BMW i introduceert deze zomer een versie van de elektrische BMW i3 met een grotere capaciteit batterij. De bruto capaciteit groeide van 22 kWh naar 33 kWh – in Ampère-uur uitgedrukt van 60 Ah naar 94 Ah. Ondanks de grotere capaciteit is de batterij niet groter. De actieradius is volgens de standaard NEDC-cyclus met 50% gegroeid en bedraagt nu 300 km (194 km voor de oorspronkelijke batterij). In de praktijk, met slecht weer en de airconditioning of verwarming ingeschakeld, betekent dat een reikwijdte tot 200 km op een volle batterij.
De prestaties van de 125 kW (170 pk) sterke elektromotor zijn vrijwel ongewijzigd. De BMW i3 accelereert vanuit stilstand in 7,3 seconden naar 100 km/u. De BMW i3 is daarmee de sportiefste en efficiëntste elektrisch aangedreven auto in zijn segment, met een stroomverbruik van 12,6 kWh/100 km (NEDC-cyclus).
De BMW i3 met 60 Ah batterij die twee jaar geleden werd geïntroduceerd, blijft leverbaar, evenals de Range Extender (REX) voor beide versies. De REX is een tweecilinder benzinemotor die de batterij houdt opgeladen tijdens het rijden en voor maximaal 150 kilometer (extra) actieradius zorgt. Het gecombineerde brandstofverbruik voor de BMW i3 (94 Ah) en BMW i3 (60 Ah) met Range Extender bedraagt 0,6 l/100 km. Het gecombineerde stroomverbruik is vastgesteld op 11,3 en 13,5 kWh/100 km en de CO2-emissie 12 en 13 g/km [1].
Met de introductie van de BMW i3 (94 Ah) introduceert BMW ook krachtigere laadstations en nieuwe uitrustingsopties. Tevens kunnen eigenaren van een BMW i3 op speciale aanvraag hun 60 Ah batterij laten vervangen door de 94 Ah versie, dankzij het modulaire en flexibele design van de BMW i3. Voor deze retrofit kan de klant zich wenden tot het BMW i onlineteam via bmwi@bmw.nl.
Grotere energiedichtheid batterijcellen.
Met slechts 12,6 kWh/100 km (volgens de officiële NEDC-cyclus) is de BMW i3 (94 Ah) de auto met het laagste stroomverbruik en de laagste stroomkosten van € 3,15/100 km [2] of minder. De grotere actieradius tot 200 kilometer, op een volle batterij met de airconditioning of verwarming ingeschakeld, is bereikt zonder dat de prestaties daaronder leiden. Beide varianten bieden een ideale balans tussen efficiency, prestaties en actieradius. De BMW i3 is over buitenwegen even vlot te rijden als sportieve auto’s met een conventionele verbrandingsmotor. De batterij van de BMW i3 (94 Ah) is opgebouwd uit acht modules met elk twaalf cellen. Ondanks de grotere capaciteit zijn de maten van het accupakket gelijk gebleven. Door de opbouw van de cellen te optimaliseren met meer elektrolyt en de actieve materialen aan te passen, zijn BMW en Samsung SDI erin geslaagd de celcapaciteit op te voeren tot 94 Ah en de totale batterijcapaciteit tot 33 kWh, waarvan 29 kWh (netto) in de praktijk is te gebruiken – de huidige batterij heeft een bruto capaciteit van 22 kWh en een netto capaciteit van 19 kWh.
De maatstaf op het gebied van duurzaamheid.
De ingenieurs van BMW i hoefden slechts kleine aanpassingen te doen om de grotere capaciteit batterij in de BMW i3 te integreren. Vanaf het begin van de ontwikkeling van de architectuur heeft BMW i rekening gehouden met de technologische ontwikkelingen die op stapel staan. Dat bewijst tevens hoe universeel en vooruitstrevend het voertuigconcept is. Het is net als voorheen mogelijk om zowel het gehele accupakket als de afzonderlijke modules te wisselen – een uniek kenmerk waarmee de BMW i3 zich onderscheidt en die de holistische en duurzame benadering van BMW i accentueert.
