Bijna twee derde (62 procent) van de Nederlandse automobilisten is minder geneigd om zaken te doen met bedrijven die bestuurders hebben die onveilig of onbeschoft rijden. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van TomTom Telematics is uitgevoerd.
Het onderzoek, uitgevoerd onder meer dan vijfhonderd Nederlandse consumenten1, wijst uit dat bestuurders van race- of sportauto’s door het kleinste aantal respondenten (slechts drie procent) kan worden beschouwd als veiligste of meest voorzichtige weggebruikers. Bestelwagenbestuurders (vier procent), taxichauffeurs (vijf procent) en vrachtwagenchauffeurs (acht procent) behoren daarnaast tot de onderste vier. Voor telematica betekent dat een grote kans om Nederlandse bedrijven te helpen hun richtlijnen te verbeteren en een betere publieke perceptie te creëren.
“Ik denk dat bedrijfseigenaren versteld staan van de resultaten van dit onderzoek en de impact die het rijgedrag op hun organisaties heeft”, zegt Taco van der Leij, VP Marketing bij TomTom Telematics. “Maar hulp is voor handen. Telematicatechnologie kan een belangrijke rol spelen om bedrijven te helpen met de kwesties rondom rijgedrag door werknemers gepaste training, begeleiding en technologische hulpmiddelen te bieden.”
Van der Leij: “Telematica was altijd al de focus van fleet managers en operationeel directeurs, maar dit onderzoek laat ook zien dat het onderwerp in het vizier van de marketingafdeling moet komen. Door de perceptie van hun rijgedrag te verbeteren, kunnen organisaties zichzelf positioneren als verantwoordelijke merken en laten zien het consumentenvertrouwen waard te zijn.”
Als het gaat om de meest beleefde en vriendelijke weggebruikers staan bestuurders van race- en sportauto’s onderaan de lijst (twee procent), gevolgd door SUV-/4×4-chauffeurs (drie procent). Zij worden op de voet gevolgd door bestelwagenbestuurders (vier procent) en vrachtwagenchauffeurs (vijf procent).
Aan de andere kant worden bestuurders van kleine en compacte auto’s beschouwd als de veiligste op de weg (37 procent), gevolgd door sedan-auto’s (26 procent), en op de derde plaats bestuurders van luxe auto’s met zestien procent. Bestuurders van kleine en compacte auto’s eindigden ook hoog als het gaat om de beleefdste en vriendelijkste weggebruikers: 33 procent.
One thought on “Onderzoek toont aan: klanten afgeschrikt door onveilige bedrijfsbestuurders”