Begin maart beleeft de Kia Optima Plug-in Hybrid (PHEV) zijn Europese debuut op de Autosalon van Genève. De verkoop van de Optima Plug-in Hybrid start in het vierde kwartaal van dit jaar. Prijzen worden later dit jaar bekendgemaakt.
De eerste plug-in hybrid van Kia gaat deel uitmaken van de groeiende reeks milieuvriendelijke modellen van het merk, waar ook de reeds bekende Kia Soul EV en de nog op de Nederlandse markt te lanceren nieuwe Kia Niro Hybrid Utility Vehicle (HUV) deel van uitmaken. De Kia Optima PHEV beschikt over tal van nieuwe technologieën en features, waaronder een 42 procent sterkere elektromotor.
De nieuwe Optima Plug-in Hybrid onderscheidt zich van de overige Optima-uitvoeringen door een specifiek instrumentarium en opvallende designelementen, waaronder speciaal voor dit model ontworpen lichtmetalen velgen.
Elektromotor met 42 procent meer vermogen
Bij de ontwikkeling van de Optima PHEV lag de focus zowel op efficiency als op rijplezier. Deze uitvoering beschikt over een 2.0-liter viercilinder GDI-motor met directe benzine-inspuiting, die gekoppeld is aan een zestraps automaat. Het maximumvermogen van de 2.0 GDI-motor bedraagt 113 kW/154 pk bij 6.000 tpm. Deze krachtbron is gekoppeld aan een 50 kW/68 pk sterke elektromotor die 42 procent meer vermogen levert dan de versie in de vorige Optima Hybrid. Dit hybridesysteem zorgt voor een snelle en naadloze overstap van EV- naar benzine- en hybridemodus evenals een verbeterde schakelkwaliteit. De efficiency wordt eveneens verbeterd door een krachtige hoog-voltage elektrische oliepomp, die de mechanische pomp en de elektrische pomp met laag voltage van de vorige Optima Hybrid vervangt. Het zijn deze verbeteringen die de efficiency van de motor maar liefst met meer dan 20 procent verbetert.
Tot 54 kilometer puur elektrisch
Het nieuwe 9,8 kWh lithium-ion polymeer batterijpakket bevat ongeveer 60 procent meer energie dan de batterij-unit van de vorige Optima Hybrid. Daarmee mikt Kia voor de Optima PHEV in de full EV-modus op een actieradius tot 54 kilometer en een gecombineerde CO2-uitstoot van slechts 37 g/km. De totale actieradius bedraagt maar liefst zo’n 965 kilometer.
Voor een maximale bagageruimte is het nieuwe batterijpakket onder de achterbank geplaatst. Het pakket wordt tevens gevoed door het verbeterde regeneratieve remsysteem, dat 10 procent meer regeneratieve energie oplevert dan voorheen. Volledig opladen duurt minder dan drie uur met een 240V-oplader (Level 2) en minder dan negen uur met een 120V-oplader (Level 1).
Aerodynamische vorm en functie
De nieuwe PHEV beschikt niet alleen over stylingkenmerken die hem onderscheiden van de overige Optima-uitvoeringen, maar de Optima PHEV heeft ook de laagste cW-waarde in het segment: 0,25. Een actieve grille die al naar gelang de koelingsbehoefte opent en sluit, zorgt voor een optimale aerodynamica. Daarnaast is dit model onder meer voorzien van een achterbumper met diffuser voor een optimale luchtgeleiding en aerodynamisch gevormde lichtmetalen velgen. Moderne LED-verlichting, chromen sierstrips op de side skirts en ‘Eco Plug-In’ emblemen vormen ook herkenningspunten.
Intelligente technologie
De nieuwe Optima Plug-In Hybrid beschikt over tal van features die voor meer veiligheid en comfort zorgen. Zo kan de intelligente remassistentie (AEB) onder bepaalde omstandigheden aanrijdingen voorkomen of de gevolgen ervan beperken. Eveneens aan boord zijn rijassistentiesystemen zoals dodehoekdetectie, adaptieve cruise control en actieve rijbaanassistentie.