Alfa Romeo toonde tijdens de autosalon van Genève het complete gamma van de nieuwe Giulia. Verder waren ook de 4C, 4C Spider en licht opgefriste Giulietta en Mito te zien. Elke versie van de nieuwe Alfa Romeo Giulia heeft de elementen die van Alfa Romeo een van ’s werelds meest begeerde merken maakt: onderscheidend Italiaans design, state-of-the-art innovatieve motoren, optimale gewichtsverdeling, unieke technische oplossingen en de best mogelijke verhouding tussen gewicht en vermogen. Een van de kenmerkende bijzonderheden is dus een perfecte 50:50 gewichtsverdeling voor en achter. Dit is fundamenteel voor het typerende Alfa Romeo-rijplezier en wordt bereikt door de lay-out van de auto te perfectioneren en de zwaardere elementen zo centraal mogelijk te positioneren. Behalve de gewichtsverdeling is – voor een optimale wegligging – de wielophanging essentieel. Achter is gekozen voor een multilink-oplossing met zelfcorrigerende sporing (patent Alfa Romeo), waardoor topprestaties, rijplezier en comfort zijn gegarandeerd. Voor is een nieuwe double wishbone wielophanging ontwikkeld, om een snelle, accurate besturing te garanderen.
Ultralichte materialen
Alfa Romeo gebruikt ultralichte materialen, zoals koolstofvezel voor de aandrijfas van de motor naar het achterdifferentieel of aluminium voor de motor en de wielophanging (inclusief de frames voor en achter). De dwarsbalk achter is gemaakt van aluminiumcomposiet en kunststof. Dat levert bij de versie met de 2,2-liter dieselmotor met 180 pk een drooggewicht op 1.374 kg. Ondanks de aandacht voor een zo laag mogelijk gewicht blinkt de Giulia uit door extreme stijfheid voor perfecte handling en comfort, ook onder de zwaarste omstandigheden.
In de Giulia Quadrifoglio zijn ook talrijke delen van de body van lichtgewicht materiaal gemaakt. Motorkap, dak, frontsplitter en body inserts zijn bijvoorbeeld gemaakt van koolstofvezel. De deuren en de spatborden zijn van aluminium. Ook het remsysteem is zeer licht van gewicht dankzij de toepassing van aluminium elementen en koolstof-keramische remschijven (optioneel). De stoelen hebben een inwendige structuur van koolstofvezel (optioneel). Alles bij elkaar komt het drooggewicht uit op 1.524 kg en dat levert een perfecte verhouding tussen gewicht en vermogen van minder dan 3 staat tot 1.
Innovatieve, state-of-the-art motoren voor Giulia
Innovatieve, state-of-the-art motoren zijn een ander kenmerk van een echte Alfa Romeo. Daarom is voor de Quadrifoglio-versie gekozen voor een unieke motor op het gebied van technologie en prestaties, die dient als nieuwe benchmark voor Alfa Romeo. In navolging van de zescilinder 2,9-liter V6 turbo benzinemotor profiteren ook alle andere nieuwe motoren binnen de FCA Group van deze technologische kennis en ervaring. Alle krachtbronnen worden geproduceerd in Italië in de fabriek in Termoli (benzinemotoren) en Pratola Serra (diesels).
2,0-liter TBi benzinemotor
Deze nieuwe viercilindermotor is volledig van aluminium. Bijzonder aan deze krachtbron is de MultiAir elektro-hydraulische klepbediening, inclusief de “2-in-1”-turbolading en de directe brandstofinjectie met 200 bar inspuitdruk. Het zorgt voor een snelle gasrespons en een efficiënt brandstofverbruik. Het maximumvermogen van 200 pk wordt geleverd bij 5.000 toeren en het maximumkoppel van 330 Nm bij 1.750 toeren. De motor is gekoppeld aan de nieuwe automatische achttraps Q-Tronic-transmissie.
