De splinternieuwe Ford Edge, biedt hoogwaardig comfort, geavanceerde bestuurdersassistentie-technologieën en een toonaangevende rijdynamiek. In het bestverkopende marktsegment komt de Edge nu binnen bereik van steeds meer klanten.
Deze fraai ontworpen SUV is het nieuwe paradepaardje van Ford in Europa en biedt een aantal hoogwaardige technologieën, waaronder:
• Active Noise Control, dat werkt als een koptelefoon met ruisonderdrukkingstechnologie, gaat ongewenste geluiden in het interieur tegen
• Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection, kan de rem activeren om botsingen met andere auto’s of zelfs met voetgangers te voorkomen
• Ford Adaptive Steering, past op basis van snelheid automatisch de stuuroverbrengingsverhouding aan voor optimale manoeuvreerbaarheid en precisie
De Edge zet in zijn klasse een nieuwe standaard op het gebied van interieurruimte; kwalitatief hoogwaardige materialen en fraaie afwerking.
Het ontwerp van de Edge zorgt voor stressvrij rijden in en buiten de stad dankzij geavanceerde parkeertechnologieën waarmee handsfree kan worden in- en uitgeparkeerd; Front Wide-View Camera-technologie waarmee een bestuurder om een hoek kan kijken en zo helpt stress te vermijden en ongelukken te voorkomen; en standaard Intelligent All Wheel Drive-technologie voor optimale grip bij gladheid. Krachtige en zuinige dieselmotoren met een verbruik van 5,8 l/100 km, een CO2-uitstoot van 149 g/km* en een vermogen van maximaal 210 pk maken het rijden in een luxe SUV betaalbaarder dan ooit.
“De ruime, hightech Ford Edge voldoet aan de wens van onze Europese klanten, namelijk een luxere Ford SUV”, zegt Roelant de Waard, vice president, Marketing, Sales & Service bij Ford Europa. “De stijl van de Edge is baanbrekend en indrukwekkend te noemen en het uitrustingsniveau van de auto is hoog, met onder andere Ford Intelligent All Wheel Drive. Dit brengt de geavanceerde technologieën nog meer binnen het bereik van het groeiende aantal klanten in Europa dat een SUV wil rijden.”
Ford wil dit jaar in Europa meer dan 200.000 SUV’s verkopen, een stijging van 200 procent ten opzichte van 2013. De vraag van de consument naar SUV’s groeit. Vorig jaar groeide het aantal verkochte SUV’s ten opzichte van het jaar ervoor met 24 procent waardoor het SUV segment voor het eerst het bestverkopende marktsegment in Europa werd. Het aantal registraties in het segment van de Edge, de middelgrote SUV, is in één jaar tijd met 42 procent gegroeid.**
Materiaalgeoriënteerd design
Zodra de portieren van de Edge zijn geopend, valt het oog op de hoogwaardige uitstraling die wordt gecreëerd door mooie materialen en het baanbrekend ontwerp. Functionele onderdelen als portiergrepen, stuurwielbediening, ventilatieopeningen en bekerhouders hebben een omlijsting van gesatineerd metaal. De middenconsole is in hoogglans pianozwart afgewerkt. Voor de onderdelen waar inzittenden vaak fysiek mee in contact komen, zijn zachte, prettig aanvoelende materialen gebruikt. De armsteunen, het stuurwiel en de pookknop zijn met kwalitatief hoogwaardig leder bekleed.
Het dashboard en de middenconsole vormen één geheel dat genoeg opbergruimte bevat voor een opvouwbare paraplu en dat vanaf de voorruit naadloos overgaat in de scheiding tussen de voorstoelen. Het dashboard en de toegepaste materialen vormen qua ontwerp één geheel met de voorportieren waardoor er een gestroomlijnd, doorlopend effect ontstaat. Klanten kunnen kiezen uit zeven kleuren interieurverlichting.