De BMW i3 scoort ook veel beter dan moderne diesel- en benzineauto’s op het gebied van CO2-emissie vanaf de productie tot het gebruik en de recycling van de auto. Toen de BMW i3 in 2013 verscheen, was het de eerste auto met een TÜV-gecertificeerde life cycle assessment die minstens een derde gunstiger was dan elke andere conventionele auto. Dit is voor een groot deel te danken aan de CO2-emissievrije elektriciteitsvoorziening in de BMW i-fabrieken in Leipzig (assemblage) en Moses Lake in de Verenigde Staten (productie van de koolstofvezel), maar ook aan het 70% lagere waterverbruik bij het productieproces van de BMW i3 ten opzichte van de productie van conventionele auto’s.
De lithium-ion-cellen die voor alle BMW i3’s worden gebruikt, onderscheiden zich met hun hoge energiedichtheid, stabiele stroomafgifte/opname en veiligheid in het geval van een crash. Met het koudemiddel van de airconditioning wordt ook de hoogspanningsbatterij effectief gekoeld. Er is ook een optionele verwarming leverbaar, die de batterij voor vertrek op de ideale bedrijfstemperatuur van 20oC brengt. De batterij is erop berekend tijdens de volledige levenscyclus van de BMW i3 optimaal te functioneren. Klanten krijgen in ieder geval gedurende acht jaar of 100.000 kilometer garantie.
Omruilmogelijkheid voor 60 Ah batterijen.
Duurzaamheid staat centraal bij BMW i en klanten hebben de zekerheid dat hun BMW i3 kan worden opgewaardeerd volgens de nieuwste technische ontwikkelingen, zonder dat een beroep wordt gedaan op grondstoffen. Met toepassing van de zogenoemde LifeDrive-architectuur is de BMW i3 de eerste auto in het premium compact-segment die vanaf de start voor puur elektrische aandrijving is ontwikkeld en die geschikt is voor het later toepassen van nieuwe batterijtechnologie.
Met de komst van de 94 Ah batterij, biedt BMW i de huidige berijders van een volledig elektrische BMW i3 (60 Ah) de mogelijkheid de batterij van hun auto om te wisselen voor een nieuwe 94 Ah batterij. Voor deze retrofit kan de klant zich wenden tot het BMW i onlineteam via bmwi@bmw.nl. De 22kWh batterijen die zijn ingeruild, worden in hun tweede leven ingezet als stationaire elektriciteitsopslag. Daarmee bewijst BMW i de duurzaamheid van zijn producten en werkwijze gedurende de gehele productie- en levenscyclus.
Geoptimaliseerde prestaties, efficiëntere aandrijving.
De BMW i3 is veruit de lichtste auto in zijn segment. Ondanks zijn gewicht van 1.245 kg komen de prestaties en wegligging van de BMW i3 (94 Ah) sterk overeen met die van de lichtvoetige 60 Ah-versie. Dat is bereikt door aanpassingen aan de elektronica, waardoor het prestatieniveau nagenoeg gelijk is gebleven. Ook de vermogensafgifte van de nieuwe batterij draagt daaraan bij.
De BMW i3 (94 Ah) wordt net als de 60 Ah -versie aangedreven door de synchroon-hybride elektromotor van BMW Group. Het vermogen van de motor is 125 kW (170 pk) en het koppel bedraagt 250 Nm vanaf stationair toerental. De sprint van 0 naar 100 km/u vergt 7,3 seconden en in 3,8 seconden bereikt de auto al een snelheid van 60 km/u. De tussensprint van 80 naar 120 km/u duurt slechts 5,1 seconden – belangrijk voor snelle en veilige inhaalmanoeuvres. Op dit gebied zijn de prestaties van de BMW i3 (94 Ah) vergelijkbaar met die van de BMW 440i Coupé, die een gemiddeld verbruik van 7,7-7,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 179-172 g/km laat noteren. De achterwielen van de BMW i3 worden aangedreven via een vaste overbrenging; beide versies van de BMW i3 accelereren traploos vanuit stilstand naar 150 km/u. De topsnelheid is op 150 km/u begrensd omwille van de efficiency.
Het stroomverbruik van de BMW i3 (94 Ah) is beperkt door talrijke aanpassingen, een herzien management van de elektromotor en geavanceerde banden met een lage rolweerstand. In de NEDC-testcyclus bedraagt het stroomverbruik 12,6 kWh/100 km – het laagste verbruik in het segment. De BMW i3 (60 Ah) verbruikt 12,9 kWh/100 km.
