Hoewel de Pantone kleurcodering al uit duizenden kleurtinten bestaat, heeft SEAT een eigen Color&Trim-team dat zich volledig richt op het creëren van nieuwe kleuren voor toekomstige auto’s. Hiervoor vertrouwt het team op hun zicht, want uiteindelijk moeten deze kleuren potentiële klanten verleiden tot het kopen van een nieuwe SEAT.
“Ons werk start drie jaar voordat een auto in productie gaat,” vertelt Jordi Font, hoofd van SEAT’s Color&Trim-afdeling. “We kijken eerst naar de trends. Vooralsnog zijn proceskleuren (Cyaan, Magenta, Yellow en blacK) populair, maar de trend verschuift naar geavanceerdere tinten met meer kleureffecten. Dat is waar we ons nu op richten.” Het team bereidt vervolgens meer dan honderd formules voor om te bepalen of een kleur geschikt is voor productie. Daarna wordt de kleur op de auto getest, waar meer dan duizend liter verf aan te pas komt. Iedere auto krijgt zeven lagen verf zodat de lak alle weersomstandigheden kan doorstaan.
Liefde op het eerste gezicht
Het doel van het Color&Trim-team is het gevoel van ‘liefde op het eerste gezicht’ op te wekken en daarom maken ze niet zomaar kleuren. “We gebruiken onze zintuigen als referentiekader, omdat we emoties ontwerpen. De kleuren bestaan al, wij geven ze karakter en een unieke persoonlijkheid,” zegt Font.
One thought on “Kleurteam SEAT werkt met liefde voor kleuren”