Volvo Car start een baanbrekende samenwerking met de Zweedse bezorgdienst start-up urb-it. Die garandeert dat een pakket binnen twee uur na de online bestelling wordt afgeleverd in de auto. Dat is mogelijk dankzij In-car Delivery van Volvo, waarbij gebruik wordt gemaakt van Volvo’s ‘digitale sleuteltechnologie’.
Volvo Car, connectiviteitsleider in de auto-industrie, heeft de In-car Delivery Service al uitgebreid getest in de praktijk. Deze dienst vloeit voort uit een nieuwe kijk op het bezorgen van artikelen en de manier hoe we auto’s in de toekomst kunnen gebruiken.
”We zien de waarde in van het door ons ontwikkelde In-car Delivery”, zegt Björn Annwall, Senior Vice President Marketing Sales en Service bij Volvo Car Group. ”We hebben op het werk allemaal wel eens een telefoontje ontvangen van een bezorger die thuis voor de deur stond om een pakketje af te leveren, terwijl er niemand thuis was. Met de In-car Delivery service maken we van de auto effectief een afleverpunt. Dankzij een eenmalige digitale sleutel kan de bezorgdienst altijd de kofferruimte openen om het pakketje af te leveren.”
Urbers
De start-up urb-it geeft zekerheid dat een pakketje binnen twee uur na de online bestelling wordt afgeleverd. Dit verandert de online shopervaring die mensen nu gewend zijn radicaal. De Zweedse start-up neemt studenten en andere parttime werknemers aan die per afgeleverd pakket een vergoeding krijgen.
Iedere ’urber’ is strict ingestrueerd door urb-it zodat een professionele service is gewaarborgd. Zodra een ’urber’ een bestelling te zien krijgt op zijn mobiel apparaat, haalt hij of zij de bestelde items met een speciale code op bij de winkel. De ’urber’ levert het pakketje daarna binnen twee uur af in de auto. De klant kan altijd zien wie een pakketje bezorgd.
”Het is eigenlijk vrij simpel en dat maakt het ook zo effectief”, zegt Björn Annwall. ”Je winkelt online bij een aan urb-it aangesloten bedrijf om de bestelde items af te laten leveren in je Volvo. Dit kan op een moment naar keuze of zo snel mogelijk, dus binnen twee uur. De status van de bestelling en het aflevertraject is via een smartphone tot in detail te volgen, of je wacht geduldig af tot je een bezorgbevestiging ontvangt. Als het pakketje niet binnen twee uur wordt bezorgd, dan is de bezorging gratis.”
Volvo Car lanceerde de service In-car Delivery commercieel in 2015 in samenwerking met een van de grootste distributiebedrijven en een online etenswarenhuis in Zweden. De autofabrikant biedt nu een range aan van verschillende connected diensten in geselecteerde landen waarbij een rol is weggelegd voor Volvo’s ‘digitale-sleuteltechnologie’. Met deze technologie kan de eigenaar een bezorger eenmalig toegang verlenen aan zijn of haar Volvo. Volvo Car werkt aan uitbreiding van deze diensten over de hele wereld.
De In-car Delivery diensten van Volvo Car en bezorgdienst urb-it zijn dit jaar voor een bepaalde proefperiode beschikbaar in Stockholm. De beschikbaarheid voor Volvo-eigenaren neemt toe als de urb-it service zich uitbreidt naar andere Europese steden dit jaar en naar meer dan 200 steden in 2025.