Sneller opladen: driefasenlader tot 11 kW.
In theorie zou een batterij met 50% meer capaciteit ook meer oplaadtijd nodig vergen, ware het niet dat ook de oplaadtechniek is opgewaardeerd. Voor de 94 Ah batterij is de capaciteit van de meerfasen wisselstroomoplader verhoogd tot 11 kW, wat overeenkomt met wat gebruikelijk is voor publieke laadpunten. Dat is een winst van 50% ten opzichte van het laadvermogen van de BMW i3 (60 Ah, die kan worden opgeladen met behulp van eenfase wisselstroom van 7,4 kWh. Dat betekent dat beide batterijen in maximaal drie uur volledig zijn op te laden.
De BMW i3 is standaard uitgerust met een laadkabel voor een huishoudelijk stopcontact. De BMW i3 (94 Ah) kan daarmee binnen tien uur volledig worden opgeladen bij een laadstroom van 2,8 kW, de lichtere versie heeft daarvoor ongeveer acht uur nodig. Dankzij de 50 kW gelijkstroom-snellaadtechniek kan de batterij van de BMW i3 (94 Ah) in 40 minuten tot 80% worden opgeladen. Bij de BMW i3 (60 Ah) duurt dat 25 minuten. Dat betekent dat de BMW i3 (94 Ah) per minuut voor 4 km stroom kan opnemen.
Range Extender voor een grotere reikwijdte.
BMW i biedt ook een Range Extender aan voor de BMW i3 (94 Ah). Dit is een 650 cm3 tweecilinder benzinemotor die bij de elektromotor op de achteras is gemonteerd. De motor levert een vermogen van 28 kW (38 pk) en drijft een generator aan als dat nodig is. Als de laadstatus van de batterij onder een bepaald niveau daalt, start de Range Extender en zorgt die via de generator voor genoeg stroom voor nog eens 150 kilometer onder dagelijkse omstandigheden. De montage van de Range Extender gaat niet ten koste van de bagageruimte, want de brandstoftank (9 liter) wordt voorin gemonteerd. Derhalve bedraagt de bagagecapaciteit ook met Range Extender 260 liter. Deze kan worden uitgebreid tot 1.100 liter met de achterbank neergeklapt.
De BMW i3 (94 Ah) weegt met Range Extender 120 kg extra, maar ook in deze configuratie biedt hij uitgelezen wendbaarheid en indrukwekkende prestaties. Deze versie accelereert in 8,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en de CO2-emissie bedraagt 12 g/km (volgens NEDC-cyclus). De volledig elektrische BMW i3 stoot lokaal uiteraard helemaal geen CO2 uit. Daarmee plaatst de BMW i3 (94 Ah) zich aan de top van zijn segment als het gaat om prestaties en efficiency – zowel als puur elektrisch aangedreven auto als met Range Extender.
Nieuwe uitrusting.
De BMW i3 (94 Ah) is leverbaar in de carrosseriekleur Protonic Blue, die exclusief voor deze versie leverbaar is. Deze kleur was tot op heden voorbehouden aan de BMW i8. De klant kan ook kiezen uit de niet-metallic carrosseriekleuren Capparis White en Fluid Black en de metallic kleuren Mineral Grey, Platin Silver en Ioni Silver.
Er zijn vier interieurdesigns. Behalve de basisuitvoering Atelier zijn dat Loft, Lodge en Suite. In de toekomst komen er meer interieurdesigns. De nieuwe donker eiken afwerking is standaard in de Suite, in de andere uitvoeringen zijn donker eiken- en eucalyptushouten afwerking optioneel. De interieurmaterialen zijn een mix van natuurlijk behandeld leder, hout en wol, zowel als andere hernieuwbare basismaterialen. Daarmee is het premium duurzame karakter van de BMW i3 zowel zichtbaar als voelbaar.
Het pakket Driving Assistant Plus is bij het begin van de verkoop van de BMW i3 (94 Ah) ook verkrijgbaar in de uitvoering Atelier. Het pakket omvat active cruise control en Stop&Go, file-assistentie, informatie over de ter plaatse geldende maximumsnelheid, Pedestrian en Collision Warning met City Brake en een pro-actief rijhulpsysteem.