2,2-liter JTDm dieselmotor
Een compleet nieuwe viercilinderkrachtbron en de eerste volledig van aluminium gemaakte diesel in de historie van Alfa Romeo. Deze krachtbron is voorzien van de jongste generatie van de MultiJet II-brandstofinjectie met Injection Rate Shaping (IRS) en een systeemdruk van 2.000 bar. De turbo met elektrisch variabele turbinegeometrie reageert supersnel dankzij de lagering met “Ball Bearing”-technologie. Dit draagt ook bij aan de efficiency. Een balansas reduceert trillingen en resonanties en draagt bij aan comfort en rijplezier. De turbodiesel is er in twee vermogensversies: 180 pk bij 3.750 toeren (maximumkoppel van 450 Nm bij 1.750 toeren) – met een CO2-uitstoot van minder dan 100 g/km in de ECO-versie – en 150 pk bij 4.000 toeren (380 Nm koppel bij 1.500 toeren). Beide zijn leverbaar met de achttraps Q-Tronic-automaat en de handgeschakelde zesversnellingsbak. De Giulia 2.2 JTDm met 180 pk in combinatie met de automatische transmissie kwalificeert zich in Nederland voor 21% bijtelling.
375 kW (510 pk) 2,9-liter V6 BiTurbo benzinemotor
Een unieke krachtbron exclusief voor de uitvoering Quadrifoglio, die ontworpen is volgens de nieuwste maatstaven, geïnspireerd door Ferrari-technologie en technische kennis. De zescilinder BiTurbo is volledig van aluminium om het gewicht op de voorwielen zo laag mogelijk te houden. Behalve een hoog vermogen biedt de krachtbron ook een toonaangevende trekkracht van 600 Nm. Dat levert een geweldig snelle acceleratie van 0 naar 100 km/h op van slechts 3,9 seconden. De topsnelheid bedraagt 307 km/h. Deze nieuwe krachtbron is ook een van de beste in zijn klasse qua lage CO2-emissie (198 g/km met handgeschakelde zesversnellingsbak). Het brandstofverbruik komt eveneens verrassend gunstig uit dankzij CEM (Cylinders’ Efficient Management, elektronische cilinderuitschakeling).
Torque Vectoring (alleen op de Giulia Quadrifoglio)
Met een dubbele koppeling regelt en verdeelt de Torque Vectoring-technologie de aandrijfkracht tussen de achterwielen. Dat levert een optimale krachtsoverdracht naar het wegdek vooral bij omstandigheden met minder grip. Het zorgt voor meer veiligheid en fun, zonder dat een regulier stabiliteitscontrolesysteem hinderlijk ingrijpt.
Integrated Brake System (IBS)
De Giulia is tevens voorzien van een innovatief elektromechanisch systeem dat de stabiliteitscontrole en het traditionele servo-remsysteem combineert. Dat scheelt gewicht en vermindert trillingen in het rempedaal. Ook is de remrespons veel directer, wat resulteert in een zeer korte remweg: 38,5 meter van 100 km/h naar stilstand. En zelfs minder dan 32 meter voor de Giulia Quadrifoglio met koolstof-keramische remschijven.
Autonomous Emergency Braking (AEB) met voetgangersdetectie
Dit systeem remt automatisch om een aanrijding te voorkomen. Met behulp van radarsensoren en een camera detecteert het systeem remmende of stilstaande voorliggers en andere obstakels (inclusief overstekende voetgangers). Remt de bestuurder niet op tijd, dan wordt hij gewaarschuwd met een geluidssignaal. Volgt dan nog geen reactie, dan remt het systeem automatisch.
Active Aero Splitter, Alfa DNA en DNA Pro (alleen op Giulia Quadrifoglio)
De excellente Cw-waarde van 0,32, de perfecte verdeling van neerwaartse krachten en meer downforce bij hogere snelheden, zijn bij de Quadrifoglio-versie mede te danken aan de Active Aero Splitter aan de voorkant.
Een Alfa DNA-selector maakt keuze uit diverse rijmodi mogelijk: Dynamic, Natural, Advanced Efficiency (efficiencymodus voor het eerst op een Alfa Romeo) en Race (alleen Giulia Quadrifoglio).