Stoelen en interieurdetails hebben een herkenbare uitstraling bij de twee op de Nederlandse markt beschikbare uitrustingsniveaus: Trend en Sport. Sportstoelen zijn leverbaar in een combinatie van leder en Miko®-Dinamica, een ecologische suède gemaakt van gerecycled polyester en waarmee de zijkussens zijn geaccentueerd voor een sportieve, strakke uitstraling. Om alle inzittenden dezelfde kwaliteit te bieden zijn voor en achter hetzelfde ontwerp en dezelfde materialen gebruikt. Bij de Sport uitvoering is het Edge-logo in de instaplijsten vóór verlicht.
Comfort en gemak
Luxe stoelopties zoals lederen stoelen voor en achter met stoelverwarming voor de winter, en voorstoelen die bij warm weer via gaatjes in de lederen bekleding worden gekoeld met koude lucht uit het klimaatsysteem.
Een verwarmd stuurwiel en verwarmde voorruit helpen bestuurders bij koud weer ’s morgens sneller op weg. Maar ’s winters staat de zon vaak lager en dat kan bestuurders nog een probleem opleveren. Om te voorkomen dat de inzittenden verblind raken, is in de Edge zonwering aangebracht die, wanneer zij zijwaarts zijn gedraaid om invallend licht vanaf de portierzijde te blokkeren, nog kunnen worden uitgetrokken voor meer dekking.
Klanten die graag zonlicht in hun auto hebben, zullen blij zijn met het grote panoramadak dat is uitgerust met twee grote glazen panelen waarmee het ruimtelijke, lichte gevoel van het interieur wordt versterkt. Het voorpaneel kan naar achteren worden geschoven zodat er een opening ontstaat die driemaal zo groot is als een conventioneel zonnedak. Ook wanneer het dak in de ventilatiepositie is geplaatst, worden geluid en water buiten de auto gehouden, zelfs bij zware regenbuien. Als de auto in de felle zon is geparkeerd, kan het glazen panoramadak via een elektrisch bedienbaar zonnescherm worden afgeschermd zodat het interieur koel blijft.
In het interieur van de Edge is elke centimeter van de beschikbare ruimte optimaal benut. Achterpassagiers zitten comfortabeler dankzij 1023 mm hoofdruimte en 1536 mm schouderruimte. Dit is meer dan bij grotere concurrenten als de Audi Q7 en de Volkswagen Touareg. Maar ook de ruimte voor de voorpassagier is toonaangevend voor deze klasse.
Voor optimale ruimte in de middenconsole is de conventionele handrem vervangen door een knop voor een elektrisch bedienbare rem. De middenconsole biedt zo ruimte aan instelbare bekerhouders en een diep opbergvak dat ruim genoeg is voor boeken, speelgoed en tablets. Onder het dashboard bevindt zich een zelfs nog groter ‘swing-bin’-handschoenenkastje. Extra opbergruimte is ook nog beschikbaar boven in het dashboard.
Als de achterstoelen naar voren zijn geklapt, heeft de bagageruimte een volume van 1.847 liter, een van de grootste volumes in het segment. Extra bagageruimte bevindt zich ook nog rondom de wielkasten. Zelfs de ruimte rondom het reservewiel wordt gebruikt; een verwijderbare, lichtgewicht kunststof opbergbak past precies in de ruimte die anders verloren zou zijn gegaan.
Superieure verfijning
Een driefasige benadering heeft ingenieurs in staat gesteld om in de Ford Edge geluid en trillingen (NVH: Noise, Vibration, Harshness) tot een minimum te beperken, met voor consumenten een verfijndere en ontspannener rijervaring als resultaat.
Bij het reduceren van de NVH-waarden bij de bron was er met name aandacht voor:
• de ontwikkeling van een stijve carrosserie die torsiekrachten minimaliseert
• het optimaliseren van aandrijvingen om het kloppen van de motor tegen te gaan, iets dat vaak wordt geassocieerd met dieselmotoren
• het afstellen van de in- en uitlaatsystemen om indringend geluid te minimaliseren
Ook hebben de ingenieurs gewerkt aan de isolatie van het interieur om straat- en motorgeluid tegen te gaan, door middel van:
• een afgeschermde voertuigbodem en speciale aerodynamische voorzieningen op de voorbumper, de buitenspiegels en de achterruit die aerodynamisch geluid tegengaan
• geluiddempend materiaal in de hemelbekleding en de interieurpanelen
• akoestisch gelaagd glas voor de voorruit, het panoramadak, en de ruiten in de portieren van de bestuurder en de bijrijder
• aerodynamisch vormgegeven voorruit en bijbehorende dakstijlen die windruis verminderen
De laatste fase is de introductie van Fords geavanceerde Active Noise Control-technologie, die op dezelfde manier werkt als een koptelefoon met ruisonderdrukkingstechnologie. Er zijn in het interieur drie microfoons geplaatst waarmee de hoeveelheid motorgeluid wordt gemeten. Vervolgens stuurt het systeem geluidsgolven in tegengestelde richting via het audiosysteem om zo motorgeluid tegen te gaan en de ambiance in de cabine te verbeteren, ook als het entertainmentsysteem is uitgeschakeld.
