ’s werelds meest geavanceerde standaarduitrusting op het gebied van veiligheidsvoorzieningen én uniek Scandinavisch interieurdesign.
– ‘Met de nieuwe 40-serie kunnen we een groter aandeel veroveren in een belangrijk en groeiend marktsegment’, vertelt Håkan Samuelsson, Volvo’s President. ‘Een gamma elektrische aandrijflijnen – waaronder de Twin Engine plug-inhybride en de volledig elektrische aandrijflijn – stond centraal bij de ontwikkeling van de CMA-voertuigarchitectuur.’
– Het betreft een tweetal conceptcars. De eerste uitvoering hiervan gaat vermoedelijk eind 2017 in productie. Deze nieuwe varianten zullen naast de huidige V40 en V40 Cross Country bestaan.
De aankondiging van Volvo’s nieuwe strategie voor compacte modellen valt vrijwel samen met het goede nieuws van de sterke start van het jaar qua verkoop en winst. Volvo Car Company meldt dat de inkomsten in de eerste drie maanden van dit jaar ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 24 procent zijn toegenomen tot 4,5 miljard euro (41,7 miljard Zweedse kronen). Dat betekent een operationele winst van 330 miljoen euro (3,1 miljard Zweedse kronen) en een operationele winstmarge van 7,5 procent. De verkoop in het eerste kwartaal van 2016 was met 120.591 auto’s 11,9 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2015. Volvo wil op de middellange termijn jaarlijks 800.000 auto’s afzetten; in 2015 bedroeg de verkoop 503.000 auto’s.