Wereldwijd succesvolste elektrische auto in zijn segment.
BMW Group nam een pioniersrol op zich toen het BMW i introduceerde. Daarvoor ontwikkelde het een speciale voertuigstructuur en een passagierscel die gemaakt wordt van met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP). Daarnaast ook BMW eDrive technologie voor puur elektrische aandrijving. Zowel de BMW i3 als de BMW i8 plug-inhybride sportcoupé bieden puur rijplezier en een op duurzaamheid gericht premium karakter. Binnen twee jaar na de introductie in november 2013 heeft de BMW i3 zich bewezen aan de top van zijn segment. In Duitsland is het de bestverkochte elektrisch aangedreven auto en in Noorwegen is het de BMW met de meeste nieuwe registraties (bron: Polk/IHS 2014- 32016). De belangrijkste markt voor de BMW i3 is de Verenigde Staten. Wereldwijd is meer dan 80% van de kopers afkomstig van andere merken. Tevens zijn de BMW i3 en BMW i8 talloze keren onderscheiden voor hun innovaties op het gebied van aandrijving, lichtgewichtconstructie, duurzaamheid, prestaties en design. Daarmee is BMW i het merk dat de meeste onderscheidingen binnenhaalde in de eerste fase na de marktintroductie.
Comfortabel thuis opladen: nieuwe BMW i Wallbox.
Gelijk met de introductie van de BMW i3 (94 Ah) in de zomer van 2016 introduceert BMW i de nieuwe BMW i Wallbox, waarmee de auto gemakkelijk thuis in de garage of op de eigen parkeerplaats snel is op te laden. De Wallbox is voorzien van de nieuwste oplaadtechniek en biedt behalve eenfase-oplaadmodus ook een laadcapaciteit van maximaal 22 kW in driefasen-modus. De nieuwe Wallbox is niet compacter dan zijn voorganger, maar dankzij de verbeterde prestaties is de batterij van de BMW i3 (94 Ah) in slechts twee uur en drie kwartier opgeladen. Het opladen begint direct als de stekker in het stopcontact zit. De BMW i Wallbox is te bedienen via een led-scherm.
Eind 2016 zijn nog twee typen Wallbox leverbaar die meer gebruiksgemak en ‘connected’ functies bieden. Daarmee kunnen particulieren of wagenparkbeheerders de Wallboxen precies op de behoeften afstemmen van meerdere gebruikers. De BMW i Wallbox Plus signaleert automatisch de geregistreerde auto’s en combineert daarmee de specifieke gebruiksbehoeften via een lokale smartphone-app.
De BMW i Wallbox Connect is standaard voorzien van wifi voor volledige connectiviteit. De Wallbox Connect biedt alle functies van de Wallbox Plus en biedt laadfuncties die online bediend kunnen worden. De per voertuig verbruikte elektriciteit wordt ook per voertuig geregistreerd. De gegevens kunnen na het opladen per e-mail worden verzonden, zodat de kosten direct kunnen worden verrekend.
Zowel de BMW i Wallbox Plus als de BMW i Wallbox Connect zijn compatible met de bedieningssystemen MyGEKKO en Loxone, zodat de BMW i3 kan worden opgeladen met groene stroom als een woning is voorzien van zonnepanelen. Verder helpen de BMW i Wallboxen batterijstroom te sparen, omdat ze de batterijverwarming in de auto voor vertrek al kunnen inschakelen. Zo is de batterij al op de optimale bedrijfstemperatuur voordat de auto wordt losgekoppeld van de lader. Dat verbetert de prestaties, vergroot de actieradius en verlengt de levensduur van de batterij. Het systeem is bovendien te bedienen via de smartphone. BMW i biedt niet alleen een heel gamma Wallboxes aan, maar ook een unieke service, inclusief advies thuis, installatie en onderhoud van het laadstation.
In binnen- en buitenland onderweg: comfortabel opladen dankzij ChargeNow.