“Lawaai dat doordringt in het interieur, is van invloed op het vermogen van de bestuurder om informatie te verwerken. Dit kan de concentratie aantasten en stress veroorzaken”, zegt dr. John Cartwright, chief medical officer bij Ford of Britain. “Door ongewenst aandrijvingsgeluid weg te nemen, helpt Ford klanten om comfortabel en in rust te reizen.”
Geavanceerde technologie en veiligheid
Bestuurders kunnen met Ford SYNC 2 met spraaksturing hun telefoon-, entertainment-, klimaat- en navigatiesystemen bedienen met behulp van gewone spreektaal. Dit is een handig hulpmiddel tijdens dagjes uit of vakanties en bestuurders kunnen zelfs een lijst met plaatselijke restaurants opvragen met de opmerking: “Ik heb honger”, of ze kunnen naar belangrijke locaties zoeken door de naam ervan te noemen.
SYNC 2 omvat Emergency Assistance, dat inzittenden van de auto na een ongeval direct in verbinding stelt met beheerders van lokale hulpdiensten, in de taal van de betreffende regio. Voor de Edge Sport-modellen is een navigatiesysteem, plus een exclusief audiosysteem van Sony met 12 luidsprekers, inclusief een subwoofer voor een nog betere geluidskwaliteit standaard.
In de Ford Edge wordt standaard gebruikgemaakt van camera’s, radars en ultrasonische sensoren ter ondersteuning van 18 geavanceerde technologieën waarmee de stress van autorijden wordt verminderd en de verkeersveiligheid wordt verhoogd, waaronder:
• Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection, dat automatisch remt als er een aanrijding met een voorliggende auto dreigt. Het systeem detecteert ook voetgangers op of in de buurt van de weg en remt bij een dreigende botsing
• Adaptieve led koplamptechnologie dat gebruikmaakt van het Adaptive Front Lighting System van Ford om de hoek van de koplamplichtbundels aan te passen aan de rijomgeving.
• Glare-Free Highbeam-technologie waarmee voor- en tegenliggers worden gedetecteerd en licht van de adaptieve led koplamptechnologie wordt geblokkeerd terwijl voor andere gebieden de maximale verlichting onveranderd blijft
Bovendien vergemakkelijken de geheel nieuwe sensortechnologieën van de Edge het parkeren:
• Perpendicular Parking: zoekt een plek die geschikt is voor fileparkeren, waarna de auto handsfree achteruitrijdend tussen twee auto’s wordt ingeparkeerd; vergelijkbaar met de manier waarop Active Park Assist bestuurders helpt met parallel inparkeren
• Park-Out Assist: helpt bestuurders bij het verlaten van een fileparkeerplek, waarbij het systeem stuurt en de bestuurder het gas- en rempedaal bedient
• Side Parking Aid: laat waarschuwingssignalen horen en afstandsindicatoren op het scherm zien bij obstakels rond de auto
• Cross Traffic Alert: waarschuwt bestuurders voor naderend verkeer bij het achteruit verlaten van een parkeerplaats
De nieuwe Edge is ook leverbaar met de innovatieve Front Wide-View Camera waarmee de bestuurder om een hoek kan kijken. Een 1-megapixelcamera in de voorgrille geeft de bestuurder realtime zicht in een straal van 180 graden (zowel links als rechts) op het 8” kleurentouchscreen van de auto. Op een kruising met slecht zicht of bij het verlaten van een oprit stelt de camera bestuurders in staat om naderende auto’s, voetgangers of fietsers tijdig waar te nemen. Voor optimaal zicht is er in de grille ook discreet een hogedruksproeier geplaatst voor het reinigen van de cameralens. Deze sproeier wordt geactiveerd wanneer de koplampsproeier wordt ingeschakeld.
