Abarth

Nieuwe Abarth 595 is nóg krachtiger en rijker uitgerust

Slechts twee maanden na de onthulling van de nieuwe 124 spider staat de nieuwe Abarth 595 in de startblokken met sterkere motoren, rijkere standaarduitrusting en productinnovaties die je niet verwacht in zijn compacte segment. De nieuwe Abarth 595 staat deze zomer bij de Abarth dealer. Prijzen zijn nog niet bekend.

De nieuwe Abarth 595 – ook als Cabrio verkrijgbaar- is onveranderd een compacte en snelle auto met een laag gewicht. Uniek in zijn soort als het gaat om configuratiemogelijkheden en tuning. De nieuwe 595 is de opvolger van het model dat in 2008 wereldwijd werd geïntroduceerd. Prestaties, technologie en iconische Italiaanse stijl zijn de bepalende succesvolle factoren. De nieuwe 595 komt beschikbaar in drie uitrustingsniveaus: 595, 595 Turismo en 595 Competizione. De ‘instapper’ biedt een standaarduitrusting die nog altijd een glimlach op je gezicht tovert, terwijl de Turismo is gericht op luxe en de Competizione op puur rijplezier.

Een van de grootste verbeteringen? Nog meer vermogen. De 1.4 T-Jet turbobenzinemotor levert in de 595 145 pk (+ 5 pk) en 595 Turismo 165 pk (+5 pk). Laatstgenoemde is voortaan ook uitgerust met een Garrett-turbo. De 595 Competizione heeft 180 pk: goed voor een standaardsprint van 0 naar 100 km/h in 6,7 seconden en een specifiek vermogen van 132 pk/ liter dankzij het high-performance Record Monza uitlaatsysteem. Standaard zijn alle uitvoeringen voorzien van een hangeschakelde vijfbak, optioneel is een gerobotiseerde sequentiële versnellingsbak met schakelpeddels achter het stuur mogelijk.

Abarth mechanisch sperdifferentieel

De nieuwe Abarth 595 is de enige auto in zijn segment die optioneel uitgerust kan worden met een rijplezier verhogend mechanisch sperdifferentieel. Deze optie is afkomstig van de meest extreme Abarth, de 695 Biposto, en kan worden aangevinkt op de 595 Competizione met handgeschakelde versnellingsbak. Een mechanisch sperdifferentieel verdeelt het vermogen over de aandrijvende wielen en grijpt in en geeft grip voordat de elektronica zich er mee kan bemoeien. Hierdoor is de auto een stuk sneller.

Remmen, ophanging en Sport-knop

Standaard op de Abarth 595 Turismo en 595 Competizione zijn de Koni FSD schokdempers áchter die rijplezier, veiligheid, handling en stabiliteit verhogen door de wegligging te verbeteren. Dezelfde schokdempers worden nu ook standaard vóór gemonteerd op de 595 Competizione. Deze topuitvoering wordt overigens ook standaard voorzien van uit de racerij afkomstige Brembo remmen met geventileerde en geperforeerde remschijven (305×28 mm) en vierzuiger remklauwen uit één stuk (4×38 mm). De remklauwen zijn op de 595 Competizione standaard rood en optioneel te bestellen in grijs, zwart of geel. Anders gaat het bij de 595 Turismo: standaard zijn de remklauwen zwart en optioneel in rood of geel. Ook is de 595 voorzien van een Sport-knop waarmee de directheid van de besturing te beïnvloeden is, de gasrespons feller wordt en het TFT-scherm overgaat in race-modus.

Exterieur

Aan de buitenzijde zijn diverse aanpassingen doorgevoerd die de prestaties verbeteren. Zo krijgt de auto nu meer luchttoevoer aan de opnieuw ontworpen voorzijde. Dat resulteert in 18% meer koelcapaciteit van de motor, waarvan de prestaties en lineaire vermogensafgifte is verbeterd. De Abarth-engineers hebben bovendien achterzijde aangepakt en voorzien van een meer geprononceerde diffuser. De bumper-inserts verschillen in kleur, afhankelijk van het uitrustingsniveau: matzwart voor de 595, in carrosseriekleur voor de 595 Turismo en tar cold grey voor de 595 Competizione. De clusters voor koplampen en achterlichten zijn nieuw met standaard LED-dagrijverlichting voor de hele range. Xenon-verlichting is optioneel.

De nieuwe 17-inch velgen (standaard op de 595 Turismo) zijn 7% lichter en voeren warmte 50% beter af dat ten goede komt aan het remsysteem. Nieuwe zijn ook de satijnchromen afwerking, spiegelkappen en vernieuwde striping aan weerszijden (standaard op de 595 Competizione).

Er is keuze uit 15 exterieurkleuren, bestaande uit pastel, metallic, drielaags en vijf two-tone kleurstellingen. Ook de kleur Giallo Modena, nu nog exclusief verkrijgbaar op de Biposto Record, is te kiezen. Dat geldt ook voor een nieuwe rode pastelkleur en het drielaagse Iridato White. Bovendien maken drie nieuwe two-tone combinaties hun debuut op de 595: Scorpione Black/ Podio Blue, Scorpione Black/ Record Grey en Pista Grey/ Abarth Red. Tot slot zijn er op verzoek drie verschillende packs te bestellen waarmee je in één kleur de striping, spiegelkappen en bumperinserts kunt kiezen. De keuze bestaat uit wit, zwart en rood.
160511_Abarth_New_Abarth_595_02

Interieur

Ook de binnenzijde is compleet vernieuwd met nieuwe bekleding voor de complete range en materialen als alcantara en koolstofvezel die het sportieve karakter benadrukken. Standaard bieden de stoelen goede zijdelingse steun, terwijl de 595 Turismo verkrijgbaar is met zwarte, beige of rode lederen stoelen en de 595 Competizione standaard wordt uitgerust met extra sportieve ‘Corsa by Sabelt’ stoelen die zijn voorzien van een nieuw design en nieuwe materialen voor nog meer grip. Dezelfde stoelen in leder/alcantara zijn optioneel verkrijgbaar. Verder is het stuurwiel aan de onderzijde afgeplat en is dat van de Competizione-uitvoering voorzien van koolstofvezel en alcantara. Het dashboard kent drie verschillende thema’s: deels in carrosseriekleur (595), deels matgrijs (595 Turismo) en deels tar cold grey (595 Competizione). Ook het volledig uit koolstofvezel opgetrokken dashboard, afkomstig van de 695 Biposto, is optioneel verkrijgbaar. Verder zijn alle klokken beter afleesbaar en biedt de Sport-modus nieuwe graphics. In dat kader is bovendien de wijzerplaat van de turbodrukmeter in wit uitgevoerd.

Infotainment

Alle uitvoeringen zijn standaard uitgerust met Uconnect 5-inch Radio met touchscreen en Uconnect Live Services (optioneel uit te breiden met navigatie en DAB digitale radio). Het compleet nieuwe 7-inch Uconnect HD systeem heeft een hoog resolutie scherm, navigatie en DAB. Het systeem is tevens voorzien van Abarth Telemetryun, een racecoach die onder meer aanwijzingen geeft op circuits (die opgeslagen zijn). Uconnect 7-inch kan bovendien uitgerust worden met Apple CarPlay en Google Android Auto. Hiermee kun je via het scherm snel bij het menu van je smartphone. Tot slot is het BeatsAudioTM-systeem van Beats by Dr. Dre verder verbeterd en voorzien van 7 speakers, 480 Watt en een digitale versterker met 8 kanalen.

Geef een reactie