ChargeNow by BMW i biedt meer dan 40.000 laadpunten die worden gerund door verschillende aanbieders in 25 landen. Het is het grootste netwerk van publieke oplaadpunten voor elektrische en plug-inhybride voertuigen. Met behulp van een ChargeNow pas en een gelijknamige app krijgt de klant eenvoudig toegang tot alle aanbieders in het internationale netwerk van ChargeNow, zónder facturen en betalingen met contant geld. Van ingewikkelde en tijdrovende registratieprocessen bij verschillende aanbieders is geen sprake. Dankzij een geïntegreerde zoekservice in het navigatiesysteem en de ChargeNow app rijdt de bestuurder direct naar een oplaadpunten van het ChargeNow netwerk.
ConnectedDrive: de nieuwe standaard dankzij Connectivity.
Het optionele Navigatie System Professional biedt speciaal voor BMW i ontwikkelde ConnectedDrive Services. De range-assistent kijkt zowel naar de ingestelde bestemming als de route waar de auto zich op dat moment bevindt. Als de geselecteerde bestemming buiten het rijbereik van de auto ligt, krijgt de bestuurder suggesties om over te schakelen naar de rijmodi ECO PRO of ECP PRO+. Het systeem berekent ook een efficiëntere, alternatieve route. De bestuurder krijgt een overzicht van publieke oplaadpunten langs de route te zien als bijladen noodzakelijk is.
Een dynamische bereikkaart vormt een ander belangrijk onderdeel van de ConnectedDrive Services van het navigatiesysteem. Het kijkt niet alleen naar het status van de batterij, maar ook naar de rijstijl van de bestuurder, de geactiveerde elektrische comfortsystemen, de geselecteerde rijmodus, topografische verschillen, de huidige verkeerssituatie en de buitentemperatuur. Alle data wordt verkregen via Real Time Traffic Information (RTTI) dat de data ontvangt van de BMW ConnectedDrive Server.
De BMW i3 zet ook de standaard als het gaat om het verbinding van de bestuurder met de auto. De BMW i Remote App toont op de smartphone van de gebruiker bijvoorbeeld handige gegevens over de mobiliteitsplanning. Behalve voetgangersnavigatie voor het vinden van de bestemming van en naar de parkeerplaats biedt BMW ConnectedDrive voor het eerst ook een zogeheten intermodal routing systeem in combinatie met Navigation System Professional. Deze functie bundelt alle gegevens van het openbaar vervoer, zodat de bestemming snel bereikt kan worden. Of de klant nu onderweg is in een BMW i3, een parkeerplaats zoekt, in een bus of trein stapt of het laatste deel van de reis wandelt, tijdens ieder deel van de reis brengen de diensten van BMW i ConnectedDrive de klant snel en efficiënt naar de eindbestemming.
Net als voorheen hebben de BMW i3 (94 Ah) en BMW i3 (60 Ah) een uitgebreide standaarduitrusting, waaronder het iDrive bedieningssysteem, functionaliteiten van BMW i RemoteApp, een innovatieve verwarmingsinstallatie, een Driving Experience knop, Radio Professional, handsfree telefoonbediening, airconditioning, een met leder bekleed stuurwiel, LED-dagrijverlichting, Park Distance Control (PDC) met sensoren achter en een laadkabel voor het opladen via een huishoudelijk stopcontact.
Over BMW i
BMW i is onderdeel van BMW Group en een omvangrijk concept voor duurzame en toekomstgerichte mobiliteit. Het staat voor visionaire elektrische auto’s en mobiliteitsdiensten, inspirerend design en nieuwe opvatting van het begrip ‘duurzaam premium’. BMW i is actief in vijftig landen en overtuigt met innovatieve auto’s: met de volledig elektrische BMW i3 als consequent duurzaam vormgegeven emissievrije auto voor stedelijke gebieden en de BMW i8 als toekomst van de sportauto.
Onder BMW i vallen ook BMW iPerformance (alle BMW plug-inhybride modellen) en de mobiliteitsdiensten DriveNow (CarSharing), ReachNow (CarSharing 2.0), ChargeNow (het wereldwijd grootste publieke oplaadpuntennetwerk), ParkNow (een zoek-, reserveer- en betaaldienst voor parkeerplaatsen), BMW i Ventures (investeringsprogramma voor jonge bedrijven met een focus op stedelijke mobiliteit) en de BMW i Urban Mobility Competence Centre (voor het overleg met steden en gemeenten).
[1] Het stroomverbruik is berekend op basis van Europese testcyclus en is afhankelijk van de bandenmaat.
[2] op basis van €0,25/kWh