Algemeen Volvo

Autonome auto’s zorgen voor flinke herstructurering van verzekeringsbranche

De autoverzekeringsbranche staat wereldwijd voor een forse herstructurering door de opkomst van autonome voertuigen. In 2035 zal het aantal ongevallen met 80 procent* zijn afgenomen, zodat de verzekeringspremies flink omlaag kunnen. Dat is een van de uitkomsten van een paneldiscussie op hoog niveau, die door Volvo Cars en Thatcham Research is georganiseerd.

Uit onderzoek van Swiss Re en HERE** blijkt dat autonome voertuigen in 2020 wereldwijd 20 miljard dollar aan verzekeringspremies minder opleveren. Momenteel nemen autoverzekeringen 42 procent van alle niet-levensverzekeringen voor hun rekening, ofwel het grootste verzekeringssegment wereldwijd**. Volvo Cars is ervan overtuigd dat de verzekeringsbranche genoodzaakt is te reageren op de grote uitdagingen van het veranderende businessmodel.

‘Het middellange- tot langetermijneffect op de verzekeringsbranche zal significant zijn. Maar vergeet de oorzaken niet: minder ongelukken, minder gewonden en minder slachtoffers. Autonome voertuigtechnologie is de belangrijkste ontwikkeling op het gebied van veiligheid van de laatste jaren’, zegt Håkan Samuelsson, President en CEO bij Volvo Car Group, later vandaag in Londen tijdens een seminar onder de naam “A Future with Autonomous Driving Cars – Implications for the Insurance Industry”.

Peter Shaw, CEO bij Thatcham Research: ‘Autofabrikanten voorspellen dat volledig autonome voertuigen, die de besturing op bepaalde trajecten volledig overnemen, rond 2021 te koop zijn. Vanaf dat moment zal het aantal botsingen drastisch dalen, zoals we nu al zien met de toepassing van Autonomous Emergency Braking (AEB) op veel nieuwe auto’s. Uit onderzoek van het Amerikaanse NHTSA blijkt dat het aantal verkeersongevallen in 2035 met 80 procent is gedaald. De voertuigtechnologie zorgt er ook voor dat – als een botsing niet meer is te vermijden – de snelheid wordt teruggebracht, zodat de ernst van de crash beperkt wordt.’

Volvo Cars is volledig toegewijd aan het maximaliseren van de veiligheidsvoordelen van autonome voertuigen. Zo kondigde het vorige week de grootste praktijktest met zelfrijdende auto’s in Engeland aan. Het project Drive Me UK van Volvo, met maximaal honderd (semi-) autonome voertuigen start in 2017. De auto’s worden bereden door particulieren en gezinnen. Dit project is onderdeel van de ontwikkeling van autonome voertuigen, evenals lopende projecten in China en Zweden.

‘De auto-industrie kan dit niet alleen’, benadrukt Samuelsson. ‘Het is essentieel dat autofabrikanten en overheden samenwerken om wetgeving te ontwikkelen die de uitrol van autonoom rijden mogelijk maakt. Dan kunnen we beginnen met levens redden.’

Sajid Javid, de Britse staatssecretaris van Business, Innovation en Skills zegt: ‘Dankzij autonome voertuigen kunnen wij sneller, schoner en veiliger reizen. Het Verenigd Koninkrijk loopt voorop in de ontwikkeling van de benodigde technologie dankzij onze toonaangevende onderzoekscentra. En praktijktests zullen steeds vaker plaatsvinden.’

‘Dergelijke technische ontwikkelingen bewijzen dat de vierde industriële revolutie nabij is. Wij zijn vastberaden mee te doen in de voorhoede en dat is waarom wij grote namen aantrekken voor onze wereldwijde praktijktests’, aldus Samuelsson, die uitkijkt naar de samenwerking met de Britse regering voor de snelle invoering van autonome voertuigtechnologie.

Samuelsson gaat verder: ‘De komst van autonome auto’s betekent een revolutie op het gebied van veiligheid. Onze visie is dat per 2020 niemand ernstig gewond raakt of om het leven komt in een nieuwe Volvo. De autonome auto is een belangrijk middel om dat doel te bereiken.’

* Onderzoek in de VS door NHTSA

** ”The future of motor insurance – How in-car connectivity and ADAS are impacting the market”, Swiss Re/HERE, 2016

Geef een reactie