Toyota presenteerde op de Autosalon van Genève een vernieuwende sterke speler in het crossover-segment: de C-HR, die ook als Hybrid leverbaar wordt. De C-HR blijft trouw aan de unieke eigenschappen van de C-HR Concept die Toyota op de Autosalon van Parijs in 2014 en op de IAA-autoshow in Frankfurt in 2015 presenteerde. Maar er is meer! Op de stand van Toyota staan ook de nieuwe veelzijdige PROACE VERSO én de nieuwe Hilux.
Drijvende kracht Akio Toyoda
Toyota-topman Akio Toyoda wilde ontwerpers en technici meer vrijheid geven om met een unieke crossover te komen. Het resultaat is dat de C-HR een uitdagende verschijning vormt binnen het groeiende crossover C-segment. De unieke coupéstyling van de Toyota C-HR demonstreert de flexibiliteit van het nieuwe TNGA-platform (Toyota New Global Architecture). Het geeft ontwerpers meer vrijheid in designmogelijkheden en zorgt ook voor meer fun to drive.
Drijvende kracht Akio Toyoda
Toyota-topman Akio Toyoda wilde ontwerpers en technici meer vrijheid geven om met een unieke crossover te komen. Het resultaat is dat de C-HR een uitdagende verschijning vormt binnen het groeiende crossover C-segment. De unieke coupéstyling van de Toyota C-HR demonstreert de flexibiliteit van het nieuwe TNGA-platform (Toyota New Global Architecture). Het geeft ontwerpers meer vrijheid in designmogelijkheden en zorgt ook voor meer fun to drive.
24 uur sturen op de Nürburgring
Een groot voordeel van het TNGA-platform is de zeer lage zitpositie waardoor de bestuurder de auto perfect aanvoelt. Samen met het lage zwaartepunt en de multi-link achterwielophanging garandeert het stijve platform stuurprecisie van ongekend hoog niveau. Het is een échte stuurmans-crossover, niet verwonderlijk dus dat Toyota met de C-HR deelneemt aan de 24 Uur van de Nürburgring.
Krachtig coupéstyling
In de onderscheidende vijfdeurs coupéstyling van de C-HR benadrukt Toyota de wielkasten om het krachtige ontwerp meer tot uiting te laten komen. Bijzonder detail zijn de in de C-stijl weggewerkte portiergrepen. Het ontwerp oogt stoer, slank en sportief. De Full LED-koplampen hebben een uniek design en verhogen de herkenbaarheid van de C-HR nog meer.
Rijplezier & personality
Het ontwikkelingsteam had tijdens de ontwikkeling van de C-HR maar één doel voor ogen: de C-HR moest rijplezier bieden en onderscheidend zijn, bedoeld voor mensen met een liefde voor design als een verlengstuk van hun persoonlijkheid. De Toyota C-HR heeft die unieke personality en is daarmee een blikvanger pur sang binnen het crossover-segment. Een auto met een opvallend dynamisch rijgedrag en met een ongekend hoge efficiency.
Hyperefficiënte hybride
De leverbare aandrijflijnen sluiten perfect aan bij het unieke en sportieve karakter van de C-HR. Toyota voorziet de coupé-crossover van een state-of-the-art hybride aandrijflijn, die we kennen van de nieuwe Prius. De 1,8 liter viercilinder hybride aandrijflijn heeft een gecombineerd vermogen van 90kW/122 pk. De hyperefficiënte hybride aandrijflijn is lichter, krachtiger en betrekt de bestuurder nog meer bij het rijden. De ‘thermische efficiency’ van het motorblok bedraagt maar liefst 40 procent, wat ongekend hoog is voor een benzinemotor. De hybride componenten zijn compacter en lichter, waardoor Toyota het zwaartepunt van de auto nog verder heeft kunnen verlagen.
Ook 1,2-liter turbomotor
Ook levert Toyota een krachtige 1,2 liter viercilinder turbomotor met 85 kW/115 pk. Deze motor is leverbaar met een handgeschakelde 6-bak of een CVT-automaat. De uitvoering met CVT-automaat is leverbaar met voorwielaandrijving of All Wheel Drive.
Geen concessies op actieve veiligheid
Bij de C-HR is Toyota Safety Sense standaard aan boord. Het omvat een botspreventiesysteem (Pre-Collision System), rijstrookassistentie (Lane Departure Alert), verkeersbordenherkenning (Road Sign Assist), automatische grootlichtassistent (Automatic Highbeam), voetgangersdetectie (Pedestrian Detection) en Adaptive Cruise Control.
One thought on “Toyota C-HR bestormt met uitdagend design het crossover C-segment”