Verder biedt de Edge ook de Intelligent Speed Limiter. Deze technologie scant verkeersborden en past daarop de snelheid van de speed limiter aan om binnen de toegestane snelheid te blijven en zo een boete te voorkomen. Het systeem maakt gebruik van een camera die op de voorruit is gemonteerd en die de verkeersborden waarneemt. Wanneer de ingestelde maximumsnelheid hoger is dan de toegestane snelheid, wordt er naar behoefte afgeremd. Wanneer de toegestane maximumsnelheid weer hoger is, kan de bestuurder gas bijgeven tot de ingestelde maximumsnelheid wordt bereikt, mits deze niet de toegestane snelheidslimiet overschrijdt. Bij auto’s die zijn uitgerust met een navigatiesysteem maakt de Intelligent Speed Limiter voor meer nauwkeurigheid ook nog gebruik van kaartgegevens.
Daarnaast biedt de Edge ook nog een aantal voorzieningen op het gebied van bestuurdersassistentie, zoals het Blind Spot Information-systeem, Traffic Sign Recognition, Lane Keeping Alert, Lane Keeping Aid en Driver Alert. Het digitale 3D-instrumentencluster is volledig configureerbaar en stelt bestuurders in staat om de informatiedisplays naar wens aan te passen, zonder dat dit ten koste gaat van het eenvoudige, elegante uiterlijk.
De Ford Edge is de eerste Ford die qua ontwerp voldoet aan de nieuwe 2016 Euro NCAP-normen voor de bescherming van inzittenden en voetgangers, waarvoor een maximumscore van 5 sterren mogelijk is. De carrosserie bestaat voor 44 procent uit ultra sterkt staal dat botsingen absorbeert en de krachten die hierbij vrijkomen bij de inzittenden wegleidt. Bij een botsing wordt de impact voor de inzittenden verminderd door energie absorberende portierbekleding en zij-airbags.
De voorste veiligheidsgordels zijn voorzien van zelfspanners en spankrachtbegrenzers die bij een ernstige frontale botsing de druk op de inzittenden verminderen en voorkomen dat de gordels verwondingen veroorzaken. De Edge is verder uitgerust met Inflatable Rear Seatbelts, die bij een ongeval snel uitzetten om de krachten van de botsing te verdelen over een lichaamsgebied dat vijfmaal groter is dan bij het gebruik van een gewone veiligheidsgordel.
Geavanceerde rijdynamiek
De Edge is ontwikkeld op basis van hetzelfde veelgeprezen platform als de Ford-modellen Mondeo, Galaxy en S-MAX. Dit staat garant voor een toonaangevende rijdynamiek.
Rijplezier, responsiviteit en wendbaarheid worden nog verder versterkt door Ford Adaptive Steering, een geavanceerd systeem waarmee de verhouding tussen sturen en de wielen wordt aangepast op basis van de rijsnelheid. Bij een lagere snelheid, bijvoorbeeld bij inparkeren of manoeuvreren in een beperkte ruimte, zorgt het systeem voor meer wendbaarheid en gemak bij het keren. Bij hogere snelheden zorgt het ervoor dat de Edge soepeler en nauwkeuriger reageert op input van de bestuurder.
Voor bestuurders die een sportievere rijstijl wensen, bevat het systeem ook een door de bestuurder selecteerbare Sport-modus waarmee de stuuroverbrengingsverhouding kan worden verhoogd. Hierdoor hoeft zelfs bij hogere snelheden het stuur minder vaak te worden gedraaid bij het nemen van een bocht. Dit maakt de Edge zeer responsief op snelle, uitdagende wegen.
