Komend jaar start Volvo Cars in Engeland met een grote praktijkproef met autonoom rijden. Daarmee wil Volvo de introductie van de technologie bespoedigen om het aantal ongelukken te verminderen.
Volvo is – al sinds het in 1959 de driepunts veiligheidsgordel introduceerde – synoniem voor verkeersveiligheid. De fabrikant vervult nu een voortrekkersrol met de ontwikkeling van systemen voor autonoom rijden. Die kunnen bijdragen aan het bereiken van de doelstelling dat per 2020 niemand ernstig gewond raakt of om het leven komt in een nieuwe Volvo.
‘Autonoom rijden is de toekomst voor de veiligheid in auto’s’, zegt Håkan Samuelsson, president en chief executive van Volvo. ‘Hoe sneller autonome auto’s op de weg verschijnen, des te eerder sparen we mensenlevens.’
De praktijktest van Volvo vindt plaats in Londen en heeft als titel “Drive Me London”. De proef onderscheidt zich van andere praktijktests doordat particulieren en gezinnen de autonoom rijdende auto’s gebruiken in het dagelijkse verkeer op de openbare weg. Volvo benut de ervaringen van deze gebruikers om autonoom rijdende auto’s verder te ontwikkelen en de technologie te perfectioneren voor alledaags gebruik. Thatcham Research, een Brits onderzoeksinstituut van de verzekeringsbranche, voert de technische data-analyse uit en schakelt indien dat voor de proef nodig is ook professionele testrijders in.
Drive Me London gaat begin 2017 van start met een klein aantal semi-autonome Volvo’s en wordt in 2018 uitgebreid tot honderd autonome auto’s. Daarmee is het de grootste praktijktest die in Groot-Brittannië op de openbare weg plaatsvindt.
Meer veiligheid, minder files, minder vervuiling en tijdsbesparing
De introductie van autonoom rijdende auto’s zal het verkeer in vele opzichten grondig veranderen: meer veiligheid, minder files, minder vervuiling en tijdsbesparing.
Onafhankelijk onderzoek heeft uitgewezen dat autonome mobiliteit het aantal auto-ongelukken significant kan beperken. Maar liefst 90 procent van alle ongevallen is te wijten aan onoplettendheid of fouten van de bestuurder – een factor die vrijwel volledig wordt uitgeschakeld met autonoom rijdende auto’s.
‘De autonomie van auto’s groeit snel. Autofabrikanten voorspellen dat verregaand autonome auto’s – die in staat zijn de taken van de bestuurder op bepaalde trajecten volledig over te nemen – vanaf ongeveer 2018 leverbaar zijn. Daarmee kan het aantal aanrijdingen enorm afnemen en als een aanrijding niet meer is te voorkomen, is de impact veel kleiner dankzij de rol van de autonome systemen in de auto’, vertelt Peter Shaw, chief executive van Thatcham Research.
Zelfstandig rijdende auto’s zorgen er ook voor dat het verkeer beter doorstroomt, wat files en opstoppingen helpt voorkomen. Daarmee neemt ook de emissie van schadelijke stoffen af. En ten derde zorgt de afname van files ervoor dat de bestuurders tijd besparen.
‘Autonoom rijden biedt talloze voordelen’, zegt Samuelsson. ‘Daarom moeten overheden wereldwijd de wetgeving en infrastructuur aanpassen, zodat zelfstandig rijdende auto’s zo snel mogelijk de weg op kunnen. De auto-industrie kan het niet alleen, overheden moeten meewerken.’