Chassis Domain Control (alleen op Giulia Quadrifoglio)
Samen met Magneti Marelli is de Chassis Domain Control-technologie (CDC) ontwikkeld. Het is het brein van alle onboard elektronica. CDC regelt diverse systemen, zoals de DNA Pro selector, de Torque Vectoring, de Active Aero Splitter, de actieve wielophanging en de stabiliteitscontrole ESC. CDC past het rijkarakter continu aan aan de omstandigheden met gebruik van de DNA Pro-mappings en sensoren die data leveren over acceleratie en de rotatiesnelheid van de wielen. Het ‘brein’ informeert vervolgens de elektronische systemen in een vroeg stadium, voordat kritische situaties kunnen ontstaan.
Exclusieve wielophanging
De double wishbone-voorwielophanging is ontwikkeld voor perfect wegcontact, maximale controle en directe stuurreacties. De wielvlucht blijft in bochten constant voor een perfect contact tussen band en wegdek ook bij hoge snelheid in bochten. Daardoor stuurt de Alfa Romeo Giulia met gevoel, natuurlijk en instinctief, mede dankzij de directe overbrengingsverhouding tussen stuurwiel en voorwielen (11,8). De gepatenteerde multilink-achterwielophanging verzekert de rijder van topprestaties, rijplezier en comfort.
8,8″ Connect 3D Nav
Het 8,8″ Connect 3D Nav-systeem, eveneens ontwikkeld samen met Magneti Marelli, biedt diverse geavanceerde features en functies zoals de nieuwste HMI (human-machine interface). Bediening is mogelijk via de Rotary Pad en de touchscreen met hoge resolutie in het dashboard. Connect 3D Nav is uitgerust met stemherkenning en biedt connectiviteit met smartphones en tablets, zowel met Apple iOS- als Android-besturingssystemen. Andere functies zijn Bluetooth, DAB-radio-ontvangst, navigatie met 3D-kaarten en kaartupdates via TomTom. Het systeem biedt ook informatie over rijstijl en de gekozen rijmodus van de Alfa DNA Pro-selector. Alle belangrijke bedieningsfuncties, inclusief de startknop, zijn te vinden op het stuurwiel.
Dashboard
Afhankelijk van het uitrustingsniveau kijkt de bestuurder uit op een instrumentarium met een 3,5- of 7-inch kleurendisplay, dat informatie weergeeft over de auto. De weergave is afhankelijk van de gekozen DNA-modus en biedt informatie variërend van G-krachten in bochten, brandstofverbruik en schakelindicatie.
Sound Theatre by Harman Kardon
Het geavanceerde Sound Theatre by Harman Kardon is specifiek ontwikkeld voor de Giulia. Het biedt een rijk geluid dankzij een 900 watt twaalfkanaals Class D-versterker. Die stuurt veertien speakers aan via Logic 7®-technologie om een 5,1 surround-effect te krijgen.
Verlichtingsunits vóór en achter: technologie in stijlvolle verpakking
Ook weer samen met Magneti Marelli heeft Alfa Romeo de koplampen en achterlichtunits ontwikkeld. Het design heeft een herkenbare lichtsignatuur. De koplampunits zijn er in drie versies: met halogeen en met de nieuwste generatie xenonverlichting met een 25- of nog krachtigere 35-wattmodule. Die laatste biedt tot zo’n 200 procent meer lichtcapaciteit dan halogeen. Ook is bij deze krachtige xenonversie AFS (Adaptive Front-lighting System) standaard, met bochtenverlichting. Voor de achterlichten, de dagrijverlichting en de richtingaanwijzers wordt gebruikgemaakt van ledlampen.
Uitvoeringen en uitrusting
Giulia
In de basisuitvoering is de Giulia standaard voorzien van lichtmetalen 16-inchwielen, mistlampen, een verchroomd uitlaatuiteinde, stoffen bekleding, zesvoudig verstelbare stoelen en een met leder bekleed stuurwiel met geïntegreerde startknop. De veiligheidsuitrusting omvat Forward Collision Warning, IBS (Integrated Braking System) en Lane Departure Warning. Verder zijn er nog gescheiden regelbare climate control, cruisecontrol, elektrische parkeerrem, regen- en lichtsensoren, Alfa Connect-systeem met 6,5-inch touchscreen en de nieuwe Alfa DNA-selector.