Ter verbetering van de rijdynamiek bevat de integrale multilink-wielophanging lichtere aluminium onderdelen, high-performance dempers en bussen die zijn ontworpen om de geluiden van de banden op de weg en de stugheid van het systeem zoveel mogelijk te verminderen. De achterwielophanging wordt ondersteund door een subframe uit kokerbalken dat aanzienlijk stijver is dan een frame met een conventioneel U-vormig ontwerp. Dit leidt tot een betere beheersing van de ophangingsgeometrie en zorgt zo voor een preciezere, consistentere handelbaarheid.
“Fords hebben terecht de reputatie bijzonder plezierig te rijden, en met het dynamische pakket dat we voor de Ford Edge hebben ontwikkeld, waaronder Ford Adaptive Steering, stellen we in het SUV-segment een nieuwe norm”, zegt Joe Bakaj, vice president, Product Development bij Ford Europa.
Sportief karakter
Op de Europese wegen is de nieuwe Ford Edge een indrukwekkende verschijning. Door de wielen zover mogelijk uit elkaar te plaatsen, heeft de auto niet alleen een breed, krachtig uiterlijk gekregen, maar is ook de interieurruimte maximaal. De bodemvrijheid is verhoogd voor betere offroad rijeigenschappen. De zitpositie is hierdoor bijna 50 mm hoger dan die van de Ford S-MAX en biedt de bestuurder een uitstekend zicht op de weg.
Het imposante uiterlijk van de SUV wordt nog versterkt door een grote trapezevormige voorgrille die wordt geflankeerd door gestroomlijnde koplampen en stijlvolle led verlichting voor overdag. De onder een prominente hoek geplaatste voorruit geeft de auto ook in stilstand het gevoel van beweging en de hoger geplaatste taillelijn en de geprononceerde wielkasten benadrukken kracht en prestaties. De portieren lopen onder de verlaagde vloer door zodat de portierdrempels smaller zijn en het in- en uitstappen wordt vereenvoudigd en het risico op een vieze broekspijp is geminimaliseerd.
Langs de achterkant van de Edge zijn LED-achterlichten aangebracht met een modern, transparant uiterlijk. De achterklep is voorzien van een sterk aflopende ruit en van een hooggeplaatste spoiler die het gevoel van beweging versterkt. Verchroomde uitlaatpijpen benadrukken verder de stoere, sportieve uitstraling van de SUV.
De Edge is leverbaar in 13 kleuren: de standaardkleur Oxford White; negen metaallakopties – Blue Jeans, Canyon Ridge, White Gold, Shadow Black, Ingot Silver, Magnetic, Nautilus Blue, Kona Blue en Electric Spice, en drie exclusieve metaallakken – Ruby Red, Bronze Fire en White Platinum.
Krachtige, zuinige motoren
In de Ford Edge wordt gebruikgemaakt van de nieuwste aandrijvingstechnologieën voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Hierdoor komt het hoge SUV-prestatieniveau binnen het bereik van nog meer klanten.
De Edge is leverbaar met twee geavanceerde 2.0-liter TDCi-dieselmotoren; een versie met een vermogen van 180 pk in combinatie met een handgeschakelde zesbak die een acceleratie van 0-100 km/u in 9,9 seconde heeft en een topsnelheid van 200 km/u. Maar er kan ook worden gekozen voor een 210 pk-versie met dubbele turbo in combinatie met de PowerShift transmissie die een acceleratie heeft van 0-100 km/u in 9,4 seconde en 211 km/u haalt. Beide versies hebben een brandstofverbruik van 5.8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 149 g/km***
Standaardtechnologieën die het brandstofverbruik verlagen zijn onder andere:
• Smart Regenerative Charging: gebruikt de dynamo selectief en laadt de accu op als de auto in vrijloop uitrolt en remt. Zo blijft de energie behouden en wordt de motorbelasting en dus het brandstofverbruik verlaagd
• Auto-Start-Stop: schakelt de motor automatisch uit als de auto stationair draait en herstart de motor als de bestuurder weer wil gaan rijden
Innovatieve aerodynamische voorzieningen zijn onder andere Front Aero Curtains. Door verticale sleuven in de voorbumper wordt lucht naar de buitenste rand van het voorwiel geleid. Hierdoor ontstaat bij hoge snelheid een muur van lucht die luchtweerstand vermindert welke door het draaien van de wielen wordt veroorzaakt.
