Ford is de eerste autofabrikant die nieuwe onderdelen van schuim en kunststof ontwikkelt met CO2 als basismateriaal. Onderzoekers verwachten dat de nieuwe biomaterialen binnen vijf jaar worden verwerkt in de productieauto’s van Ford.
Het veelbelovende schuim bestaat voor maximaal 50% uit polyolen op CO2-basis en voldoet volgens tests aan de strenge eisen van de auto-industrie. Het materiaal kan worden gebruikt voor stoelen en toepassingen onder de motorkap, waarbij het aardoliegebruik jaarlijks met meer dan 600 miljoen pond kan worden teruggedrongen. Dat is voldoende voor de voorziening van 35.000 Amerikaanse huishoudens. Schuim op CO2-basis zorgt voor een verdere vermindering van de behoefte aan fossiele brandstoffen en verhoogt het aandeel duurzaam schuim in het wereldwijde aanbod van de autofabrikant.
“Ford doet er alles aan om het milieu te ontzien door minder gebruik te maken van kunststof en schuim op basis van aardolie”, aldus Debbie Mielewski, Senior Technical Leader of Sustainability bij Ford. “Deze technologie is veelbelovend omdat hij bijdraagt aan de oplossing van een schijnbaar onoverkomelijk probleem: klimaatverandering. Vol overgave nemen we het voortouw in de strijd tegen CO2-uitstoot en de gevolgen van klimaatverandering.”
CO2-uitstoot en klimaatverandering zijn een groeiende zorg voor wereldleiders, nu er wereldwijd elke seconde maar liefst 2,4 miljoen pond CO2 in de atmosfeer terechtkomt. Volgens de British Plastic Federation is de productie van kunststof verantwoordelijk voor bijna 4% van het oliegebruik in de wereld. Onderzoekers van Ford hebben goede hoop dat hun innovatieve gebruik van afgevangen CO2 een bijdrage kan leveren aan het bereiken van de lange-termijndoelstellingen voor de vermindering van het broeikaseffect, zoals geformuleerd in de recente VN-overeenkomst van Parijs.
Al bijna twintig jaar werken onderzoekers met succes aan de ontwikkeling van duurzame materialen voor de producten van Ford. In Noord-Amerika is in vrijwel elke Ford sojaschuim verwerkt. Kokosvezel zit in de bekleding van kofferbakken, terwijl spiegelpakkingen zijn voorzien van gerecyclede banden en soja. Verder zitten er gerecyclede T-shirts en denim in vloerbedekkingen en worden gerecyclede plastic flessen omgezet in de REPREVE-vezels die worden gebruikt voor de 2016 versie van de F-150.
Ford zoekt sinds 2013 samen met bedrijven, leveranciers en universiteiten naar toepassingen voor afgevangen CO2. Een van die bedrijven is Novomer uit New York, dat innovatieve materialen produceert op basis van CO2 dat afkomstig is van productie-installaties. Aan de hand van een reeks conversies produceert Novomer een polymeer dat kan worden verwerkt in allerlei materialen, waaronder schuim en kunststoffen die eenvoudig geschikt kunnen worden gemaakt voor hergebruik.
“Novomer is zeer te spreken over het baanbrekende werk dat Ford heeft verricht met onze Converge®-polyolen op CO2-basis”, zegt Peter Shepard, Chief Business Officer van Novomer. “We hebben moedige en innovatieve bedrijven als Ford nodig om nieuwe technologieën te verwerken in producten voor een groot publiek.”