Audi heeft de succesvolle Audi A3 op tal van fronten in het nieuw gestoken. De compacte premium middenklasser krijgt nieuwe rijassistentiesystemen, motoren en gewijzigde koplampen en achterlichten. Eveneens nieuw voor de A3 is de Audi virtual cockpit. Ook de Audi S3 krijgt tal van innovaties en is nog sportiever dan voorheen. Samen met de Audi A3 Sportback e-tron en Audi A3 Sportback g-tron biedt de vernieuwde A3 modelserie het meest veelzijdige motorenaanbod in zijn segment.
De Audi A3 is voortaan leverbaar met diverse rijassistentiesystemen die tot dusver waren voorbehouden aan de grotere modellen van het merk. Voorbeelden zijn het doorontwikkelde Audi active lane assist en Audi pre sense front met predictive pedestrian protection. Nieuw in dit segment is de file-assistent die samenwerkt met de Audi adaptive cruise control (ACC) en diens stop & go-functie. Een andere nieuwe feature voor de Audi A3 is de als meeruitvoering verkrijgbare Emergency Assist. De nieuwe cross-traffic assist rear waarschuwt voor kruisend verkeer achter de auto.
Geavanceerd infotainment
Nieuw in het interieur van de Audi A3 is de Audi virtual cockpit. Dit innovatieve bedieningsconcept is voor het eerst verkrijgbaar in het compacte segment. Verder is het MMI-systeem voorzien van een nieuwe menustructuur. De tegen meerprijs verkrijgbare MMI navigatie en MMI navigatie plus zorgen er in combinatie met de Audi connect-module voor dat tal van onlinefuncties in de auto beschikbaar zijn. In het interieur valt verder het nieuwe driespaaks stuurwiel op. Voor meer comfort tijdens lange ritten is nu een bestuurdersstoel met massagefunctie leverbaar.
Primeur voor het segment: Matrix LED-koplampen
In het verder aangescherpte nieuwe front beschikken de nieuw vormgegeven koplampen van de Audi A3 nu standaard over xenon plus-verlichting, optioneel zijn LED-koplampen en – voor het eerst – matrix LED-koplampen verkrijgbaar.
Technologische upgrade: het motorenaanbod
Het motorenaanbod van de Audi A3 bestaat uit vijf motoren (drie benzine- en twee dieselmotoren) met vermogens uiteenlopend van 81 kW/110 pk tot 140 kW/190 pk. Voor het eerst wordt in de Audi A3 met de 1.0 TFSI een driecilindermotor aangeboden, met 85 kW/116 pk en een koppel van 200 Nm tussen 2.000 en 3.500 tpm. De nieuwe basis-benzinemotor is zuinig zonder concessies te doen op het gebied van rijplezier. Eveneens nieuw voor de Audi A3 is de 2.0 TFSI met 140 kW/190 pk (desgewenst met quattro vierwielaandrijving) uit de Audi A4. Voor deze motor is tevens een compleet nieuw ontwikkelde zeventraps S tronic met dubbele koppeling verkrijgbaar, die de zestraps S tronic vervangt.
Op dieselgebied levert Audi de 2.0 TDI viercilinder met 110 kW/150 pk. De basis-dieselmotor is de 1.6 TDI met 81 kW/110 pk.
Nog milieuvriendelijker: de nieuwe Audi A3 Sportback e-tron
De Audi A3 Sportback e-tron plug-in hybride combineert een 110 kW/150 pk sterke 1.4 TFSI-motor met een elektromotor die een vermogen van 75 kW levert, wat het systeemvermogen op 150 kW/204 pk brengt. Het volledig opladen van de lithium-ion batterij (8,8 kWh) via een 380 volt driefasen stopcontact vergt iets meer dan twee uur. Een duurzaam alternatief is de Audi A3 Sportback g-tron op aardgas.
Meer vermogen: de nieuwe Audi S3
De Audi S3 heeft voortaan 7 kW/10 pk meer tot zijn beschikking. De 2.0 TFSI levert nu een vermogen van 228 kW/310 pk en in combinatie met de S tronic een koppel van 400 Nm (+20 Nm) over een breed toerenbereik van 2.000 tot 5.400 toeren per minuut. Daarnaast zijn de elektronische stabiliteitsregeling en de lamellenkoppeling voorzien van een afstelling die specifiek voor de Audi S3 zijn ontwikkeld. Het resultaat: nog meer sportiviteit, rijplezier en veiligheid.
One thought on “Nieuwe Audi A3: technologie-update voor Audi’s bestseller”