De Edge met een 2.0-liter TDCi 180 pk-motor is uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het 210 pk-model heeft een PowerShift automatische zestrapstransmissie die kan worden bediend met op het stuur gemonteerde schakelpeddels. Alle aandrijvingen zijn voorzien van het Intelligent All Wheel Drive-systeem van Ford waarmee naadloos koppel op alle vier de wielen wordt overgebracht voor een goede grip op de weg, in het bijzonder bij gladheid. Het systeem vergaart informatie via 25 sensoren die meten hoeveel grip de wielen hebben op het wegdek, en kan vervolgens binnen 20 milliseconden het koppel tot 50/50 aanpassen tussen voor- en achterwielen. Dit is twintig keer zo snel als een oogwenk.
Intelligent All Wheel Drive kan preventief de koppelverdeling aanpassen om wielslip te vermijden. Dit zorgt voor minder inspanning bij de bestuurder en voor meer rijcomfort bij passagiers. Door alleen koppel te leveren waar en wanneer dit nodig is, heeft het systeem nauwelijks impact op het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en slijtage van de banden, dit in tegenstelling tot systemen met permanente vierwielaandrijving.
“Dankzij onze Intelligent All Wheel Drive-technologie kunnen we met de Edge terreinomstandigheden aan die voor veel klanten een complete verrassing zijn”, vertelt Derek Ward, technical specialist, Ford Global Advanced Vehicle Dynamics. “All-wheel drive-technologie is een van de meest effectieve manieren waarop wij de veiligheid en het zelfvertrouwen van onze klanten verbeteren.”
Fords SUV-familie
Na de introductie van de SUV-modellen Ford Kuga en Ford EcoSport, is de Ford Edge het derde hoofdstuk in het SUV-uitbreidingsplan dat Ford voor Europa heeft opgesteld.
De hoogwaardige Ford Edge heeft bijgedragen tot de herdefinitie van het begrip SUV en tot de vestiging in Noord-Amerika van een crossover-SUV-segment waarin de Edge met 124.000 verkochte exemplaren in 2015 een bestseller is. De Edge wordt ook verkocht in Zuid-Amerika, Rusland en Oost-Azië, inclusief China.
“In drie jaar zal het aantal verkochte Ford SUV’s hier in Europa zijn verdrievoudigd”, aldus de Waard.” De Kuga wordt beter verkocht dan ooit en we koesteren hele hoge verwachtingen voor de EcoSport. En nu ook de Edge in de Ford-showrooms verschijnt, is de SUV-familie compleet met toonaangevende ontwerpen, opzienbarende technologie, intelligente voorzieningen en rijdynamiek.”
Nederlandse uitvoeringen en prijzen
In Nederland wordt de Egde aangeboden met twee dieselmotoren en in twee uitvoeringsniveaus.
De prijslijst start met de 180 pk sterke 2.0 TDCi dieselmotor in Trend uitvoering. Deze auto beschikt over een handgeschakelde 6 versnellingsbak, is onder andere voorzien van 19 inch 5-spaaks lichtmetalen wielen, Intelligent All Wheel Drive en Ford Sync 2 met 8 inch touchscreen. De Ford Edge Trend 2.0 TDCi kost € 56.165,-.
De 180 pk sterke dieselmotor is ook beschikbaar als Sport uitvoering met, bovenop de uitrusting van de Trend uitvoering, onder andere 20 inch 5×2-spaaks antraciet lichtmetalen wielen, Active Noise Control, Adaptive Steering, sportvering, sportstoelen en een Sony audiosysteem met navigatie, 12 speakers en een subwoofer. De 180 pk sterke Ford Edge Sport 2.0 TDCi kost € 61.215,-.
De Sport uitvoering is ook leverbaar met 210 pk sterke 2.0 TDCi Bi-Turbo dieselmotor gekoppeld aan een Powershift automaat. Dit model kost € 65.215,-.
Uiteraard kan de auto voorzien worden van diverse opties en pakketten. Op de Sport uitvoering is bijvoorbeeld een Luxury pakket beschikbaar dat geperforeerde alcantara/lederen bekleding, elektrisch verstelbare, verwarmbare en ventileerbare voorstoelen en een glazen panoramadak omvat.