Renault stond tijdens de 86e Autosalon van Genève vrijwel geheel in het teken van twee wereldprimeurs. Behalve de nieuwe generatie Renault Scénic werd ook de compleet nieuwe Renault Mégane Estate voor het eerst aan het grote publiek getoond.
Nieuwe Renault Scénic: standaard 20-inch wielen
Twintig jaar na de lancering van de eerste Renault Scénic – die wordt gezien als de eerste compacte MPV op de Europese markt – verzet Renault opnieuw de bakens in het segment. De volledig nieuwe, vierde generatie van de Renault Scénic valt direct op door zijn grote proporties en door de standaard 20-inch wielen, waarbij de optionele bi-tone lak nog meer aantrekkingskracht oplevert.
Gebaseerd op R-Space Concept
Het onderscheidende karakter van de nieuwe Renault Scénic is ook te danken aan de combinatie van de grote bodemvrijheid, de korte overhang achter, de lange wielbasis, de lage daklijn en de grote spoorbreedte. De opvallende lichtsignatuur, met C-vormige koplampen die in de luxere uitvoeringen zijn voorzien van LED Pure Vision-techniek, dragen daar eveneens aan bij. Bovendien is de Scénic als enige in zijn segment leverbaar met keuze uit twee contrasterende dakkleuren. Tevens is het model voor het eerst voorzien van een uit drie delen bestaande voorruit die – net als die in de nieuwe Espace – een panoramisch uitzicht biedt. Goed is te zien dat het uiterlijk van de Scénic is gebaseerd op de R-Space Concept uit 2011.
Slimme opbergmogelijkheden
De ruimte, het comfort en de praktische bruikbaarheid zijn naar een nog hoger niveau getild. De Scénic is toonaangevend op het gebied van bagageruimte en opbergmogelijkheden. Bijzondere kenmerken zijn de verschuifbare middenconsole met een opslagcapaciteit van 13 liter, de gekoelde en verlichte la in het dashboard (Easy Life drawer) met 11,5 liter inhoud en opbergruimtes onder de vloer van het passagierscompartiment. In totaal biedt de nieuwe Scénic een opbergruimte van 63 liter. De bagageruimte van minimaal 572 liter behoort tot de grootste in deze klasse en dankzij het One Touch Folding systeem is in een handomdraai de achterbank neer te klappen zodat een vlakke laadruimte ontstaat. De comfortabele voorstoelen zijn geïnspireerd op die in de Renault Espace.
Nieuwe Hybrid Assist aandrijflijn
De nieuwe Renault Scénic is gebouwd op het modulaire CMF C/D-platform (Common Module Family) en profiteert van dezelfde (unieke) technische innovaties als de nieuwe Mégane, Talisman en Espace. De luxere uitvoeringen zijn uitgerust met het omvangrijke R-LINK 2 multimedia- en navigatiesysteem met 8,7” touchscreen. De talloze functies laten zich op intuïtieve wijze als een tablet bedienen via een beeldscherm in ‘portrait’ formaat. Mobiele apparaten integreren naadloos met R-LINK 2 en zowel voor- als achterin zijn USB-poorten en 12-voltaansluitingen te vinden.
Ook baanbrekend in deze klasse zijn de head-up kleurendisplay en de multi-Sense-techniek, waarmee de bestuurder de rijeigenschappen kan personaliseren. Op het gebied van actieve veiligheid zet de Scénic een nieuwe maatstaf. Hij is de enige in zijn segment die standaard is uitgerust met Active Emergency Braking System met Pedestrian Detection.
Het motorenaanbod omvat de benzineversies TCe 115 en TCe 130 en de dieselversies dCi 130 en dCi 160. Tevens wordt de Scénic leverbaar met de nieuw ontwikkelde en bijzonder efficiënte Energy dCi 110 Hybrid Assist-aandrijflijn. De dCi 160 is standaard gekoppeld aan de EDC zestrapsautomaat met dubbele koppeling. Alle prijzen worden later bekendgemaakt. De levering van de nieuwe Renault Scénic en Grand Scénic (die later dit jaar wordt onthuld) start in het najaar.
Nieuwe Renault Mégane Estate: dynamisch, praktisch en vooruitstrevend
De nieuwe Renault Mégane Estate tilt het aantal innovaties naar nog grotere hoogte. Zo is het model als eerste C-segment stationwagen ter wereld uitgerust met 4Control-techniek. Dit door Renault ontwikkelde onderstel met vierwielbesturing is specifiek aangepast voor de Mégane Estate en zorgt voor een sportief en nauwkeurig stuurgevoel in bochten. Het resultaat is een nog stabieler en veiliger weggedrag en maximaal rijplezier. Tevens zorgt 4Control voor optimale manoeuvreerbaarheid tijdens parkeren.
4Control is alleen voor de Renault Mégane Estate in de GT-uitvoering leverbaar. Dit model wordt getoond op de Autosalon van Genève en is direct herkenbaar als sportieve topversie. In het design van de Mégane Estate GT komt het typische Renault Sport-DNA sterk tot uiting. In de voorbumper zit een brede luchtinlaat, die is afgewerkt met een honingraatgrille. Aan de achterzijde is de GT-uitvoering te herkennen aan de verchroomde uitlaatpijp en de diffuser. Ook zijn de optionele lichtmetalen 18″ wielen speciaal door Renault Sport voor dit model ontwikkeld. Elke versie van de Mégane Estate wordt gekenmerkt door de verchroomde afwerking rond de zijruiten en de C-stijl, de typerende lichtsignatuur met C-vormige koplampen en dakrails van geanodiseerd aluminium (mat-finish voor GT-uitvoering).
Langste laadruimte in zijn klasse
De Mégane Estate maakt ook indruk op het gebied van praktische bruikbaarheid, vooral door de forse laadruimte. De Estate is dan ook 267 millimeter langer dan de Mégane Hatchback. De inhoud van de bagageruimte bedraagt 580 liter met de achterbank in de normale positie. De laadvloer is in hoogte verstelbaar, zodat een volledig vlakke laadruimte kan worden gecreëerd. Bovendien bedraagt de laadlengte met neergeklapte achterbank maar liefst 2,77 meter, waarmee de nieuwe Mégane Estate alle concurrenten op achterstand zet. Dankzij het slim ingedeelde interieur en de herziene zitpositie biedt hij achterin meer been- en hoofdruimte dan voorheen, waarmee de Estate in algemene zin behoort tot de ruimste auto’s in zijn klasse.
Het kwalitatief hoogwaardige interieur, met vooruitstrevende technologie, zoals het R-LINK 2 multimedia- en navigatiesysteem met 8,7” touchscreen, de head-up kleurendisplay, multi-Sense en een bestuurdersstoel met massagefunctie, zorgt ook bij de Mégane Estate voor een ijzersterke propositie in het drukke C-segment. Het motorenaanbod bestaat uit de benzinemotoren TCe 100 en TCe 130 en de dieselmotoren dCi 110 en dCi 130. De GT is uitsluitend met de TCe 205 benzinemotor en de dCi 165 dieselmotor leverbaar, beide met standaard EDC-automaat. De dCi 110 Hybrid Assist wordt in 2017 aan het aanbod toegevoegd.
One thought on “Twee primeurs voor Renault op de Autosalon van Genève”