De Giulia is leverbaar met de 2,0-liter TBi-motor en de 2,2-liter JTDm-dieselmotor in beide vermogensvarianten.
Super
Uitvoeringsniveau Super biedt bovenop de standaarduitrusting onder meer lichtmetalen 17-inchwielen, een dubbele uitlaatuit en bekleding in de combinatie leder en stof. De Giulia Super is eveneens verkrijgbaar met de benzinemotor en beide diesels.
Quadrifoglio
De exclusieve Giulia Quadrifoglio is de compleetste en sportiefste uitvoering en louter met de krachtige 2,9-liter V6 BiTurbo benzinemotor leverbaar. Het uiterlijk oogt agressief dankzij de speciale luchtinlaten in het front en in de motorkap, de sportbumpers en 35-watt bi-xenonkoplampunits met AFS. Andere opvallende zaken zijn het Active Aero Splitter-systeem, optionele koolstof-keramische remschijven, de Alfa DNA Pro-selector met Race-modus en Torque Vectoring-technologie. Het Connect 3D Nav-systeem met 8,8-inch touchscreen en de ultralichte stoelen met koolstofvezel frames zijn eveneens beschikbaar.
Personalisatie-pakketten
Bovenop het uitrustingsniveau Super is nog te kiezen uit de pakketten Lusso en Sport. Lusso biedt onder meer 35-watt bi-xenonkoplampen, volledig lederen bekleding, automatisch inklapbare buitenspiegels en verwarmbare stoelen en stuurwiel. Voor de Sport zijn er talrijke sportieve accessoires, zoals een met leder bekleed sportstuur en aluminium inserts.
Verregaande inkleuring van de uitrusting is mogelijk met Performances (actieve demping, schakelpeddels voor bediening van de automatische transmissie, Alfa Q2 zelfsperrend differentieel) en Sound Theatre By Harman / Kardon (premium soundsysteem met veertien speakers, inclusief subwoofer en ambient light).
Verder is te kiezen voor het Convenience-pakket (keyless entry), het Driver Assistance Plus-pakket (parkeersensoren voor en achter, achteruitrijcamera, automatisch dimmende buitenspiegels, Blind Spot Monitoring en high-beam assist), het Power Seats-pakket (elektrisch, zesvoudig te verstellen voorstoelen) en hetLighting AFS-pakket (35-watt bi-xenonkoplamunits met AFS en koplampsproeiers).
Giulietta en Mito
De licht opgefriste Giulietta en Mito staan eveneens in de spotlights. Door een restyling aan de voorzijde is de verwantschap met Giulia vergroot. Beide modellen dragen ook het vernieuwde logo van Alfa Romeo.
Giulietta
Het nieuws van de Alfa Romeo Giulietta is de nieuwe 1.6 JTDm-dieselmotor in combinatie met automatische Alfa TCT-transmissie. Deze zorgt voor zowel dynamische als zuinige prestaties en valt hierdoor in de gunstige 21% bijtellingscategorie.
Mito
De Mito heeft een serie gerestylede features. Het sportieve karakter van dit compacte model komt sterker tot uiting, terwijl de Italiaanse stijl, technologische vooruitstrevendheid en het ongekende rijplezier zijn behouden. De Mito komt onder meer ook beschikbaar met de nieuwe 1.3 JTDm met 95 pk. Op de stand in Genève staat de sportiefste Veloce-versie – de 170 pk sterke 1,4-liter MultiAir Turbo benzinemotor en automatische TCT-transmissie – met nieuwe Sabelt-sportstoelen met zwart stoffen bekleding en Alcantara. De levering van deze Mito start in Nederland vanaf september.
One thought on “Alfa Romeo op autosalon van Genève 2016”