Volvo Car Corporation werkt in China aan een grote, geavanceerde praktijktest met autonoom rijden. Volvo zet voor dit experiment op de openbare weg honderd zelfstandig rijdende auto’s in. De Zweedse autofabrikant overlegt de komende maanden met diverse Chinese steden, die moeten zorgen voor de benodigde vergunningen, regelgeving en infrastructuur om het experiment mogelijk te maken.
Met de technologie achter autonoom rijden is het volgens Volvo mogelijk om het aantal verkeersongelukken omlaag te brengen, het verkeer beter te laten doorstromen en de emissies te beperken. Bovendien kunnen automobilisten in een autonoom rijdende auto hun tijd beter benutten. Volvo – dat al sinds 1959, toen het de veiligheidsgordel introduceerde, staat voor verkeersveiligheid – ontwikkelt autonome rijsystemen met het oog op de doelstelling dat tegen het jaar 2020 niemand in een nieuwe Volvo zwaargewond raakt of om het leven komt.
Voortouw nemen
‘Autonoom rijden kan een belangrijke bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid’, aldus Håkan Samuelsson, president en CEO van Volvo Cars, tijdens het seminar ‘ Autonoom rijden – kan China het voortour nemen?’, op 7 april in Beijing, China. ‘Hoe sneller autonoom rijdende auto’s op de weg komen, des te meer levens worden gespaard.’
Samuelsson moedigt de Chinese overheid aan om autonoom rijden verder te stimuleren en het ook snel wettelijk te regelen. ‘Omdat autonoom rijden zóveel voordelen heeft, moet de overheid zo snel mogelijk voor wetgeving zorgen waarmee autonome auto’s worden toegelaten op de openbare weg. De auto-industrie is wat dat betreft afhankelijk van de overheid.’ De toelating van autonoom rijdende auto’s zal een ommekeer teweegbrengen in het Chinese verkeer, zowel qua veiligheid als qua files, emissies en tijdsbesparing.
Onafhankelijk onderzoek wijst uit dat autonoom rijden het aantal auto-ongelukken drastisch kan verminderen. Tot wel 90 procent van het aantal ongelukken is immers te wijten aan menselijke fouten en die zijn te voorkomen met autonoom rijdende auto’s.
Wet- en regelgeving laten aansluiten
Samuelsson kijkt ook uit naar initiatieven van overheden en autofabrikanten in Noord-Amerika en Europa op het gebied van de ontwikkeling van infrastructuur en voertuigen. Hij roept partijen op om constructief samen te werken, om te voorkomen dat regelgeving niet op elkaar aansluit en technologisch dubbel werk extra kosten met zich meebrengt. ‘Autonoom rijden draait niet alleen om technologie, maar ook om de juiste wet- en regelgeving’, aldus Samuelsson. ‘Het is logisch om samen te werken. Ons uitgangspunt is dat zowel de publieke als de private sector moet profiteren van nieuwe technologieën en industrieën. Het is dus beter om samen te werken dan om ieder voor zich iets te ontwikkelen.’
One thought on “Volvo plant grote proef autonoom rijden in China”